Antal Inslagna Produkter Offert/Order/Faktura - Administration

• 3
  • Idé
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Vi skulle vilja se hur många inslagna artiklar det finns på Offert/Order/Faktura detta skulle underlätta den manuella hanteringen.
Foto på Charbel

Charbel

• 448 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 5 år sedan

• 3
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,930 poäng 20k badge 2x thumb
Hej!

Kan du beskriva lite mer kring syftet med att se antalet inslagna artiklar och var/när du önskar se detta? Är det i någon viss situation som det skulle förenkla för dig?

Något exempel skulle underlätta, så jag förstår vad du menar fullt ut.
Foto på Charbel

Charbel

• 448 poäng 250 badge 2x thumb
Hej.

Att man kan se någon stans i arbetsbilden totalt inslagna/sålda artiklar när man arbetar med offert, order eller faktura. Och att man kan få den i utskriften av dokumentet. När denna funktion finns så behöver man inte räkna manuellt varje rad.

Och kanske om man kunde se antal rader dokumentet innehåller men detta är inte så jätte viktigt men ett plus.
Foto på A, ITchefen

A, ITchefen

• 3,518 poäng 3k badge 2x thumb

Håller med. Detta har jag tänkt fler än en gång på senaste veckan.

Att se en summering av antalet artiklar i vyn på offert/order/faktura och isåfall gärna på förfrågan (som inte finns än) samt beställning/levfaktura också.

Foto på Helene Struthers

Hej igen, 

Bra att vi fick ytterligare input i detta. Jag kom på att vi nog har något som skulle underlätta för er. 

Först kan ni högerklicka på dokumentraden och välja Egenskaper. Där kan ni ställa in att positionskolumnen ska visas, som räknar upp antalet rader. Starta om programmet för att det ska visas enligt min bild nedan. 

För att få en snabb summering av antalet inslagna produkter skulle ni kunna skapa en enkel rapport och använda den här metoden: 

Ni skapar en sådan sammanställning på 2 minuter om ni gör så här (för respektive dokumenttyp offert/order/faktura): 

1. I Visma Administration 2000, gå till Arkiv - Mallar/Rapportgenerator - Rapportgenerator 
2. Tryck på Ny - välj Guide 
3. Skriv namn och välj registret Offertrader. Tryck Fortsätt
4. Välj in fälten ArtNr, Offererat antal. Tryck Fortsätt. 
5. Välj Listlayout och ange antal kolumner som motsvarar antalet fält du valde in föregående steg. Dvs 2st i mitt exempel. Tryck Fortsätt. 
6. Tryck Fortsätt (Definiera utskriftsdialog). I nästa steg markerar du att du vill kunna göra urval på registret OffertRad.. 
7. Tryck på Fortsätt och Slutför. När guiden avslutats kan du förhandsgranska rapporten med skrivarikonen i Rapportgeneratorn och ange offertnummer som urval för rapporten. 

Rapporten finns sedan i utskriftslistan där det står Inlästa/Skapade... 

Hoppas det kan vara till hjälp. 
Foto på A, ITchefen

A, ITchefen

• 3,518 poäng 3k badge 2x thumb

Hej, valde inte att visa positionsrader för det stör bilden hela tiden utan tog istället Order med artnr... och jag fick inte någon summering.... hör det ihop?

Det tar inte två minuter utan mer, för man måste bråka med andra användare som är i systemet och låser register samtidigt för att kunna göra detta med...

Det är möjligt att man kan göra så här, men det är inte smidigt att behöva klicka hela tiden på en rapport och stämma av manuellt, så det är inte en lösning för oss. Det vi hade önskat som ovan är en realtidsräknare på aktuell order.

MVH Anna

Foto på Helene Struthers

Hej igen, 

Glömde att det behövs en markering enligt följande för att antalet ska summeras: 
Foto på ekegrus

ekegrus

• 92 poäng 75 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Önskas funktion, summera ihop levererat antal - Administration.

Skulle vilja att man kunde finna en summeringsfunktion där man kan se totalen på levererat antal. Har ett antal artiklar jag lägger upp och jag skulle där vilja se vad det totala levererade antalet blir. Hade underlättat och gjort vår fakturering lite snabbare.
Foto på Helene Struthers

Hej, tack för ditt önskemål. Vi har med oss detta som ett förbättringsförslag till framtida versioner. 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.