Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Daavvan
UTFORSKARE

Artikelrabatt för enskild kund

Jag har kunder som över året köper lite större volym av en enskild artikel och önskar rabatt på just den enskilda artikeln men inte övriga, artiklarna skiljer sig mellan olika kunder.
Jag undrar således om det på något sätt går att ange ett avvikande pris på en artikel, alternativt en rabatt, som standard på en enskild kund?
(Utöver att göra något komplicerat med en mängd olika prislistor, rabattavtal m.m.)

6 SVAR 6
Davor P1
CHAMPION

Kan stafflade prislistor lösa problemet?

Då kan du sätta priserna i olika intervaller på artikelnivå och kunden bör därigenom få rätt pris...

//Davor P

Funderade på detta men det går inte i praktiken eftersom vissa kunder köper artikeln x 20 för ordinarie pris en gång per år, medan vissa köper artikeln x 2 men 40 gånger per år och vill då ha en viss rabatt. Helst vill jag bara kunna klicka in på den specifika kunden och ange priset/rabatten på en specifik artikel.
LW -60
UTFORSKARE

I kundregistret kan du lägga en rabatt på kunden i flik två, men det kanske inte fungerar i praktiken. 

Med vänlig hälsning Lena

Du tänker faktura- eller radrabatt? Är liiite osäker på funktionen men eftersom jag inte väljer specifik artikel när jag knackar in rabatten antar jag att alla artiklar eller hela fakturan får denna rabatten och då blir det tyvärr tokigt. Grejen är att kunden köper flera andra saker efter behov men just denna vill de ha ett bättre pris på för att det blir så ofta och (om vi löser det bra) är återkommande vecka efter vecka över flera år.

mvh David

OK, för antingen lägger man in rabatt direkt i kundregistret, men då tar den rakt av en procentuell rabatt, och i fakturavyn kan du lägga en rabatt som en procentsats (Fktrab%). så det blir "samma/likadant" resultat. 

Det där med en rabatt per rad blir nog det som gäller. I grundinställningarna i Visma, Arkiv/Företagsinställningar/Försäljning sedan tredje fliken "Dokumentinställningar", där kan du tala om i en kryssruta att markören ska stanna vid rabattkolumnen när du skapar raderna i fakturan. Det kanske hjälper dig lite.

Med vänlig hälsning Lena
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej David, 

På kunden under Försäljning- Kunder och på Fliken2. Fler upppgifter kan man ange en Fakturarabatt i % och Radrabatt i %. Dessa procentsatser kommer sedan användas när du skapar en faktura till din kund och det blir på alla fakturor och inte på artikelnivå. Fakturarabatt används om du vill ha en rabatt på fakturans totalsumma. Radrabatt används om du vill ha rabatt på artikelraderna som ligger på fakturan.
Men som jag förstod det så gällde detta bara någon enstaka gång om året som kunden ska få rabatt på en viss artikel, så då hade jag rekommenderat att avvakta att lägga rabatten tills ni skapar fakturan. 

När ni sedan har skapat fakturan kan ni på artikelraden ange en en rabatt  kolumnen Rabatt, då kommer endast den artikelraden få det rabatterade priset. 
Ni kan också välja att ange rabatten vid Fktrab% nere till vänster på fakturan och då kommer fakturans totalbelopp få den rabatten som anges där.

Annars är det ett rabattavtal man hade behövt skapa för den specifika kunden för att få med en rabatt på en specifik artikel till.

Hoppas det var lite till hjälp!

//Amanda