Återkommande faktura ändrar inte förfallodatum - eEkonomi

  • 1
  • Idé
  • Uppdaterades för 3 månader sedan
  • (Redigerad)
Om jag har skapat en återkommande faktura som egentligen skall gå iväg, låt säga 1 juni, men jag inte skickar den förrän den 8 juni, så får jag en fråga om jag vill att fakturadatum skall ändras. Jag klickar på JA, och fakturan går iväg med uppdaterat fakturadatum.

Dock verkar inte förfallodatum uppdateras. Det blir då förkortad tid för kunden att hantera fakturan, för att jag inte fått iväg fakturan på den planerade dagen. Borde inte även förfallodatum uppdateras när jag klickar JA på frågan om datum skall ändras? I kundregistret finns ju betalningsvillkor inställt, så det borde ju följa med till fakturan tänker jag.
Foto på genikon

genikon

  • 194 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 3 månader sedan

  • 1
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 15,778 poäng 10k badge 2x thumb
Kan tänka mig att rent tekniskt skapas någon form av fakturautkast, och därmed all information på fakturan, vid det ursprungliga datumet. Man får antagligen en fråga om ändrat fakturadatum bara för för att eEkonomi alls skall kunna hantera faktura i journalen. Programmet gör så att säga minsta möjliga åtgärder.
Det är min personliga gissning.


Vad som skulle behövas är väl egentligen två följdfrågor:

1. "Du har ändrat fakturadatum. Vill du även ändra förfallodatumet i enlighet med kundens betalningsvillkor?"
2. Vill du ändra på fakturadatum (och förfallodatum) på alla framtida fakturor eller bara på denna faktura?


(Obs! Har själv inte använt återkommande faktura i dess nuvarande version så mitt svar i detta är som sagt rena gissningar.)
(Redigerad)
Foto på genikon

genikon

  • 194 poäng 100 badge 2x thumb
Precis så tänker jag också att det fungerar, och att det borde fungera som du beskriver. 

Utkastet, om vi kallar det så, är lite väl statiskt och förfallodatum justeras därmed inte automatiskt när fakturadatum uppdateras. Programmet har ju bestämt sig i förväg vilket _datum_ fakturan skall förfalla, medan det hellre borde vara så (eller åtminstone finnas som val) att förfallodatum alltid sätts till X antal dagar efter fakturadatum, baserat på vad som är angivet i kundregistret. Problemet är, precis som du säger, att den parametern förblir oförändrad när jag inte får iväg fakturan på den dagen som det var tänkt från början. 

Återkommande faktura är ju ganska nytt, och därmed inte orimligt att det finns lite justeringar att göra. Hur gör man Visma uppmärksamma på detta? Tänker att det kunde vara ett förbättringsförslag. Läser de i forumen, eller skall man kontakta dem någon annan väg? Sorry, rätt ny här i forumet.
Foto på Daniel

Daniel, Software Developer - Visma eEkonomi

  • 140 poäng 100 badge 2x thumb
Hej!

Jag arbetar som utvecklare och har varit med i hela utvecklingen av återkommande faktura. Vi är just nu i slutfasen av att släppa nya spännande funktioner i återkommande faktura. Men jag tar med mig din idé och vidarebefordrar den till vår "product owner" så får hen titta på idén och bestämma när/om vi ska implementera den. 

Mvh Daniel