Årets beräknade skattekostnad - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre. Communitymoderatorn angav följande anledning för att arkivera: ..

Hej,

Jag har läst många trådar kring detta men får ändå inte ihop det helt.
Jag sitter med årsbokslutet och har betalat för lite preliminärskatt då vinsten blev mer än väntat.

Jag har löpande bokfört prelskatten på 2510 och totalt har jag en skatteskuld på ca 30 000kr den 31 dec 2017.
Dock borde jag ha betalt ca 60 000kr och har då en mellanskillnad på 30 000kr som jag borde bokföra som en skatteskuld antar jag?

Hur gör jag det? Dvs hur blir konteringen. 

Jag har Vismas tillägg deklaration/årsredovisning. Görs detta där per automatik? Kunde inte hitta något om det när jag var inne och tittade.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning
Miriam Jändel

Foto på Miriam

Miriam

• 220 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Annica

Annica

• 5,882 poäng 5k badge 2x thumb
Hej,
vanligaste konteringen av skattekostnaden (den uträknade för året) är debet 8910 kredit 2510. Om du har bokfört F-skatten på 2510 visar kontot nettoskulden efter denna bokning av skattekostnaden (mht att du inte betalar sista F-skatten förrän i januari). 
Menar du i ditt inlägg att du har betalat 60000 preliminärt och har en beräknad skattekostnad på 30000? i så fall har du en skattefordran på 30000 (att få tillbaka) och då ska du boka denna på 1640. Dvs boka om preliminärt betalt debet 1640 kredit 2510 samt bokföra skattekostnaden debet 8910 kredit 1640 i stället för vad jag skrev i första stycket.

Huruvida tilläggen till eEkonomi gör detta automatiskt är dessvärre inget jag vet något om.

/Annica
Foto på Miriam

Miriam

Det är tvärtom, jag har betalat för lite. 
Jag har betalat 30 000, men utifrån mitt resultat borde jag har betalat 60 000 och bör väl då boka upp en total skatteskuld på 60 000kr? 
Gör jag det på konto 8910 i debet (60 000)? Och då även 60 000 på konto 2510 i kredit?  
Foto på Annica

Annica

Ok då hänger jag med. Förutsatt att det är ett AB du har ska du bokföra skatten som jag svarade först. 60000 debet 8910 kredit 2510. Då blir det en nettoskuld på 30000. Har du däremot enskild firma ska inte skattekostnaden bokföras alls, det är din privata skatt. Då är dessutom den betalda f-skatten inte firmans utan ett eget uttag om det betalats från firmans konto.
/Annica
Foto på Annica

Annica

Ok då hänger jag med. Förutsatt att det är ett AB du har ska du bokföra skatten som jag svarade först. 60000 debet 8910 kredit 2510. Då blir det en nettoskuld på 30000. Har du däremot enskild firma ska inte skattekostnaden bokföras alls, det är din privata skatt. Då är dessutom den betalda f-skatten inte firmans utan ett eget uttag om det betalats från firmans konto.
/Annica
Foto på Miriam

Miriam

Det är ett AB ja, glömde skriva det. 
Tack så mycket för hjälpen. Då ska jag nog få ihop det :)
Med vänlig hälsning
Miriam

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.