Är referenskod och referensnummer det samma - eEkonomi

• 5
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Min kund har ett referensnummer, den har jag skrivit i referenskod. Men fakturan går inte fram. På pdf syns inte referenskod. Ska referensnummer skrivas någon annanstan
Foto på LL

LL

• 110 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 5
Foto på Karl Wilsborn

Karl Wilsborn, Moderator

• 9,254 poäng 5k badge 2x thumb
Hej LL!

Referenskod används enbart vid e-fakturering, d v s elektroniska fakturor. Den syns alltså inte på vanliga utskrifter, utan tas enbart upp som ett elektroniskt fält då en faktura skickas via tjänsten Autoinvoice. Lär mer om den tjänsten här.

Er referens däremot används vid vanliga utskrifter, och kommer också synas på fakturan.

/Karl
Foto på TBruce

TBruce

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
Hej

Skulle det inte vara bra om referenskod kan komma med även på PDF-fakturan.
Min kund har en referenskod som behöver vara med och det enda sätt jag kan få till det är
att skriva in detta manuellt på varje faktura. Något som är lätt att missa.

Mvh Thomas
Foto på Andreas B

Andreas B

• 466 poäng 250 badge 2x thumb
Instämmer, har samma önskan!
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

• 49,070 poäng 20k badge 2x thumb
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

• 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Som min kollega har skrivit så används referenskod endast om du skickar fakturor elektroniskt. Ett bra, smidigt och miljövänligt sätt att skicka fakturor på. :)
Men som han också skriver så kan ni istället använda Er referens. Gå in på Försäljning - Kunder och välj Redigera på kunden. Där kan du ange en referens. Du kan skriva ett nummer istället för namn om du önskar. På fakturan kommer det då stå Er referens 12345 t.ex.

Testa gärna detta :)

/Sanna
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

• 49,070 poäng 20k badge 2x thumb
Det order/beställningsnummer vi vill ha ett separat fält för är ju olika för varje order
Foto på Andreas B

Andreas B

• 466 poäng 250 badge 2x thumb
Instämmer, Sanna har inte förstått funktionen. Det är oftast ett unikt nummer, och det finns ju redan ett fält, bara att det även ska stå på fakturan, inte bara följa med i edi-filen.
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

• 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!
Jag förstår att det inte är just den lösningen ni är ute efter. Däremot finns inte den lösning ni önskar i dagsläget, så mitt förslag är ett sätt att komma runt det just nu. Kanske bättre än inget, tänkte jag. :) Att referenskoden ska synas som ett fält även på de utskrivna fakturorna får bli ett önskemål till framtiden.

/Sanna
Foto på Stefan Norberg

Stefan Norberg

• 720 poäng 500 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Referenskod på e-faktura via Visma Autoinvoice - Visma eEkonomi.

Referenskoden som man anger för e-faktura syns inte på faktura-PDF:en.
Om kunden har leverans med e-post från t ex InExchange syns inte referenskoden någonstans.

Jag vill ha referenskoden på mina PDF-fakturor så inte det blir problem för mig och mina kunder.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.