Årsbokslut enskild firma - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej! Har ni någon steg för steg guide hur man gör ett Årsbokslut i eekonomi? Hur man gör med kundfodringar över årsskiftet och hur man bokför och nollar konton? Har aldrig gjort detta innan. Tacksam för hjälp!
Foto på Tmdstudio

Tmdstudio

• 370 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Hanna Hultemark

Hanna Hultemark, Moderator

• 7,916 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

I eEkonomi finns en årsavstämning som är likt en checklista inför årsbokslutet. Denna hittar du under Bokföring - Årsavstämning

Vad gäller kundfakturorna, kommer programmet att boka upp dessa enligt faktureringsmetoden oavsett bokföringsmetod. Antingen görs detta automatiskt i samband med den sista momsredovisningen för året, alternativt kan du göra det själv genom att gå in under Inställningar - Räkenskapsår och IB - Gå in på aktuellt år och klicka på "Boka upp kundfordringar - och lev.skulder". Då kommer dina fakturor att bokas upp på korrekt sätt. 

Hoppas detta besvarade din fråga, annars är du välkommen att återkomma igen!

Ha en fortsatt fin dag!

/Hanna
Foto på Tmdstudio

Tmdstudio

• 370 poäng 250 badge 2x thumb
Hej! Hur gör jag när konton ska nollas och förlust/vinster ska flyttas? Har inte koll på vilka konton som ska användas. När jag skapar ett nytt räkenskapsår, följer förlusten med automatiskt eller ska jag göra något?
Foto på Karl Wilsborn

Karl Wilsborn, Moderator

• 9,254 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Ett resultat är alltid räkenskapsårsbaserat, d v s det följer aldrig med över till ett nytt år. Det nollställs automatiskt, så här är det ingenting du behöver göra manuellt.

Däremot brukar man manuellt skapa en sista verifikation för att avsluta året, där man bokar upp årets resultat. Det finns ett färdigt bokföringsförlag för detta i programmet då en ny manuell verifikation skapas, som heter Bokföring av årets resultat.

Du kan läsa mer om hur verifikationen ska se ut för en enskild firma i tråden Bokföra årets resultat.

Till det ska givetvis en deklaration lämnas in till Skatteverket, och där kan jag starkt rekommendera eEkonomis inbyggda deklarationsmodul. Du lägger till den i programmet under Tillval, längst ner i vänstra hörnet.

/Karl
Foto på TiscEk

TiscEk

• 712 poäng 500 badge 2x thumb
Jag hittar inte "Bokföring av årets resultat" i mitt program. Jag använder eEkonomi bas. Hur ska jag göra den sista verifikationen då?
Foto på Wilson

Wilson

• 60 poäng
Hej!
Jag har just börjat med Visma eEkonomi, efter att vår förening har haft spcs i många år.
Jag undrar om det finns någon bra tågordning för att göra årsbokslutet?

Vi är en mindre förening har inte så mycket krav på oss. Det gäller bara att få fakturor på rätt sida av årsskiftet och boka ev vinst. (Men vi brukar kunna trassla till det ändå :))

Jag har sett att man refererar till en punkt Bokföring - Årsavstämning, men jag kan inte se den från min vy. Jag har den enklaste varianten av programmet, så den kanske inte ingår?

Hälsningar
Staffan 
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 10,206 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Staffan,

Det stämmer att du inte har den funktionen med årsavstämning i din vy under bokföring och det beror på att ni har eEkonomi bokföring som variant.
Den funktionen finns enbart i eEkonomi Bas och eEkonomi Smart.
Vad som skiljer de olika programmet åt kan du läsa om HÄR

Oavsett vilket program med vilka funktioner man har så är ändå Checklistan för årsavstämning en bra lista på punkter som ska/bör stämmas av inför ett årsbokslut.

Kolla igenom den funktionen och är det sedan något mer som ändå känns oklart är du välkommen att återkomma

Ha en trevlig helg!

/Cecilia