Anteckningar på artiklar i Administration

• 18
  • Idé
  • Uppdaterades för 5 dagar sedan
  • Under bevakning
  • (Redigerad)
Hej!
Efterlyser fler anteckningsmöligheter i progranet.
Först tänker jag på att ha en anteckningsruta i artiklar.
MVH
Peter
Foto på MSE Weibull AB Peter

Publicerades för 7 år sedan

• 18
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,930 poäng 20k badge 2x thumb
Hej,

Tack för din synpunkt. Beskriv gärna syftet med anteckningsmöjligheterna så vi får en bild av behovet.
Hej Helene!
Jag är tvungen att beskriva lite mer våra inköpta artiklar.
Sådan anteckningsruta som vi har i programet under Lev/kund uppgifter skulle vara mycket bra.
MVH
Peter
Foto på Helene Struthers

Tack Peter, då förstår jag bättre. Om fler visar intresse för detta får vi titta närmare på det.
Foto på clewaker

clewaker

• 102 poäng 100 badge 2x thumb
Här finns ännu ett intresse av detta.
En artikelruta liknande som finns under kunder. "Anteckningar (max 1000 tecken):
Liknande denna hade varit guld att ha under artiklar också!

MVH
Jacob
Foto på LeMaxim

LeMaxim

• 184 poäng 100 badge 2x thumb
Det skulle vara mycket önskvärt om det kunde läggas till ett anteckningsfält till Artikelregistret (i.e. enskilda artiklar) motsvarande det som idag finns för Kunder och Leverantörer.

Det finns säkert många med oss som skulle vilja ha ett fält att skriva en produktbeskrivning/produktinformation i VISMA.

Jag har i ärlighetens namn förvånats över att detta inte kommit med i tidigare uppdateringar.

Detta fält bör även ha samma RW-behörighet som motsvarande fält i kund- och leverantörsregistret så man har valet att använda som original eller kopia av texten till den egna webbshoppen (som inte nödvändigtvis är gjord av VISMA).

Med webbshop i åtanke så skulle det rent av kunna vara intressant om det fanns två sådana fält (ett för webbshopp och ett för internt bruk). Jag förstår att det kan bli lite vanskligt med formatering av texten för webbshoppen eftersom olika webbshoppar har olika formateringsmöjligheter. Dock skulle ett anteckningsfält vara en bra början. Möjligheten är ju inte fel.

This reply was created from a merged topic originally titled
Anteckningsfält för Artiklar.
Foto på Mikael

Mikael

• 142 poäng 100 badge 2x thumb
Saknar en Informationsruta i artikelregistret!.

Vi saknar en möjlighet att skriva mer information om specifika artiklar när man är inne i en viss artikel. För några år sedan kom ni på Visma med en ruta i både Kundregistret och Leverantörsregistret där man kan skriva fritt. Varför gjorde ni inte samma sak med Artikelregistret? Det vore suveränt att kunna skriva olika saker där, inte minst för att dela information med övriga personalen. Mvh, Mikael Sällström, CVI
Foto på Helene Struthers

Hej på er,

Tack för ytterligare input i den här tråden. Vi har tittat lite närmare på detta nyligen och kan konstatera att vi inte kan använda samma lösning som på kund och leverantör. Många användare har tiotusentals artiklar i sitt register och av den anledningen blir det här en prestandafråga. Vi behöver därmed hitta ett annat sätt att lösa det på. Vi släpper inte diskussionen men kan heller inte garantera att vi löser det under året.

Hur använder ni Anm1 och Anm2 på artiklarna idag? Använder ni Dokument-kopplingen till tex detaljerade beskrivningar?
Foto på Mikael

Mikael

Om ni kunde utöka det utrymme som finns i Anm1 och Anm2 skulle det åtminstone vara till hjälp! Kan ni lägga i 4-5 rader så skulle det nog täcka 60-70% av våra behov.

Men det somLeMaxim säger är ju det ultimata som vi skulle verkligen uppskatta:

"Med webbshop i åtanke så skulle det rent av kunna vara intressant om det fanns två sådana fält (ett för webbshopp och ett för internt bruk). Jag förstår att det kan bli lite vanskligt med formatering av texten för webbshoppen eftersom olika webbshoppar har olika formateringsmöjligheter. Dock skulle ett anteckningsfält vara en bra början. Möjligheten är ju inte fel."
Foto på Eknorr

Eknorr

• 214 poäng 100 badge 2x thumb
Popup-fönster artikel - Administration.

Hej!
Jag har ett önskemål att kunna lägga in en anteckning som "poppar upp" när man använder ett visst artikelnummer. Det ska inte skrivas ut på fakturan utan endast "poppa upp" i en påminnelserutan.

Med vänlig hälsning Helena
Foto på Henrik Borisch

Henrik Borisch

• 216 poäng 100 badge 2x thumb
This reply was created from a merged topic originally titled Popup varning på artiklar - Administration.

Hej, 

Vissa produkter vi säljer kräver speciellt exporttillstånd när vi säljer till vissa länder utanför EU. Vi har idag satt ett villkor på dessa artiklar så att det skrivs ut en textrad på offert, order och fakturor om att exporttillstånd krävs. Men ibland missar den som lägger ordern detta i alla fall. Det vore därför toppen om man kunde få en popup med viktigt info som dyker upp när man plockar vissa artiklar vid registrering av order.

Mvh
Henrik
Foto på Helene Struthers

Hej Henrik, tack för din input. Jag gillar tanken med information på artikeln som på något sätt syns i registreringsbilden, vi har fått förslag på det tidigare i den här tråden.
Foto på Suek

Suek

• 132 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Kommentars/anteckningsfält även i artikelregistret.

Vore kanonbra om det fanns ett kommentars/anteckningsfält även i artikelregistret, lika som leverantörsregistret och kundregistret. För att kunna beskriva artikeln med flera ord, kanske olika erfarenheter etc. Det här är ett stort önskemål från vara säljare.
Foto på Fredrik

Fredrik

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
Hej,

Vi är också i behov av att kunna skriva en produktbeskrivning till artikeln. Är rätt förvånad att detta inte finns idag. På det företaget jag är idag så används istället fälten under "4. Struktur" som en form av produktbeskrivningsfält. Där man under "Benämning" matar in en beskrivning. Känns inte helt optimalt.

Likt följande: http://s2.postimg.org/gzns4ch9l/visma.jpg

Trots att prestandakrav som ökar så känns det som en nödvändighet att kunna skriva en produkttext.

Något ni tänkt implementera inom en snar framtid?

MVH Fredrik
Foto på Helene Struthers

Hej på er, 

Tack för ytterligare input i diskussionen. Det är tydligt att en anteckningsmöjlighet hade varit väldigt användbar på artiklarna. 

Vi har känt till önskemålet under lång tid så jag förstår att mina luddiga svar här i tråden känns långtråkiga vid det här laget. Riskerna som jag beskrivit i ett av mina tidigare svar gör att vi vill förbättra förutsättningarna innan vi kikar på att öka eller lägga till funktionalitet i de register som är knutna till artiklarna, det är något vi håller på att utreda. Ambitionen är alltså att möjliggöra detta i framtida versioner så det kan dröja ytterligare några versioner. 
Foto på Color Mondo

Color Mondo

• 800 poäng 500 badge 2x thumb

Önskar fler flikar på artikelsidan i webshopen. Så man kan lägga till ex. ingredienser, beskrivning eller filmer och ytterliggare bilder.

/Mikael

Foto på Sofie

Sofie

• 112 poäng 100 badge 2x thumb
Hej på er.

Har funderat länge på att det hade varit väldigt bra med anteckningsruta/kommentarsfält på artikel under Artiklar/Lager. När jag nu skrev till er om detta bad ni mig och kolla på denna länk.
Det är ju fruktansvärt tråkigt att se att diskussionen har varit igång över 3 år och fortfarande har inget hänt.
Det är väl klart att många vill ha funktionen.
Men det är ju tyvärr inte så många som skriver här.
Jag har även tidigare pratat om detta med supporten per telefon och det syns ju inte heller här.
Om jag ber alla jag vet som använder Visma att skriva här att dom vill ha det.
Skulle det bli av då?

Det känns som om det inte är alltför mycket jobb med att fixa till funktionen.
Foto på Helene Struthers

Hej Sofie, tack för din input i diskussionen. Som du ser i mitt senaste svar här ovan handlar vår bedömning snarare om tekniska förutsättningar än om hur många som skrivit här i tråden. Vi är håller helt med om alla fördelar en anteckningsfunktion skulle ge på artiklarna i programmet och vår ambition är att ge den möjligheten i framtida versioner. För att göra det möjligt arbetar vi med att förbättra förutsättningarna under 2016. 
Foto på Annika

Annika

• 5,370 poäng 5k badge 2x thumb

Hej

Detta är något som även jag saknar i programmet. De två raderna Anm räcker inte långt.

Foto på Mikael Ordenius

Mikael Ordenius

• 786 poäng 500 badge 2x thumb
Här är en till som vill ha anteckningar inne på artiklar. Idag skrivs det massor i Annan Ben: eller i Anm1 och Anm2. Dessa båda har så få tecken att det ej går ihop.

Nu byter ni databasmodell och det kan inte vara något större problem att lagra några få anteckningar i längre format. 

Har ni funderar mer på denna utveckling?

Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 93,596 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Ja, nu har vi äntligen den nya SQL-databasen på plats och vi jobbar just nu med att gå igenom vilka önskemål och förbättringar som ska prioriteras först.
Jag ser till att vi uppdaterar den här tråden när vi har mer information.

/Anna

P.S Du kan ladda ner version 2018.01 på vismaspcs.se/support/ladda-ner under rubriken Viktig information.
Foto på Mikael Ordenius

Mikael Ordenius

• 786 poäng 500 badge 2x thumb
Hej,
Nu senast utökades lager till fler tecken så nu kanske det också går att utöka fler saker. Vår produktdatabas på 3500 artiklar motsvarar ca 2,8mb datamängd i SQL så det borde inte vara en datafråga. Annars är det bara lägga den i en egen tabell som hämtas in till artikelkortet.

Detta skulle verkligen göra så att anm1, anm2 och alla andra rutor kan sluta användas som interna anteckningar :)
Foto på Marlene

Marlene

• 122 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Anteckningsfält i artikelregister - Administration.

Jag saknar ett anteckningsfält, likt det som finns i kundregistret och leverantörsregistret, i artikelregistret. Det hade varit superbra med ett likadant fält där också.
Foto på Peter R

Peter R

• 3,342 poäng 3k badge 2x thumb
Kom igen nu VISMA, det 6 år sedan denna tråden startade!?
Håller med Mikael Ordenius när han skriver att det inte borde vara några större problem att åtgärda detta önskemål. Vad är det som är så svårt? Rutan finns ju under andra flikar, så vi ber ju inte er att uppfinna hjulet igen.
Foto på Mikael

Mikael

Här har ni en till som väldigt gärna skulle se att detta är fixat när nästa version kommer. Jag skulle gärna se att ni verkligen gör det ordentligt: varför inte skapa en helt ny flik i artikelregistret som skulle kunna heta "Information" med flera rutor utan teckenantalbegränsning. Vi skulle bland annat vilja kunna skriva omfattande information och om produktens "historia" på flera språk. Ett annat alternativ vore att införa fler möjligheter att koppla dokument. Gärna då också skapa dokument från programmet, exempelvis excel eller text-filer.
Foto på Lena

Lena

• 70 poäng
Jag är också väldigt intresserad av detta. Jag skulle helst vilja ha en sjunde flik där man kunde lägga in produktionfo. 
Foto på Helena

Helena

• 510 poäng 500 badge 2x thumb
Jag är också jätte intresserad av detta, saknar att man inte kan skriva "anteckningar" som man kan göra på tex en kund.