Återrapporteringsfil Bankgiro inbetalningar - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 8 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Har med några månaders mellanrum nu försökt använda funktionen "importera återrapporteringsfil" men får det inta att fungera.

*Kopierar in posterna från kontoutdraget till visma.
*Därefter öppnar jag hos banken dokumentet "Bankgiro inbetalningar BgMax". Sparar denna som .txt (enda valet som ges).
*Importerar sedan filen till i visma.

Får följande:

2018-04-26
  • Det finns inga bankhändelser som matchar informationen i filen. Klistra in kontoutdrag eller skapa Ny bankhändelse för den aktuella perioden och läs in filen igen.
  • Bankgiro_Inbetalningar_BgMax_Redovisning_BGC_18-04-26.txt

Kan inte se vad jag gör fel. Någon som använder denna funktion för in och/eller utbetalningar?
Foto på Alexander

Alexander

• 310 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Linnéa Sterner

Linnéa Sterner, Moderator

• 1,078 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Alexander!

Vi ska försöka reda ut detta :)
I den skrivna hjälpen kan du läsa om att det endast är betalningar som gjorts från ditt bankgirokonto som specifieras i återrapporteringsfilen om du har skickat betalningarna i en så kallad LB-fil. 

Dessutom är det viktigt att du tar ut en återrapporteringsfil för samma period som kontoutdraget. 

Stämmer ovanstående punkter och det ändå inte går ihop sig så får du gärna återkomma!

Ha en fin helg,

/ Linnéa
Foto på SEoS

SEoS

• 206 poäng 100 badge 2x thumb
Hade samma problem , men lyckades lösa det. Om jag får 1 klumpsumma med inbetalningar under dagen , så kan jag importera filen. Får jag däremot 2 klumpsummor , så får jag exakt samma systemmeddelande. 

Lösning :

Öppna textfilen , kopiera första hälften (den ena klumpsumman). Man ser med lite klurande var förta delen slutar. Kopiera in det i ett nytt textdokument (DOK1) o spara.

Kopiera sista hälften , men utelämna den sista raden. Klistra in i ytterligare ett nytt textdoument(DOK2). Gå än en gång tillbaka till originalfilen , kopiera första raden "BGMAX...etc" o klistra in först i DOK2.

Nu har du 2 återrapporteringsfiler som fungerar att importera i Visma. En fil för varje klumpsumma.

Har varit i kontakt med Visma , men de påstår att de inte har några problem med detta....End of discussion ! Konstigt , när jag läst att det är många fer med mig som haft /har problem med just detta....
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 5,524 poäng 5k badge 2x thumb
Hej SeoS,

Ser att du skrivit en kommentar i en annan tråd om samma sak. För att hålla forumet städat håller vi oss till en tråd så jag stänger det här :)
Kommentaren i andra inlägget var mer utförligt.

Ha det gott!
/Sofia

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.