Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Årets resultat - ombokning eEkonomi

Enligt infon i Årsavstämning ska jag boka om årets resultat men jag undrar om jag gör en tankevurpa eller om det blev fel 2015. Jag har hastigt tagit över min egen bokföring och är osäker på detta. Jag bokade om 20161231:



Siffran fick jag från att det blev nollat på det viset. Siffran är samma som resultatet 2015. Jag trodde det var resultatet 2016 som skulle nollas här? 

Ska det vara så här eller är något fel? 
7 SVAR 7
Roffakab
CHAMPION

Hej

I Årsavstämningen får man i punkten "Förberedelser" en påminnelse om att föregående års resultat ska bokas om från 2019 till 2010 (EF). Det är detta du gjort men som i princip kunde ha gjorts redan 2016-01-01. På så sätt blir saldot på konto 2019 nollat inför uppbokning av Årets resultat 2016.

När du sedan kommer till punkten "Slutkontroll" ska du boka Årets resultat dvs 2016 års resultat från konto 8999 till konto 2019. Det sker genom en manuell verifikation och ett särskilt bokföringsförslag.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

T A C K !!! 
Är det 8999 debet och 2019 kredit som jag skriver årets resultat i?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hittade svaret, ja 🙂 
Roffakab
CHAMPION

Hej

Helt rätt.

Om du använder bokföringsförslag "Bokföring av årets resultat" får du konton och belopp utlagda direkt i verifikationen och kan bara klicka på Bokför.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Lite förvirrad nu, är klar med allt i årsavstämningen, och ska väl börja deklarera helt enkelt? Ska jag klicka på något för att få bort "Preliminär" balansrapport osv. eller är det "preliminärt" tills skatteverket granskat det?
Roffakab
CHAMPION

Hej

Om man deklarerar i Visma eEkonomi så ligger balansräkning och resultaträkning som "preliminära" tills man är klar med deklarationen och kan låsa året.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

TACK!