Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Är det svensk eller utländsk moms som dragits - eEkonomi

Hej!
Jag prenumererar på Netflix för mitt företags räkning (jobbar med film- och tv). Jag har nu fått en första faktura från dem. Fakturerande bolag är Netflix i Amsterdam och det är 25% moms pålagd på fakturan. Är detta svensk moms (som ska dras av i vanlig ordning) eller? Jag misstänker att det är svensk moms då tjänsten "konsumeras" här i Sverige. Eller vad tror ni?

Hälsningar,

Anders
8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är ju en tjänst och den skall momsas där den utförs.
Men fakturan bör ha Holländsk moms eftersom den är utkriven i Holland. Om fakturan skulle stått i företagets namn så skulle det varit omvänd moms vilket då skulle inneburit faktura utan moms och du hade då i företaget fått beräkna denna moms. (svensk o 25%) Men om jag förstår rätt så prenumerar du å ditt företags räkning - du som privatperson får faktura med Holländsk moms och det är då inte en moms som du kan ta upp i ditt företag med andra ord ej avdragsgill i företaget. Hoppas du förstår.
//Marie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack!

Du har förstått rätt. Jag kollade med Netflix och de har inte möjlighet att registrera kontot på företag och dra av moms.

Hur konterar jag detta bäst?

/ A
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du får ta hela beloppet inkl. moms som du registrerar. Vilket konto du skall använda vet jag faktiskt inte har inget liknande tyvärr.
/Marie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!
Ifall jag skulle ta och sätta det på 6991 (övriga avdragsgilla kostnader). Hur skulle det bli då?

/ A
Fd medlem
Inte tillämpbar

Skulle nog kunna fungera. Men kolla upp det med din revisor antingen nu el. vid bokslut.
Säkert lite beroende hur du använder det i ditt företag.
Eftersom Netflix inte kan ställa företaget som användare utan abonnemanget står på dig så kanske förmånsbeskattning berörs också då du även kan nyttja privat.
Jag skulle likna det vid en tidningsprenumeration till chef/anställd, och då blir det förmånsbeskattning även om man har användning av det i arbetet.

/Marie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har inte kunskap om det kan bli förmånsbeskattning.

Men om det går se till att tjänsten är registrerad på företaget (även om du inte kan få momsfritt)  så att fakturan står utställd på ditt företag.
Sen ha en bra beskrivning varför Netflix behövs om skatteverket kollar.

Du kan också kolla med skatteverket - t ex mailfråga och fråga hur detta hanteras rent förmånsmässigt - om det överhuvudtaget räknas som förmån - då syftet är för företaget.


för bokning av kostnaden - samma gäller generellt vid köp av tjänster inom EU:

(samma bokning om du har fått faktura till företaget utan moms - de 10000kr nedan är ditt totala fakturabelopp oavsett)

(det går att skapa egna kontotn och sätt momskod på dem om man vill)


SE denna
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/konton-vid-tjanste-och-varuhandel-inom-och-utanfor-eu

man ska använda speciella momskoder (i praktiken speciella konton) för köp utanför Sverige

Om du inte har angett ditt VAT nummer och fått momsfritt får du ta hela beloppet inkl deras moms ( i ditt fall 25%)  och ta som kostnad och sedan lägga på moms enligt länken ovan.

Om du har rätt till momsavdrag blir det ett nollsummespel med momsen men ska göras ändå.

Se exempel nedan - där 10000kr är det belopp du betalat inkl  deras moms.


Inköp av tjänster inom EU (enligt huvudregeln):
1930/2440 ingen momskod  kredit 10 000:-
4535 momskod 21 (25%)     debet 10 000:-
2614 momskod 30 (25%)     kredit   2 500:-
2645 momskod 48                debet   2 500:-
Pacsac
CHAMPION


Har inte Netflix ett EU VAT-nummer?
För det är det som används för elektroniska tjänster inom EU till privatpersoner.

Och jag är tveksam till om det då skall konteras fiktiv EU-moms på detta
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Anders Wilhelmsson,

Jag rekommenderar att du vänder dig till Skatteverket och hör med dem hur du ska hantera dessa fakturor och en ev. förmånsbeskattning. Återkom gärna när du fått svar. 

Ha en fin dag! /Kristina