Arbetsgivarintyg uttag betald semesterdag - Lön 600

  • 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej,

Jag har en anställd arbetare som jobbar heltid (men ej schemalagd tid). Han går under semestervillkor 10 - Anställd med semesterdaglön. 

När jag fyller i arbetsgivarintyg för honom så kommer inte uttag av betalda semesterdagar med som arbetad tid. Varför? Den arbetade tiden borde enligt min mening ökas på med 8 timmar (1 semesterdag).

Jag använder visma lön 600
Foto på Christoffer

Christoffer

  • 788 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 2
Foto på Jenny

Jenny

  • 5,752 poäng 5k badge 2x thumb

Med semestervillkor 10 har den anställde inga semesterdagar, enbart semesterersättning. Betalas ut månadsvis eller vid slut av anställning beroende på kollektivavtal/inställning i Lön 600.

Så det är helt korrekt att det inte är med semesterdagar.

Foto på Christoffer

Christoffer

  • 788 poäng 500 badge 2x thumb
Semesterdagens storlek på villkor 10 bestäms utav en procentsats. Sedan så räknar programmet på semesterdagar utifrån anställningstid under semesterperioden och antalet dagar för semesterrätt. Så jag förstår inte vad du menar med att den anställde enligt semestervillkor 10 inte har semesterdagar?

Men även om det är semesterersättning, ska det inte vara med i arbetsgivarintyget och isåfall under vilken del av arbetsgivarintyget?
Foto på Anitha

Anitha

  • 1,634 poäng 1k badge 2x thumb
Skilj på semesterersättning och semesterlön; 

Semesterersättning utbetalas när den anställde slutar, eller vid korttidsanställning vid varje löneutbetalningstillfälle. Beräknas med 12% (kan vara annan procentsats beroende på avtal) på semestergrundande lön.

Semesterlön utbetalas när den anställde tar ut en semesterdag.

Semestervillkor 10 räknar med en procentsats på semestergrundande lön.

Uttagen semesterdag ska redovisas på arbetsgivarintyget som arbetad tid.

Semesterdagar tjänar man in oavsett vilket semestervillkor man använder, däremot kan de vara betalda eller obetalda.
Foto på Christoffer

Christoffer

  • 788 poäng 500 badge 2x thumb
Hej Anitha,

tack för ett tydligt svar. Vet du varför uttag av betalda semesterdagar inte finns med på arbetsgivarintyget som jag försöker skriva ut? Eller ska det inte vara med på ett arbetsgivarintyg?
Foto på Anitha

Anitha

  • 1,634 poäng 1k badge 2x thumb
Semesterdagarna ska räknas in i arbetad tid. Kan inte svara på varför de inte kommer med, har just börjat använda Lön 600 så jag har inte hunnit använda mig av den funktionen än. Men det är mycket som inte stämmer/går att göra i Lön 600. Använde Lön Special tidigare, ett mycket bättre program. Kan inte förstå varför Visma inte satsade på det i stället. 
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 10,206 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Christoffer,

Du skriver att det är en arbetare och med schematypen ej schemalagd arbetstid men nämner aldrig om det är en timavlönad eller månadsavlönad.
Varifrån arbetsgivarintyget i Lön 600 hämtar sitt värde i kolumnen arbetad tid kan du läsa om i »Varifrån hämtas de arbetade timmarna?
Kolla då under det avsnitt som berör just den här personen.

Ha en bra dag!


/Cecilia
Foto på Christoffer

Christoffer

  • 788 poäng 500 badge 2x thumb
Hej Cecilia,

det rör sig om en ej schemalagd timavlönad. Jag läste i avsnittet »Varifrån hämtas de arbetade timmarna? under ej schemalagd timavlönad och där står det att timmarna endast hämtas utifrån artikel 1106 - timlön. Det torde innebära att när jag då lägger in en betald semesterdag så hämtar inte programmet upp det i arbetsgivarintyget utan att jag får lägga in det manuellt, är det rätt uppfattat?
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

  • 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Christoffer,

Det är helt rätt uppfattat att programmet inte hämtar upp arbetad tid för uttag av betalda semesterdagar eftersom den anställde inte arbetat denna dag.
Får man fråga varför du vill ha med timmarna för uttag av semesterdagar på arbetsgivarintyget?

Som jag ser det ska dessa timmar inte komma med då den anställde faktiskt inte arbetat denna dag.
Men vill du ha med dem så får du manuellt komplettera arbetsgivarintyget.

Ha en fin dag
/Susan
Foto på Anitha

Anitha

  • 1,634 poäng 1k badge 2x thumb

På anvisningarna för ifyllande av arbetsgivarintyg står detta;

Ledighet med bibehållen lön räknas som arbete. För den som har en fastställd arbetstid och har månadslön räknas arbetsfria ”röda dagar” och ”klämdagar” som arbete, om löneavdrag inte görs för ledigheten.
Tid då den anställde fått uppsägningslön, semesterlön, helglön, väntetidsersättning, permitteringslön eller vederlagsersättning för sjöfolk ska räknas som arbetad tid.
Foto på Christoffer

Christoffer

  • 788 poäng 500 badge 2x thumb
Hej Susan,

Som Anitha skriver så finns förklaringen med under förklaring av arbetad tid. Om jag förstår rätt så ska dock semesterersättning vid slutlön inte finnas med som inkomst på arbetsgivarintyget utan endast om den anställde får ersättning för ledig dag. Jag tycker att det är superkrångligt med vad som ska och inte ska finnas på ett arbetsgivarintyg så jag är otroligt tacksam för att ni fortsätter att svara :)

http://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-600/content/online-help/arbetad_tid.htm
Foto på Anitha

Anitha

  • 1,634 poäng 1k badge 2x thumb

För det första: Skilj på semesterlön och semesterersättning. Detta är inte samma sak.

Semesterlön är det man får om man tar ut en betald semesterdag. Dvs om du skulle ha jobbat den dagen men tar semester i stället, då får du ”lön” för den dagen.  Oavsett om du verkligen har arbetat eller inte så räknas det som arbetad tid eftersom du fått betalt för den dagen. (däremot räknas inte sjukdagar med sjuklön som arbetad tid)

Semesterersättning är det du får ut när du t.ex. slutar. Då ska den intjänade semesterlönen utbetalas och kallas då för semesterersättning. Alltså ersättning för icke arbetad tid. Det är ju det som är ”sparat” för att tas ut när du tar ut semester, men eftersom du slutar och inte hunnit ta ut dina intjänade semesterdagar så ska ju ändå det du tjänat in för semestern betalas ut.

Sammanfattning:

Skulle han ha jobbat den dagen om han inte varit ledig pga. semester(semesterlön) eller röd dag (helglön) och fått ersättning för den dagen => arbetad tid.

Skulle han inte ha jobbat men ändå fått någon ersättning (t.ex betalt för semester=semesterersättning) => inte arbetad tid.

Semesterlön och semesterersättning beskattas även olika, så det är viktigt att hålla reda på vad som är vad. Semesterlön = tabellskatt, semesterersättning = engångsskatt.
Foto på Christoffer

Christoffer

  • 788 poäng 500 badge 2x thumb
Tack för en bra och tydlig förklaring Anitha! 

Summan av kardemumman:
Semesterlön ska vara med på arbetsgivarintyget.
Semesterersättning ska inte vara med.
Foto på ElitaEkonomi

ElitaEkonomi

  • 446 poäng 250 badge 2x thumb
Har någon fått någon förklaring från Visma varför detta inte är åtgärdat än? Som Anitha skriver ovan så ska ju betald semesterledighet räknas som arbetad tid på arbetsgivarintyget men de kommer inte med.
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 10,206 poäng 10k badge 2x thumb
Hej ElitaEkonomi,

Jag har besvarat dig i forumtråden Varning för problem med summering av arbetstid på arbetsgivarintyg i Lön 600 istället och väljer att fortsätta den tråden istället.

/Cecilia