Användare saknar behörighet att logga in - Administration

  • 1
  • Problem
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Varför krånglar Visma Administration 1000 efter installation av ver. uppdatering
Foto på Kroon

Kroon

  • 70 poäng

Publicerades för 2 år sedan

  • 1
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,326 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Kroon.
Det kan vara lite olika förfarande beroende på om du jobbar lokalt eller i nätverk. Oftast bero dessa på att du saknar behörighet att logga in. 
Skulle däremot vilja veta lite mer, får ni felet på klienten eller på servern? Får ni det i alla bolag eller bara ett och samma? Kan du beskriva lite mer då lösningen kan vara olika beroende på vad och hur felet uppstår?
Foto på DMD-Consulting

DMD-Consulting

  • 2,528 poäng 2k badge 2x thumb
Hej!

Jag fick samma fel efter senaste uppdatering och det gällde då i mitt fall samtliga bolag och endast på klienten. Servern funkade,

Tvingades starta om servern och avinstallera klienten och sedan installera den på nytt innan allt gick igång igen.

Det har inte hänt igen sedan dess...t.
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,326 poäng 5k badge 2x thumb
Hej DMD-Consulting
Det är jättesvårt att säga såhär vad som påverkat just din uppdatering. Omstarten löste säkert kommunikationen mellan server och klient, tycker inte ominstallationen skulle behövts på klienterna. 
Skulle det hända vid nästa uppdatering också, starta då om servern vilket borde räcka. Hjälper inte det så vill jag att du kontaktar oss så får vi börja felsöka varför det blir så. 
Foto på DMD-Consulting

DMD-Consulting

  • 2,528 poäng 2k badge 2x thumb
Hej!

Jag gjorde omstart av server först och det hjälpte inte. Något gick fel under klient installationen och ominst var enda lösning just då och självklart gjorde jag det när NI hade stängt :)

Nu funkar alla bolag utom ett på klienten.Det bolaget måste köras på servern av någon anledning...
Har bara inte haft tid att kontakta Er om det...
Foto på Conny

Conny

  • 250 poäng 250 badge 2x thumb

Felet har visat sig på flera installationer på admin 2000. Även nu efter senaste uppdateringen. Jag har provat flera olika varianter och en del fungerar och en del inte. Ex gå in på servern som administrator och byt lösenord på användaren. Har fungerar i vissa fall. Avinstallera klienten, startat om och installera på nytt har fungerat ibland.

Det jag ser som lite oroväckande är att problemet kan återkomma efter uppdatering från ex 2017.11 till 2017.12. Oroväckande eftersom båda är SQL-versioner. Sedan är det inte ett konsekvent fel utan drabbar bara vissa inloggningar.

Nu senast fick användare A problem. Installerade om klienten - fungerade. Då loggar användare B in på samma dator med samma behörigheter, i samma nätverk. Men inloggningen till Visma fungerade inte. Det här problemet är fn olöst

(Redigerad)
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,326 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Conny
Ursäkta sent svar, har du fått hjälp?

Om inte så skulle jag behöva veta om det är via byråstöd problemet uppstår eller om det är Administration fristående. Samt om användaren ligger upplagda korrekt i datahantering. Kolla nedan beskrivning:
1. På servern, gå in under Kontrollpanelen -> Administrationsverktyg -> Datorhantering.
2. Gå in under Lokala användare och grupper -> Grupper.
3. Högerklicka på ”SpcsUsers” i listan och välj Egenskaper. Kontrollera att den användare/grupp som ska ha tillgång till företagen i Visma Administration ligger upplagda här. Gör dom inte det lägger du upp dom genom att klicka på knappen ”Lägg till” och skriver sedan in det namn som ska läggas till t.ex. ”Alla”. Klicka på OK och testa sedan att logga in i företaget igen.

Kolla även detta:
1. På servern, öppna SQL Configuration Manager. Klicka på Windows-flaggan och sök sen efter SQL Configuration Manager.
Skulle det vara så att SQL Server Configuration Manager inte finns i menyn, ta då och sök efter SQLServerManager12.msc, det är den filen som startas när man klickar på SQL Server Configuration Manager.
Gå på SQL Server Network Configuration -> Protocols for VISMA, högerklicka på TCP/IP och välj ”Disable”. Gå sedan till SQL Server Services, högerklicka på ”SQL Server (VISMA)” och klicka på ”Restart”. Testa att komma in i företaget nu.
Foto på LudvigB

LudvigB

  • 228 poäng 100 badge 2x thumb
Hej Helena,
Att stänga av TCP/IP löste mitt problem med inloggning men jag behöver ha TCP/IP aktiverat för att komma åt databasen med olika excelblad som ansluter över TCP/IP. Finns det någon inställning man kan göra i övrigt för att att ha TCP/IP på utan att bli utestängd som användare? 
Mvh, Ludvig
Foto på Jurgen Picha

Jurgen Picha

  • 80 poäng 75 badge 2x thumb
Hej! Idag kan jag inte öppna mitt företag i visma administration 1000 2017.11. "Användare saknar behörighet att logga in" står det. Jag har två andra företag i programmet också och där är det inga problem med att öppna dem. Jag kör lokalt utan någon server inblandad. 
Igår fungerade det utan problem. Hur löser jag detta? Tacksam för hjälp.
Foto på Jesper Lodén

Jesper Lodén, Moderator

  • 1,500 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Jurgen! Har du aktiverat behörighetskontroll i det företaget? Det vill säga, så att man måste ange användarnamn och lösenord när man loggar in. 

Om du har gjort det kan du prova att logga in med användarnamn sysop och lämna lösenord tomt. 

Med vänlig hälsning, Jesper 
Foto på Jurgen Picha

Jurgen Picha

  • 80 poäng 75 badge 2x thumb
Nej, det har jag inte gjort. Men problemet är löst nu, ringde supporten i morse och efter en massa tester som inte fungerade, så blev det till att återställa backupen jag hade.
Foto på Jesper Lodén

Jesper Lodén, Moderator

  • 1,500 poäng 1k badge 2x thumb
Ok Jurgen! Skönt att höra att det löste sig för dig i alla fall. Ha en bra dag!
Foto på LudvigB

LudvigB

  • 228 poäng 100 badge 2x thumb
Hej,
Att stänga av TCP/IP löste mitt problem med inloggning men jag behöver ha TCP/IP aktiverat för att komma åt databasen med olika Excelblad som ansluter över TCP/IP. Finns det någon inställning man kan göra i övrigt för att att ha TCP/IP på utan att bli utestängd som användare? Det är också konstigt att några användare når databasen utan problem både via Visma Admin och Excel-blad, medan andra användarkonton kan varken logga in via Visma Admin eller ladda data via Excel. 
Mvh, Ludvig
Foto på Sabina Eklöf

Sabina Eklöf, Moderator

  • 594 poäng 500 badge 2x thumb
Hej LudvigB!

Man kan ändra inställningen för "Password Protected Sharing" som finns under Nätverks- och delningscenter - Ändra avancerade delningsinställningar  under Kontrollpanelen.

// Sabina
Foto på LudvigB

LudvigB

  • 228 poäng 100 badge 2x thumb
Tack! Funkar bra! 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.