Årets resultat visar minus - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej igen. 

Jag håller på att checka av min checklista för avstämning 

Nu gick jag in på konto 2019 som det stod att man skulle kolla. Det står också att det ska vara tom där....Jag har  enskild firma kontant metoden. 

Jag börjar bli frustrerad på att inte få svar på frågor så jag kommer att lägga ut bilder med beloppen här. OCH jag önskar ännu en gång att ni på Visma uppgraderar era förklaringar med tydliga skärmdumpar... när ni förklarar.. eller små videofilmer, inga tröga grejor utan lätt förklarat. 

Så här ser det ut i mitt 2019 just nu. ...
1 Vad är det jag har missat?
2 Och hur ska jag rätta till det? 
3 Varför står det minus? 

Foto på Lotta

Lotta

• 5,158 poäng 5k badge 2x thumb

Publicerades för 5 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på KjellP

KjellP, Champion

• 13,262 poäng 10k badge 2x thumb
Var glad och tacksam att det står minus där. 
Det innebär att du har mer i tillgångar i ditt företag än skulder.

I "dubbel bokföring" ska debet och kredit gå jämt ut. Det innebär också att tillgångar (konto 1XXX) och skulder (konto 2XXX) ska balansera med samma total.

Nu är dina tillgångar större än skulderna, så då fyller man ut mellanskillnaden på konton för Eget  kapital (=samlade resultat från tidigare år) och årets resultat.

Hoppas detta kan bringa lite klarhet i dina funderingar.

Trevlig helg!

Foto på Lotta

Lotta

Tack Kjell,Jag ska altlså flytta något till 2010?  och ska det stå noll på 2019? Och i såfall så har jag väl missat det alla år? :) Ska jag ta hela de här beloppen till 2010 eller ta och räkna ut skillnaden på skulder och tilgångar och lägga över det på 2010?   :/  

jag tror det här blir för mycket för mig i år.... att göra själv...
(Redigerad)
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

• 20,436 poäng 20k badge 2x thumb
Det du bör/skall göra är att ta ingående balanserna på 2012-2019 och nolla dom och boka nettot mot 2010 så att 2010-s saldo är samma som totala ingående balansen på eget kapital. Då kommer kontona i eget kapital vid årets slut att som utgående saldo ha årets förändring, eller ja, utom 2010 då som har årets ingående eget kapital..... 
Men sedan så beror det lite på vilket program du har, vissa har rutiner för årsavsluten som man bör följa och vissa inte.... Lycka till!
Foto på Lotta

Lotta

Tusen tack ....:) 

Ja det är ju just det. Jag har visma eekonomi smart... och vissa saker görs med automatik och andra inte.. hur i ska jag veta vad som gjorts med automatik eller inte? 

Jag vill veta vad jag ska göra som har enskild firma, kontant metoden och visma eEkonomi Smart ..

1. jag ser ut att ha -263 931 på ingående saldot på 2012
2. och på 2019 -480811,29 (som syns här ovan) Ska dessa summor flyttas till 2010?  Är det det du säger ? Jag vet inte om det är okey att lägga ut såna här skärmdumpar med summor men jag känner mig desperat.. jag fattar inte.. .jag kan nämligen inte komma ihåg att jag flyttat några summor tidigare år... inte till 2010 .. när jag kollar år från år så står det noll där i allafall. 
3. varför står inte 2018 resultat med på första skärmdumpen, den på 2019? 

Nästa år kommer jag inte göra det här själv....det skulle bli lättare sa dom efter varje år.. jag tycker det blir svårare... . :D
(Redigerad)
Foto på Lotta

Lotta

Hej igen, 

Det står inget om konto 2012 i avstämningen i Visma .... ? Det borde det ju göra om det 2019 står 
Foto på Lotta

Lotta

och väljer jag bokföringsförslaget "bokför årets resultast"  så ser det ut så här. Och sen finns det ett annat bokföringsförslag också som heter " Omföring av ingående balanser på kapitalkonton"  som ser ut som bild 2, är det något man kan använda? 
(Redigerad)
Foto på KjellP

KjellP, Champion

Nu är inte jag någon expert på ett program som ska sköta allt själv. Jag kör Administration 200.

Men i ditt fall skulle jag för att reda ut allt gammalt göra en manuell post som skulle bli så här:

D 2019 Saldo borde vara 723 307,06 om jag tolkar tidigare inlägg rätt.
K 2012 263 931:-
K 2013 Saldo på eventuellt egna uttag.
D 2018 Saldo på eventuellt egna insättningar
K 2010 459 376,06 om du inte har något på 2013 och 2018.

Då har du städat inför kommande år och vid nästa årsskifte bör du klara detta antingen själv eller med programmets hjälp.
Foto på Lotta

Lotta

mm... det är ju då det blir lite struligt när man inte kan programmet e ekonomi... det blir liksom rörigt då när andra svarar,  även om det är jättegulligt.

Men vi som kör eEkonomi förstår inte alltid vad ni andra pratar om.:)  Nu använde jag mig av "bokför årets resultat" dvs  2018 års resultat, från 8999  till 2019. Så nu ligger det 700 ́ish på 2019.. och det är 0 på 2010... 
Foto på KjellP

KjellP, Champion

Det jag menar är att som första verifikation på året ska man flytta innehållet på konton 2012 (Egna skatter), 2013 (Egna uttag ur rörelsen), 2018 (Egna insättningar) och 2019 (Årets resultat) till 2010 (Eget kapital).

Det ska göras varje år.

Eftersom du inte gjort det förut bör du nu utföra denna "städning"

Att detta ska göras är för att du ska se hur mycket som egentligen finns i företaget.

Även om jag inte är någon expert på eEkonomi gissar jag att det finns en funktion vid nytt år att flytta förra årets resultat.
Foto på Lotta

Lotta

Jag behöver någon som kan eEkonomi som svarar på frågorna jag har.. . :( hur får jag någon sån att svara?? Jag kollar också information angående det här i alla jäkla trådar och fick fram en checklista som ser ut så här.....Där står det konto 2099 på både AB coh EF .. jag ska det inte vara 2019 på EF? Rörigare instruktioner och forumtrådar har jag aldrig varit med om ...:D 

jag tror också jag blir lite förvirrad angående "förra årets resultat" och "årets resulstat" för mig är förra året 2018 då vi har 2019 nu, men det kanske är 2017 som är "förra årets resutlat" coh 2018 som är "årets resultat" 

.
(Redigerad)
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 9,568 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Lotta,

Den bilden du hänvisar till som du har hittat i den skrivna hjälpen för Checklistan för årsavstämning är helt fel.
Tack för att du uppmärksammade oss på det. Jag har nu rapporterat detta så det ska snabbast åtgärdas.

Självklart ska det inte vara konto 2099 både för aktiebolag som för enskild firma utan där är det konto 2019 som gäller.

Precis som du skriver så är årets resultat året 2018 då det är det året du nu ska avsluta och deklarera för och förra årets resultat är räkenskapsåret 2017.

Om man kikar på din första bild som du har lagt upp i denna tråd så har du ett minusvärde då du varje år har bokat upp årets resultat (konto 2019) men du har aldrig nollat ut det kontot och bokat bort det.

Enligt instruktionerna i tråden Bokföra föregående års resultat.

Precis som KjellP skrev så är ett minusvärde ett positivt resultat då det innebär att du har gjort en vinst under det året.

I ditt svar till AccountantfromHell_singland den 10 februari så ställer du en del motfrågor.

Mycket sker per automatik i eEkonomi men du måste precis som det står under årsavstämning kontrollera att du har bokat om föregående års resultat (2017) och allt avslutas med att boka upp årets (2018) resultat.
Om vi börjar med konto 2019 så ska det nollas ut varje år mot konto 2010 som tråden Bokföra föregående års resultat tar upp.

Varför inte uppbokningen utav årets resultat står med på den första skärmdumpen kan jag ej säga då jag inte ser vilket datumintervall du har tagit detta klippet ifrån.

När det sen gäller konto 2012 så är det så att då en enskild firma inte  har nåt eget skattekonto, utan man istället använder näringsidkarens personliga så ses skattekontot som en privat tillgång/skuld och behöver inte bokföras i firman.

Men om du använder företagets tillgångar för att betala f-skatten är händelsen ändå nödvändig att bokföra.

Då bokför man 1930 kredit och 2010/2012 i debet.

När man sen bokför betalning/återbetalning av årets slutgiltiga f-skatt brukar det bokföras på konto 2010.

Vet inte om detta har gjort dig klokare eller skapat mer förvirring men rekommenderar dig att kanske ändå ta in hjälp med detta.

Du kan kika på vår hemsida under Hitta din redovisningsbyrå efter en byrå med kunnande om just ditt system och i ditt närområde.

Ha en fin dag!

/Cecilia
(Redigerad)
Foto på Lotta

Lotta

Hej nej det blev väl inte klarare eftersom de andra krånglade till det... ska jag inte flytta 2012 alltså om jag är enskild?  Jag har gjort så att jag har låtit momsen legat på 2650 och skatten på 2012 för att försöka hålla koll på det. Och inte lägga båda på samma konto. Det skulle gå att göra så enligt den som hjälpt mig tidigare. 

Jag får inte något svar från redovisningsbyråerna de har väl inte tid. Jag trodde att de som svarade här kunde systemet...  Om jag ställer frågor i forumet, hur ska jag se till att få svar av de som kan systemet? 

MVh Lotta. 
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 4,386 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Lotta,

Jo, du ska flytta till 2012 gällande Skatten/momsen (inte årets resultat). Jag hade inte låtit momsen ligga kvar på 2650 utan flyttat den till 2012 när jag har gjort ut-/inbetalningen.

Årets resultat ska du fortfarande flytta enligt instruktionerna ovan, konto 2019. 

Kontentan blir alltså:
momsen/f-skatt = 2012
årets resultat= 2019.

Ett tips, för att säkerställa att du får svar från de som kan eEkonomi är att tagga upp din fråga med eEkonomi (eller det program man använder), inte bara tagga med bokföringsfråga som man hade kunnat göra här.

Hoppas detta ger lite mer klarhet :)

/Sofia 
Foto på Lotta

Lotta

tack Sofia, jag får hjälp i helgen, Jag kom själv på att jag kanske skulle markerat eEkonomi när jag lägger in frågan ....... jag gör det nästa gång.... 
Foto på NataliaBatista

NataliaBatista

• 92 poäng 75 badge 2x thumb
Det är fortfarande fel konto (2099) som refereras till i Visma eEkonomi om man klickar på länken under punkten "Är resultatet för föregående år omfört till kontot för balanserat resultat?" i Årsavstämningen. Nu är det rörigt för mig med. Kan ni snälla rätta till detta och göra ett bokföringsförslag som rättar till problemet som uppstått på grund av erat misstag från början? Tidigare år har ju också bokförts fel på grund av denna miss.
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Project Manager eEkonomi/Website/Webshop

• 19,680 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Natalia! 
Jag letar runt och kan inte se att det fortfarande står fel konto. I vissa fall kan det vara som så att du ska använda 2099, det beror helt och hållet på vilken företagstyp du har. Till exempel aktiebolag och ekonomiska föreningar ska använda det kontot.