Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Årsredovisningsmall - Bokslut

Jag skall testa och lämna årsredovisning digitalt och har då uppdaterat med ny årsredovisningsmall. Det ser ut att i stort sett funka bra men det är några saker som gör att årsredovisningen ser nästan lite klantig ut. Som om den inte var riktigt färdig.
Man vill ju att den skall se proffsig ut så att de som läser den får intrycket av att företaget är seriöst.

Förändringar i eget kapital
Där kommer alla kolumner med även om det inte finns något värde.
Ej registrerat aktiekapital, Uppskrivningsfond, reservfond, överkursfond.

Not inventarier.
Rubrikrader, Ackumulerade anskaffningsvärden: och Ack avskrivningar enligt plan finns inte med längre och det finns heller inget mellanrum mellan dessa poster.
Den blir inte så läsbar för allt flyter ihop.

Underskrift
Hamnar alltid på ny sida. Ser lite dumt ut när det finns mycket plats på föregående sida.


Är det något Visma kan titta på?

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Hans Holger Paulsson,

Nu ska vi prata lite årsredovisningsmall och självklart vill vi att den är både är innehållsrik och ser seriös ut. Såhär fungerar det: 

Förändringar i eget kapital - För att ta bort kolumner utan värde
Ställ dig på dokumentet och välj sedan redigeringsläget samt ta bort fältreferenserna så försvinner kolumnerna. 

Not inventarier - Här upplevdes texten hopskriven och därmed svårläst
Vi följer Bolagsverkets taxonomi och vi ska se om det går att göra några förändringar till kommande versioner av Visma Bokslut. 

Underskrifter - Hamnar alltid på ny sida
Anledningen även här är att vi följer Bolagsverkets taxonomi men kommer se över om det går att göra några förändringar till kommande versioner av Visma Bokslut. 

Tack för dina synpunkter och ha en fin kväll!

/Kristina 

Tack för er återkoppling. 

Det gick ju smidigt att justera i eget kapital. 

Då skall jag ta upp de andra punkterna med Bolagsverket i nästa vecka på mässan Ekonomi och företag. Jag återkommer.

Har nu pratat med Bolagsverket. 
De har tagit fram ett exempel på K2 årsredovisning som de tycker att alla programleverantörer följer ganska strikt. men det är bara ett exempel och Bolagsverket hindrar inte leverantörer att utveckla och förbättra digital årsredovisning.

När det gäller noten inventarier verkar det som om rubrikraderna för anskaffningsvärden och ack avskrivning finns. Om jag tittar i redigeringsläget finns raderna, Förändring av anskaffningsvärden och Förändring av avskrivningar. De ligger dock under raden för ingående värde. Raden för avskrivningar kommer med vid utskrift men inte anskaffningsvärdet. 

Om Visma lägger raden ovanför IB värdet och ser till att den kommer med på utskriften blir det bra.

Lycka till