Antal timmar i löneperiod - Lön

  • 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 5 dagar sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hos oss betalar vi ut månadslöner för innevarande månad och avvikelser för föregående månad. Men för att antal arbetade timmar på varje lönebesked ska stämma överens med avvikelseperioden som lönen grundar sig på, måste vi ha företagsinställningen "Föregående månad" även för grundlönen. Då stämmer antalet timmar fint. Men detta ställer till diverse problem... Exempelvis om en nyanställd person ska ha grundlön för innevarande månad, då måste man fuska med anställningsdatum för att alls få med denne person på lönekörningen. Eller om man ska skriva ut en semesterskuldlista efter avslutad lönekörning, måste man först skapa nästa lönekörning innan det går att få ut den.
Mitt önskemål är att antal timmar på ett lönebesked grundar sig på avvikelseperioden istället för på löneperioden, det skulle lösa många problem.
I övrigt tycker jag att programmet fungerar fint och är lättarbetat :)
Foto på Ulrika

Ulrika

  • 200 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 månad sedan

  • 0
  • 2
Foto på Annapanna

Annapanna

  • 2,992 poäng 2k badge 2x thumb
Jag förstår hur du tänker, men om man skulle ändra antal timmar till avvikelseperioden så blir ju det också fel, eftersom lönen faktiskt avser innevarande månad, och det därmed är de timmarna som ska specas. Jag tänker i stället att antalet timmar kanske inte behöver skrivas ut alls. Om de ändå har månadslön så kvittar det ju egentligen hur många timmar månaden har.
 

Foto på annsofie

annsofie

  • 884 poäng 500 badge 2x thumb
Instämmer med föregående svar. Antal arb timmar ska stämma mot den lön dom får innevarande månad
Foto på Helena

Helena

  • 412 poäng 250 badge 2x thumb

Jag håller med om att timmarna borde inte visas. Vi har månadslön, då har timmarna ingen betydelse för lönen.
Foto på annasarnehed

annasarnehed

  • 2,358 poäng 2k badge 2x thumb
Fast för oss som får avsättning till arbetstidsförkortning varje månad är timmarna viktiga eftersom avsättning beräknas på "närvarotimmar". Jag tycker att timmarna bör visas annars har den anställde ingen möjlighet att se underlaget.
Foto på Ulrika

Ulrika

  • 200 poäng 100 badge 2x thumb
Jag tänker inte så mycket på vad som visas på lönebeskedet, men håller med om att det vore bäst om det inte stod något alls vid månadslönen. Det är mer att totalt antal arbetade timmar för löneperioden, alltså efter avdrag för frånvaro mm, som inte stämmer. Det antal timmar som visas som "Nettoarbetstid" är ju helt fel, det grundar sig på kommande månads timmar minus denna månads frånvaro/övertid. Det har man ju inte så stor nytta av.
I gamla programmet visades nettoarbetstiden för aktuell månad (alltså avvikelsemånad) vid registrering, det saknar jag.
Foto på My Janhall

My Janhall, Moderator

  • 1,306 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Ulrika,

Jag förstår inte helt vad du är ute efter tror jag. Jag tolkar det som att du inte vill att avvikelserna ska dras på den innevarande månades timmar, varför inte? Vad är det du tycker blir fel i det fallet? 
Anledningen till att det finns en kvantitet med timmar på månadslönen är för att visar hur många antal timmar den anställde skulle ha jobbat under löneperioden. Antingen enligt arbetsschemat eller inlagd arbetad tid. Samt att det även ska finnas timmar att dra avvikelsen på. Om en anställd tex är sjuk så måste det finnas timmar inlagda att vara sjuk på så avdraget blir korrekt. 

Återkom gärna med ett litet förtydligande så kikar vi på det :)

Ha en fin dag! 
/My 
Foto på Ludolf

Ludolf

  • 2,242 poäng 2k badge 2x thumb
Jag tror du har missförstått, Ulrika. Du skriver "för att antal arbetade timmar på varje lönebesked ska stämma överens med avvikelseperioden som lönen grundar sig på". Det är inte meningen att de ska stämma överens.

Från en 160-timmars månadslön drar man förra månadens t ex 12 frånvarotimmar även om förra månadslönen avsåg 184 timmar. (Och skulle frånvaron vara hela 168 timmar drar man först frånvaro för hel månad, därefter utbetalas en grundtimlön på 16 timmar.)

Så använd de avsedda inställningarna så slipper du fibbla med anställningsdatum och semesterskuld.


Till alla som önskar borttagning av upplysningen timmar: Tag inte bort den själv, bara! Blankt kvantitetsfält ger felaktiga beräkningar senare, upptäckte jag för några år sen. Har tyvärr glömt vad det gällde, men det var allvarligt. Mitt personliga önskemål till Visma är att man i företagsinställningarna ska kunna välja att dölja upplysningen.

Foto på Helena

Helena

  • 412 poäng 250 badge 2x thumb
Jag förstår inte varför Månadslönen är kopplad till antal timmar. Det är ett fast belopp oavsett vilken månad vi är i.I flera andra löneprogram har vi haft en separat löneart som heter Arbetade timmar, den har antingen baserats på schemat eller på föregående månads arbetade timmar minus eventuell frånvaro.
För vår del nu ställer det till det för Arbetstidsförkortningen som tjänas in varje månad. Intjänande arfktimmar grundar sig på antalet i förväntad arbetstid minus frånvaro. Eftersom antalet förväntade arbetstimmar varierar per månad så blir det fel när vi har innevarande månads timmar att räkna med som arbetat tid. Om jag ändrar timmarna till föregående månads timmar så blir det rätt antal intjänade arfktimmar.
Foto på My Janhall

My Janhall, Moderator

  • 1,306 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Helena,

Använder du vår funktion för Arbetstidsförkortning så kan du se hur beräkningen ser ut vid avsättning till tid,pengar och pension här. Jag förstår inte riktigt vad du menar med förväntad arbetad tid nämligen. Vad har du för inställning vid avsättningsprincip under Arbetstidsförkortning - Inställningar? Har du bocken i avsättning ska beräknas automatiskt vid varje lönekörning?

Om du inte använder denna funktion så får du gärna återkomma med hur du gör för hantera detta varje lönekörning så ska vi kika på det igen. 

Ha en fin dag! 
/My 
Foto på Helena

Helena

  • 412 poäng 250 badge 2x thumb

Hej, jag har en bock i Avsättning ska beräknas automatiskt vid varje lönekörning. Det räknas automatiskt men den räknar med timmarna som man förväntas arbeta (enligt schema eller om det är standard 8 tim/dag) i november nu till lönen 25/11.
I november har vi 22 arbetsdagar. 22 arbetsdagar * 8 timmar= 176 tim. Enligt vårt kollektivavtal ska hen då tjäna in 6,01 timmar.
Men vi vill inte betala ut arbetstidsförkortningen i förväg utan vi vill ge ut timmarna för oktober för där vet vi vad som hänt dvs om personen varit frånvarande. I oktober hade vi 23 arbetsdagar, 23* 8 tim = 184 tim. Enligt vårt kollektivavtal ska hen då tjäna in 6,29 timmar. Om personen varit frånvarande hela oktober så blir det 6,29 timmar i arbetstidsförkortning hen förlorat. Men nu när vi har novembers timmar dvs 176 timmar så blir det minus 0,27 i arbetstidsförkortningen. Vi har månadslön för innevarande månad men allt annat släpar en månad, övertid frånvaro mm varför inte arbetstidsförkortning. Vi skulle få arbetstidsförkortning i förskott om vi följer era inställningar, men jag ändrar antal timmarna till föregående månads antal timmar för att få intjänandet rätt.. Att timmarna som används för beräkningen är kopplade till lönearten Månadslön har jag inte fått någon förklaring till ännu.
Foto på My Janhall

My Janhall, Moderator

  • 1,306 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Helena, 

Programmet fungerar som så att arbetstidsförkortningen inte bokas upp retroaktivt, det blir så när man har avvikelseperiod förgående månad. För att det ska bli så som du vill får man justera så att löneperiod och avvikelseperiod är samma månad. Det gör du under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Inställningar.

Det är egentligen samma svar till varför antal timmar används vid lönearten månadslön, det är så programmet är uppbyggt. Jag tar gärna vidare det som ett önskemål såklart. Förstår jag dig rätt om du vill att arbetade timmar ska vara en egen rad/ löneart som frånvaro m.m dras på och att lönearten för månadslön bara visar beloppet dem får ut? 

Återkoppla gärna. 
Ha en fin dag! 
/My 
Foto på Helena

Helena

  • 412 poäng 250 badge 2x thumb
Ja, det stämmer att jag vill ha en egen rad/löneart för arbetad tid.

Jag har inte vågat justera att löneperioden är för föregående månad, det kanske påverkar något som jag missat att tänka på? Fast det kanske blir samma effekt som jag får nu när jag ändrar manuellt varje månad?
Foto på Petra

Petra

  • 318 poäng 250 badge 2x thumb
Det här med timmar i perioden och hur man kan förvänta sig att det räcker med att man anger löneperiod i lönekörningen ställer jag mig tveksam till att det fungerar. Har du bruten månad och inte angett bägge perioderna manuellt på datumkolumnerna på lönebeskedet så räknar programmet timmar helt annorlunda mot vad man förväntar sig. Då räknar den ändå på kalendermånad. 

Så hårt styrt så inte ens det som man förutsätter ska vara automatiskt fungerar. Misstänker att de som byggt programmet har aldrig jobbat med löner.....