Återkommande betalning eEkonomi

• 2
  • Idé
  • Uppdaterades för 4 månader sedan
  • (Redigerad)
Nu har ni infört återkommande fakturering, när kommer ni att införa återkommande betalning? Jag skulle väldigt gärna se en möjlighet att lägga upp betalningen av preliminärskatt till Skatteverket på ett liknande sätt.
Foto på Jonas

Jonas

• 3,996 poäng 3k badge 2x thumb

Publicerades för 4 månader sedan

• 2
Foto på MattiasT

MattiasT

• 586 poäng 500 badge 2x thumb
Lysande ide!
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 4,436 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Jonas!

Är det under Inköp - Leverantörsfakturor du tänker dig?
Eller hur hade ett fullt önskemål sett ut om du utvecklar?

Ha det gott!
/Sofia
Foto på Jonas

Jonas

• 3,986 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Sofia, jag tycker att Skatteverket har fler likheter med en leverantör än olikheter. De få olikheter som finns är lätta att adressera (t.ex. OCR-hanteringen).

Jag hade gärna sett att man hade en separat flik i vänstermenyn (t.ex. Bokföring -> Skatteverket(/ -> preliminärskatt/-> skatter...)) där man kunde mata in preliminärskatten för ett bokföringsår. Detta genererar sedan tolv leverantörsbetalningar, utspridda över året med rätt förfallodatum, konterade på t.ex. 1630.

Jag har svårt att se fördelar med att lägga upp det på något annat sätt än så. Ett steg (ok, två med godkännande av fil i banken) istället för 24 (och då räknar jag inte med de extra steg som krävs för att hålla skattekontot i eEkonomi uppdaterat).

Steg två av mitt förslag är att en betalning genereras även när man gjort sin arbetsgivar/momsdeklaration.
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

• 14,256 poäng 10k badge 2x thumb
Intressant tanke men är det inte lättare att lägga upp en återkommande betalning direkt i din banks Internetbank? Den varianten förutsätter naturligtvis att det går att göra hos alla banker (okänt för mig).

Eftersom betalningsfilen i eEkonomi idag bara hanterar betalningar och inte överföringar (så vitt jag tror, inget jag vet?) och för nästan alla andra betalningar utgår man från en leverantörsfaktura som man ändå måste lägga upp så är det kanske inte så många fall då man har nytta av en återkommande betalning inne i eEkonomi?
Med reservation för att jag inte vet hur det blir när man använder kontant metoden men jag tänker att det måste vara en faktura som skall läggas upp där också?

Just inbetalning av prel.skatten torde vara en av få betalningar som inte har sitt ursprung i en faktura? Eller? Därav min tanke att bättre göra detta i banken istället.
Foto på Jonas

Jonas

• 3,996 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Khedron, det är ett sätt att hantera det, men som du säger så tror jag inte att alla banker erbjuder den möjligheten med betalningar. Jag vet att Handelsbanken inte gör det.

Även om det vore möjligt så måste varje bankgenererad överföring/betalning hanteras individuellt i eEkonomi efter att den har inträffat. Med ett upplägg som baseras på återkommande bankgenererade händelser sker ingen arbetsbesparing i eEkonomi. Fördelen blir att risken för att missa en betalning minimeras, men man måste fortfarande utföra tolv separata konteringar.

Angående din kommentar om att betalningar till Skatteverket inte har sitt ursprung i en faktura och att man därför bör hantera det via banken så har du helt rätt. MEN det jag menar är att anledningen till att du har rätt är p.g.a. bristande design i eEkonomi. Denna design bör åtgärdas snarare än att användarna skall rätta sig efter den (se detaljer i mitt svar till Sofia).

(Subjektivt)
Vidare så tycker jag att utvecklarna på Visma borde värdera en enhetlig användarupplevelse. Det enda sättet de kan göra detta är genom att momenten utförs i eEkonomi och inte är beroende på att man skapar händelser i externa system (banker). Exempel på detta idag är löneutbetalningar och betalningar till Skatteverket.