Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ulrica Olsson
MEDLEM

Artikelregistret - sortering i nummerserien

Nummerserien. Vi vill ha en egen unik serie för varje kund och en serie kan va tex 100-299 och en serie på 1000-2999. då lägger sig serie 1000-2999 bland 100-299. Det är en brist att det inte går i direkt nummer ordning. Jag saknar en inställning i systemet där man kan välja hur man vill ha det.

5 SVAR 5
Davor P1
CHAMPION

Det har tyvärr att göra med att det är ett fält som tar både bokstäver och siffror. Därför får du denna blandning.

Mitt förslag är att du sätter ett par inledande nollor så att alla artikelnummer blir lika långa.

Sen är min andra fråga varför unika nummerserier på artiklarna för varje kund? Det är förmodligen samma vara men med olika priser till olika kunder?

Då är det enklare att arbeta med olika prislistor och på så sätt få ner antalet onödiga artiklar....

Davor P

Varje kund har sina egna artiklar ingen använder den andras artiklar utan det är unikt för varje kund. Priset är olika för varje beställning, så vi har inga priser på artiklarna.  Och börja med nollor är inget alternativ.

Då hade jag lagt två eller tre siffror först på artikelnumret för att särskilja de olika kundernas artiklar. Själv hade jag i det läget försökt ha lika långa artikelnummer hela tiden för att få styr på det.

På så sätt får du dem i den ordning du vill ha (tror jag.....)

Hur många kunder rör det sig om?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Work-around....Lägg in unikt sorteringsbegrepp för respektive leverantör på artiklarna. Artikellistan kan sen sorteras på detta och det går även att lägga till kolumnen i listvyn. Sorteringsbegrepp är också tillgängligt när man lägger till artikel i ordervyn. Det går att massuppdatera sorteringsbegrepp.
Ronnie Palmqvist
UTFORSKARE

ett alternativ är att numrera som följer 00100-00299 och de andra 01001 - 02999 så hamnar de i ordning efter varandra