Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Användning av konto 3*** - eEkonomi

Jag har tagit över bokföring i en förening som tidigare bara haft en enkelt bok att bokföra i men jag har nu bestämt att det blir bättre i Visma. Tidigare har man haft ett konto som heter Träningsträffar med - (minus) på Debet och + (plus) på Kredit. Då har man kunna bokföra pengar in på kontot och pengar ut på ett enkelt sätt genom dubbelbokföring. 
Jag skulle vilja ha samma sak nu. Går det då att använda t ex ett 3000-någonting konto och göra samma sak med eller måste jag dela upp det på ett 3000- och ett 6000-konto för intäkter och kostnader? Så har jag gjort på mitt eget företag vid arrangerade av en konferens, men här har vi ett större antal "konton" som jag vill göra samma sak med (Träning, Tävling, Utställning, osv) så jag hade gärna fått det smidigare.
2 SVAR 2

Hej Björn!

Att blanda ihop konton inom kontoklass 3 och 6 är inte tillrådligt. Man skall inte blanda ihop intäkter och kostnader i redovisningssammanhang. 

Mitt råd till dig är att ta en kurs i redovisning innan du börjar bokföra saker åt föreningen. Att köpa att redovisningsprogram utan att ha grundkunskaper inom redovisning är farligt. Det är som att köpa sig en sax och sedan börja klippa sig själv istället för att gå till frisören.

Redovisning är inte svårt, men det kräver kunskap. Kunskap som inte alla utan ansträngning besitter tyvärr. Har själv jobbat med redovisning sedan 1983 och är långt i från fullärd ännu, trots att jag lägger mycket tid på att fördjupa mig i redovisningsområdet varje vecka. Det händer så mycket som alla som jobbar med det här behöver kunna. Principerna är de samma(+/-), men det finns regler som man måste följa. 

Tomas Tobiasson
Angamato Ekonomikonsult AB
Tel 0770-33 99 25.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag håller med Tomas på alla punkter. Jag själv tog över bokföringen för en idrottsförening - en av Sveriges största - och där lade man intäkten och kostnaden på samma konto på ett par ställen i redovisningen och det är inte OK så jag ändrade på det.

//Lena