Bokföra arbetsgivaravgift i Visma Administration

• 3
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Vilka konton betalar man arbetsgivaravgift på? Jag använder admin 2000 5.2
Foto på eva

eva

• 70 poäng

Publicerades för 7 år sedan

• 3
  • 1
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,442 poäng 20k badge 2x thumb
När du ska bokföra arbetsgivaravgifter brukar man debitera konto 7510 Lagstadgade sociala avgifter och kreditera konto 2730 Lagstadgade sociala avgifter.

När du sedan bokför skattedeklarationen debiterar du konto 2730 och krediterar konto 1630 Avräkning skatter och avgifter, varifrån beloppet slutligen debiteras när betalning till skattekontot sker.
Foto på lucas

lucas

• 304 poäng 250 badge 2x thumb
Hej,

När jag ska betala arbetsgivaravfiter i vimsa eEkonomi vilka konton ska jag använda?
2731, 2710, 1630 använde jag när jag bokförde arbetsgivardeklarationen. 

Nu när jag ska bokföra utbetalningen via 1930 hur gör jag det?
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,402 poäng 20k badge 2x thumb
1930 kredit
1630 debet

Borde det bli när du registrerar utbetalningen.
Foto på johannes

johannes

• 1,012 poäng 1k badge 2x thumb
Hej!

Vi har använt kontering 2941 för arbetsavgifter vid bokföring av de flesta av våra löner. Endast första löneutbetalningen användes 2730. När jag då ska bokföra på dragning av arbetsgivaravgifter på skattekontot, krediterar jag som vanligt 1630 då men debeterar 2941?
Foto på Kalle Lindblad

Kalle Lindblad, Moderator

• 5,312 poäng 5k badge 2x thumb
Hej johannes!

Ja, helt riktigt! Du debiterar det konto som faktiskt har använts, i ditt fall 2941.

Tack för ditt inlägg
Foto på johannes

johannes

Tack Kalle! 

Hur gör jag med den första löneutbetalningen där arbetsgivaravgiften är bokförd på kontering 2730? Den står ju som skuld i BR och behöver ju neutraliseras i samband med dragningarna från skattekontot, men ingen dragning på skattekontot är så pass liten, då den endast gäller en enda löneutbetalning? Bör jag föra över den till samma som de andra (2941) genom att debetera 2730 och kreditera 2941 och därefter debitera enligt ditt ovanstående svar?
Foto på Mia Sundin

Mia Sundin, Moderator

• 2,652 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Johannes!

Det låter vettigt att du bokar om från det konto du felbokade vid första tillfället till det konto du vill använda.

/Mia
Foto på johannes

johannes

Okej, tack! När beslutade arbetsgivaravgifter korrigeras uppåt, gör jag tvärt om då? T.ex: Om jag blivit skönsbeskattad för att jag skickat in en deklaration för sent, och jag sedan skickar in den aktuella deklarationen och det då visar sig att för mycket arbetsgivaravgift dragits från skattekontot och saldot då korrigeras uppåt. Krediterar jag då 2730/2941 och debeterar 1630? Det låter logiskt. 
Foto på Johan Nicklason

Johan Nicklason, Moderator

• 2,528 poäng 2k badge 2x thumb
Hej!

Det är väldigt svårt att svara på eftersom vi inte vet exakt vad som har skett varken på ditt skattekonto eller i din bokföring. Det jag kan säga är att 1630 bör stämma överens med skattekontot.

/Johan
Foto på MarieN

MarieN

• 6,514 poäng 5k badge 2x thumb

Hej, jag kopplar till denna tråden

- undrar om ni har info. om konto 7510 Arbetsgiv.avg är ändrat till konto 7520 Arb.giv.avg (nya pensionssystemet). Vad är det som skiljer??

/Marie

Foto på Linnea Norden

Linnea Norden, Moderator

• 5,838 poäng 5k badge 2x thumb
Jag kommer flytta din fråga till tråden https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...

Du hittar den nya konversationen här: Skillnad mellan konto 7510 och 7520 - Administration
Foto på Kalle Lindblad

Kalle Lindblad, Moderator

• 5,312 poäng 5k badge 2x thumb
Hej MarieN!

Genom att klicka på denna länk kan du läsa om varför det nuförtiden finns två olika varianter för detta konto.

Tack för ditt inlägg!