Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Årsstämmoprotokoll - Röstläng och vilka som ska skriva på protokollet

Hej,

I Deklaration/Årsredovisning (AB) finns en del där man fyller i uppgifter för att skapa ett årsstämmoprotokoll. En mycket bra funktion tycker jag, men den verkar ha en begränsning när det gäller uppgifter om närvarande personer (röstlängden).

Det är bolagsstämmans ordförande, protokollföraren och justeringsmannen som skriver under protokollet. När jag lägger till en person under 'Närvarande vid årsstämma' så gör programmet automatiskt en rad för underskrift för den personen, även fast jag inte valt nåt under 'Uppdrag på årsstämman'. Borde kunna lägga till fler närvarande personer utan att dom ska behöva skriva på protokollet.

Under 'Uppdrag på årsstämman' finns bara alternativ för Ordförande, Protokollförare och Justerare. Antar att det är därför varje person man lägger till får en rad för underskrift i protokollet? Saknar funktion där man kan lägga till en person som bara är närvarande och inte behöver skriva under.

Om en aktieägare är företrädd av ett ombud ska det också stå vem ombudet är i röstlängden. Den funktionen borde också in under 'Uppdrag på årsstämman' där man väljer t.ex Ombud, och så får man dom fält som behövs för att fylla i vem man företräder och hur många aktier/röster den personen har.

Det här kan ju inte vara svårt att få med. Ni har ju redan funktionerna i programmet. Behövs ju bara lite tillägg för att få med andra personer än ordföranden, protokollföraren och justeraren.

Mvh

4 SVAR 4

Nyfiken fråga, varför skulle det vara med andra personer är dom som behöver på stämman? Och om det nu är så, varför skall dom vara med på ett årsstämmoprotokoll? Ett styrelsemöte kan ju ha en adjungerad person närvarande. T.ex. en konsult eller annan rådgivande person. Men på årsstämman skall ju ägarna närvara eller deras representanter... Undrar bara vad som är tanken.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Om jag var otydlig så syftar jag bara på personer som är aktieägare och som närvarar på stämman. 

Aha, det var så. Om programmet gör att alla måste skriva under bara för att dom var aktieägare så kan nog jag tycka att programmet har fel. Underskrift av ordförande, protokollförare och justerare är väl allt som behövs. Men är man inte så många så kan man ju ha flera justerare. Beror väl på vad som beslutas och man kan ju då undvika tvister om alla skrivit under.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! 

Jag har testat och får inte samma problem som du beskriver. Det är bara namnen under Närvarande som har ett uppdrag, som kommer med för underskrift längst ner på protokollet. Jag skulle därför vilja be dig testa att radera en av raderna som kommer med felaktigt med minustecknet ute till höger och sedan lägga till raden igen. Kvarstår felet även då? 

Din andra synpunkt om att kunna dokumentera ombuden på ett bra sätt, noterar jag som ett önskemål så vi får titta vidare på det. 
Fältet för närvarande kan innehålla många tecken, så kanske kan du göra en notering där för att komma runt det just nu. Eller välja "Ladda ner DOCX" för att kunna öppna dokumentet i Word och göra ytterligare justeringar där. 

Ha en bra dag! 
/Terese