Återköp med kreditkort - eEkonomi

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej.

jag har köpt varor med företagskortet och bokfört kostnaden i och med betalning av kreditkortsfakturan (använder mig av kontantmetoden). Sedan har jag lämnat tillbaka några av varorna och fått pengarna återbetalda till kortet. på nästa faktura har jag då således fått ett par minusposter, hur bokför jag dem? Det jag tänker mig är att jag krediterar de konton som tidigare debiteras men hur gör jag med momsen?

Tack på förhand!
Foto på katarina

katarina

• 120 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 5 år sedan

• 0
  • 2
Foto på Petra Argus Turesson

Petra Argus Turesson, Fd Moderator

• 3,274 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!

Precis som du skriver borde du då göra en kreditfaktura på det som ska dras av på företagskontot, momskontot och inköpskontot (de konton du använt på debetfakturan). På så sätt justerar du både inköpet och den ingående momsen. 
Foto på PetraW

PetraW

• 1,468 poäng 1k badge 2x thumb

Hej Petra,

min fråga slogs ihop med denna.

Men jag är fortfarande inte helt klar över hur jag ska göra med min kreditfaktura för kreditkortet. Jag har en större post på kortet som är krediterad avseende flygbiljett utan moms.

Men övriga utgifter på kortet måste ju Debiteras rätt kostnadskonton och ing. moms?

Om jag då lägger upp kreditkortsfakturan som en kreditfaktura så krediteras momsen eftersom fakturans totala krediterat belopp är högre än totala summan för övriga utgifter på kortet.

Då tänkte jag att eftersom jag ju inte vill kreditera kostnadskonton/momskontot så skapar jag istället en manuell verifikation där jag debiterar kostnadskonton/momskontot?

Eller tänker jag fel då?

//Petra

Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

• 48,542 poäng 20k badge 2x thumb

Så din kortfaktura blev en kreditfaktura eller blev hela fakturan "minus" och att kortföretaget anger att du har ett belopp tillgodo?

Jag skulle registrera fakturan som vanligt och den post som återbetalts blir då konterad i kredit på det konto som "orginal"-debiteringen gjordes på.

Den moms som du anger som ingående moms är ju summan av den moms du betalt, dvs det som framgår av kvittona på dina inköp.

Foto på PetraW

PetraW

Hej,

kreditfakturan avser -8981 för flygbiljett och är inte momspliktig.

Övriga debiterade utgifter uppgår till 4017,5 varav ing.moms 478,18.
(som räknats av från -8981 kr)
Kreditfakturan uppgår därmed totalt till -4964 kr tillgodo.

Registrerar jag då en vanlig kreditfaktura så hamnar ju kostnader/ing.moms i K och inte i D som ju ska belastas.

Då behöver jag lägga upp flygbiljetten separat som en kreditfaktura och övriga inköp manuellt i programmet, tänker jag?

//Petra

Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej,

Tycker inte du ska skapa en kreditfaktura för då hamnar kostnad/moms i kredit precis som du skriver. Tänker lite så som Pacsac skrivit ovan, men skulle behöva lite mer information.

Har du bankkoppling?
Om du har bankkoppling har du fått in ett belopp att matcha, är beloppet i plus eller minus?
Hur ser ursprungsverifikationen ut, vilka konto har du använt?

Gör du en manuell verifikation skulle konteringen kunna se ut såhär:

Kredit 4017,50 1930 eller konto du använder för utbetalning
Debet 478,18   2641 debiterad ingående moms
Debet 3539,32 Ett eller flera kostnadskonto
Debet 8981,00 Samma konto som ursprungsverifikationen fast omvänt
Kredit 8981,00 Samma konto som ursprungsverifikationen fast omvänt

/Susan
Foto på PetraW

PetraW

Hej Susan,

Har ingen bankkoppling. Frågan är om jag då måste bokföra fakturan som en manuell ver. eller om jag kan lägga upp den som en leverantörsfaktura?

Beloppet 8981,00 är debiterat 5810 på förra kreditkortfakturan som en vanlig leverantörsfaktura.

Kan jag kontera såsom du föreslår i leverantörsreskontran? Men fakturan är ju utskriven som en kreditfaktura..

Men om jag konterar som du föreslår i leverantörsreskontran och lägger fakturan som en debet faktura, fungerar det? Och är det ok trots att fakturan egentligen är en kreditfaktura?

/Petra

Foto på PetraW

PetraW

Hej Susan,

Har ingen bankkoppling.

Beloppet 8981,00 är debiterat 5810 på förra kreditkortfakturan som en vanlig leverantörsfaktura.

Kan jag kontera såsom du föreslår i leverantörsreskontran? Men fakturan är ju utskriven som en kreditfaktura..

Men om jag konterar som du föreslår i leverantörsreskontran och lägger fakturan som en debet faktura, fungerar det? Och är det ok trots att fakturan är en kreditfaktura?

/Petra

Foto på Adelina Aliu

Adelina Aliu, Moderator

• 3,880 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Petra!

Jag såg att du har fått svar på dina frågor i en annan tråd.

/Adelina

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.