Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Återbetalning av inköp mot kvitto efter årsskifte

Hej!
Den 29e december 2017 köpte jag en förbrukningsinventarie för 7500 inkl. moms och bokförde denna.
Den 30e december lämnade jag tillbaka inventarien pga felköp. Fick då ett krediterat kvitto daterat till den 30e december, men pengarna återbetalades till företagskontot först den 3e januari 2018.

Hur bokför jag denna återbetalning när jag använder kontantmetoden?

Vidare undrar jag hur det egentligen fungerar överlag då jag t ex. gör ett inköp mot kvitto på kortet kopplat till 1930, då görs en reservering av beloppet och beloppet dras sedan dagen- eller några dagar efter. På internetbanken står det t ex. köpdag 16 december men bokfört 18 december, som är den dagen som pengarna faktiskt drogs.
Vilken dag ska det bokföras på?
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hårdrar man det så är det två affärshändelser och då ska båda bokföras. Först köpet (eller returen) sedan betalningen. När det går över ett årsskifte tror jag att du bör göra så. När du returnerar en vara får du en tillgång, en fordran som du sedan bokar bort när du får pengarna på ditt konto.

Generellt så är jag inte helt säker. Om man vänder på problemet. Alltså om du säljer saker mot betalning med kontokort så vet jag att bokföringsnämnden i en anvisning visar att det är ok att bokföra dessa båda affärshändelser i en verifikation. Det borde ju då vara samma sak när man köper med kontokort men helt säker är jag inte.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, jo så ska det ju gå till om jag bokför enligt fakturametoden, men med kontantmetoden är ju tanken att du endast ska bokföra då pengar bytt ägare. Hade det varit mitt på året hade jag bara gjort en omvänd kontering på återköpet dagen då pengarna kom in på kontot, men eftersom att det skedde över ett årsskifte så blir jag osäker.
Gällande kontokort så måste det finnas en praxis gällande kontantmetoden misstänker jag. Jag har bokfört enligt de datum som kvittot är utskrivet, då pengarna reserveras den dagen och köpet anses gå igenom, men samtidigt så bokförs inte transaktionen på kontot förens dagen efter.

Undrar fortfarande hur det ligger till.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har ingenting med dessa metoder att göra. De reglerar bara hur du bokför fakturor. Direkt när du får/skickar = Faktureringsmetoden. Bokföra vid betalning = Kontantmetoden.
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Jag tänker att du kan göra en omvänd kontering på återköpet, även om är över årsskiftet. Det är ju vad som faktiskt har skett i verkligheten.

Här skriver en kollega mer om just datum på verifikationer.

Ha det fint!

Moa