Antal tecken lagerplats - Administration

• 5
  • Idé
  • Uppdaterades för 8 månader sedan
  • Genomförda
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Skall lägga upp lagerplatser för mina produkter i Administration 2000. Finns en ruta för detta, så långt allting bra. Denna ruta verkar också sökbar på flera ställen där det kan vara bra att kunna detta, också bra.

Men... det verkar dessvärre inte som någon missat en lite detalj. Jag har sökt på internet efter ett bra system för att på ett enkelt och överskådligt sätt lätt kunna positionera en specifik produkt på ett lager. I stort sett alla system tycks bygga på följande system/princip (med mindre variationer): A (hyllrad)-01(stallagesektion i raden)-01(höjd i sektionen)-01(position på hyllnivån)-01(eventuellt också plats i positionen). "-" tecknet är skiljetecken så att siffrorna inte blandas (kan ju också vara något annat tecken så klart, men det verkar vara lämpligt att ha ett skiljetecken).

Hur passar detta in i Administration 2000? Jo, nämligen inte alls. Försök få plats på de generösa 6 tecken du har på dig. Det är helt omöjligt! Försökte få reda på hur Visma tänkt att man skulle skriva lagerpositionen från supporten, dock utan framgång. (Jag är nämligen inte låst vid det systemet, jag kan göra på något annat fiffigt sätt) Supporten kunde inte förklara hur man skall positionera gods på ett bra sätt på 6 tecken. Inte heller hur utvecklaren tänkt.

Hela funktionen finns, men på grund av begränsningen på 6 tecken blir den helt omöjlig att använda. Detta torde vara det enklaste problem Visma fått att lösa, då det enbart handlar om att tillåta fler tecken. 15 tecken hade varit lämpligt, då skulle man utan problem kunna använda alla upptänkliga system för lagerpositioner.

Eller hur har Visma tänkt att man skall positionera en produkt. Förklara gärna! (supporten kunde och visste inte). I programmets hjälptext så får man bara hjälpen att fältet är till för att lägga in en lagerplats.

Med vänlig hälsning

Fredrik
Foto på Fredrik

Fredrik

• 152 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 5
Foto på clewaker

clewaker

• 102 poäng 100 badge 2x thumb
Kan hålla med här!
Skulle också vilja se hur man skulle kunna ha mer än 1 artikel / pallplats.
Vi har upp till 10 olika artikelnr. på samma pallplats idag. Vilket gör det omöjligt.

Alltså för 1 artikel skulle vi behöva upp till ca: 10 rutor att kunna fylla i,...
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Hej på er,

Tack för era synpunkter. Vi är medvetna om att antal tecken i fältet Lagerplats begränsar möjligheterna och vi har med detta som en önskad åtgärd till framtiden. När vi ökar tecken påverkas ett antal funktioner i programmet som måste anpassas och säkerställas. Insatsen prioriteras därför i förhållande till andra efterfrågade önskemål, men vi har alltså med den i diskussionerna.
Foto på Fredrik

Fredrik

• 152 poäng 100 badge 2x thumb
Tack för ditt svar. Det är ju bra att ni har det som en önskad åtgärd. Jag ser fram emot att den blir implementerad.

Men, frågan om hur ni tänkt att man skall använda fältet (som det ser ut nu) kvarstår ju. Eftersom den gängse metoden för lagerplats inte funkar måste ni ju haft en annan metod i åtanke när ni skapade funktionen och begränsade antalet tecken till just 6 st.

Varför till just 6 st (och inte 4 st, 8 st, ), och hur tänkte man vid utvecklingen att det skulle fungera? Jag menar att någon måste ju ha tänkt. Rimligtvis någon med erfarenhet kring logistik och lageruppbyggnad. Ni lägger ju inte ner tid på att lägga in en funktion utan att ha en tanke på hur den skall kunna användas.

Som jag skrev så är jag inte låst vid något specifikt system eller princip och är därför intresserad att höra om det finns någon annan metod som kan vara användbar.

Med vänlig hälsning

Fredrik
Foto på Helene Struthers

Hej igen Fredrik, fältet utformades på 90-talet när det var vanligt att ange en eller två bokstäver för att ange gång och/eller sektion + 4-5 tecken för att ange hylla. På den tiden räckte det långt men mycket har ju hänt på 20 år, vilket vi givetvis får ta hänsyn till. Hoppas det ger lite klarhet i hur vi en gång tänkte. :)
Foto på ant

ant

• 316 poäng 250 badge 2x thumb
Hej. Jag håller fullkomligt med . I dagens krav på effektiva lager måste man kunna positionera artiklarna exakt och då krävs det betydligt fler tecken än 6. Meningen med att ha just 2000 är ju för att kunna hantera ett lager vilket det blir svårt med ynka 6 tecken. Med vänlig hälsning Anna
Foto på Fillllle

Fillllle

• 646 poäng 500 badge 2x thumb
0104A3

Gång 1
Stallage 04
Höjdnivå A
Pallplats 3
Foto på ant

ant

• 316 poäng 250 badge 2x thumb
Hej. Jag håller fullkomligt med . I dagens krav på effektiva lager måste man kunna positionera artiklarna exakt och då krävs det betydligt fler tecken än 6. Meningen med att ha just 2000 är ju för att kunna hantera ett lager vilket det blir svårt med ynka 6 tecken.
Med vänlig hälsning Anna
Foto på Helene Struthers

Hej Anna, tack för din input i den här diskussionen. 
Foto på Carina Lindholm

Carina Lindholm

• 1,958 poäng 1k badge 2x thumb

Hej, Sitter på ett företag med många artiklar och vi håller på strukturera vårt lager så vi lätt ska kunna använda verktygen vid inventering mm , NU upptäckte även jag att man bara kan använda 6 tecken när man lägger in lager platsen. Vi har produkter som ligger på mer än en plats och för att kunna få ordning på detta måste vi kunna ha fler tecken. Sett att detta funnits med i idé tråden läng länge men inget händer , varför??

Med vänlig hälsning

Carina

Foto på Helene Struthers

Hej Carina, tack för synpunkten och beskrivningen. Eftersom detta är ett önskemål från flera användare har vi det som ett ärende hos oss som prioriterats i förhållande till andra synpunkter på programmet. Jag förstår att det är angeläget för er som skriver här i tråden men jag kan inte ge någon bekräftelse på när i tiden vi kan utöka antalet tecken i det här fältet. 
(Redigerad)
Foto på Carina Lindholm

Carina Lindholm

• 1,958 poäng 1k badge 2x thumb

Tack för svaret :) Du får jaga på de som strukturerar om i programmet.

Är ju trots allt så att man investerar i Administration 2000 just för att det har just lager biten och kanske det är idé för er att upplysa om att det är begränsningar vad det gäller ex. strukturlager osv. Inte alltid en köpare tänker på detaljerna vid köp utan ser enbart att det finns en lagerfunktion.

Carina

Foto på Anders

Anders

• 60 poäng
Mycket bra tråd..har också stora problem med antalet tecken. Nu har det gått 5 månader sen senaste inlägget så jag hoppas att någon kan svara på hur långt ni kommit med implementeringen..

Anders
Foto på Helene Struthers

Hej Anders, dessvärre är det inte något vi kommer genomföra den närmaste tiden. Vi har inte på något sätt glömt bort önskemålet men vi har fått prioritera andra åtgärder i den pågående utvecklingen. Förstår att det är ett tråkigt besked men så är statusen just nu. 
Foto på EmmaVastanvinden

EmmaVastanvinden

• 162 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Antal tecken i ruta Lagerplats.

Artiklar/Tjänster,
flik 2, Lagerplats: Då vi har ett stort lager med många artiklar och dessa
ibland får ligga på mer än en plats, skulle vi önska att man kan ange fler
tecken än 6 st. Som det är nu har vi ingen möjlighet att lägga in flera lagerplatser på en och samma artikel, vilket gör att denna del av programmet inte är till så stor hjälp som den skulle kunna vara, utan till och med är lite missvisande.
Foto på daniel@waxthuset.nu

daniel@waxthuset.nu

• 1,438 poäng 1k badge 2x thumb
Vi har samma problem och dessutom flera byggnader med lager som kräver 1-2 tecken ytterligare.
Foto på Andreas Palmay

Andreas Palmay, Information Coordinator

• 2,562 poäng 2k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej! 

I den senaste versionen av Visma Administration så kan fältet för Lagerplats innehålla 25 tecken. 

Så se till att uppdatera till 2018.7 för att kunna ta dela av denna funktionen. 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.