Stiltyper, ledtexter och bokföringsrapportgeneratorn försvinner vid uppdatering - Administration

  • 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 5 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Vid uppdatering av Visma Administration 2000 försvinner gemensam information från programmet, vilket påverkar bl.a. utskriftsmallar. Även bokföringsrapportgeneratorn påverkas.
Problemet uppstår om man skapat egna typsnitt (stiltyper) och ledtexter.
Dessa bevaras inte i uppdateringen och gör att egna utskriftsmallar ser felaktiga ut.
Vid en uppdatering ska man väl normalt sett inte behöva lägga tillbaka en systemsäkerhetskopia? Vad händer om strukturen i tabellerna ändras mellan versionerna? Fungerar det då att ta tillbaka en kopia?

I bokföringsrapportgeneratorn uppstår samma problem. Den senaste versionen behålls inte utan en gammal kopia kommer från någonstans efter att programmet har uppdaterats.
Foto på Thomas

Thomas

  • 3,236 poäng 3k badge 2x thumb

Publicerades för 7 år sedan

  • 0
  • 2
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

  • 3,302 poäng 3k badge 2x thumb
Hej hej!

Det ska ju normalt sett inte försvinna eller ändras vid en uppdatering.

Du får gärna återkomma med lite mer information och besvara följande frågor:

1. Ni har en fleranvändarversion, är det samma problem på alla datorer efter uppdatering?
2. Hur ser ert nätverk ut, har ni Windows på servern eller något annat?
3. Vad har ni för sökväg till Gemensamma filer? Du kan kontrollera detta inne i programmet via Hjälp - Om Visma Administration - Systeminfo. Den översta sökvägen här går till Gemensamma filer.
4. Behöver ni peka om sökvägen till Gemensamma filer efter uppdateringen?

Börja med att svara på dessa frågor så ska jag försöka reda ut vad dina problem kan bero på.
Foto på Thomas

Thomas

  • 3,236 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!

Det här problemet uppstod när vi uppgraderade till v5.2 och även nu sist till version 5.31.

1. Det är samma problem på samtliga datorer eftersom det är data i Gemensamma filer som återställs till "installationsstandard" eller gammal version.
2. Servern är Windows - ja. Windows Server 2003. Installationerna görs alltid lokalt på servern som har samma sökväg till gemensamma filer med skillnaden att den använder en mappad nätverksenhet.
3. Server: Q:\SPCS Administration\Gemensamma filer
Klienterna är inställda på nätverkssökvägen direkt (som är dfs):
\\\\Data\SPCS Administration\Gemensamma filer\
(Där och är enligt dfs standard)
4. Kommer inte riktigt ihåg det, men jag tror inte jag behövde det efter senaste uppdateringen.

De flesta klienter kör även programmet direkt från servern istället för att ha kört en klientinstallation. Underlättar uppdateringar, men är inte enligt era rekommendationer...
Det är lite av en kvarleva då vi har kört fleranvändarversion i många år, även innan v4.x.

Problemet är ju att följande filer verkar "nollställas" eller bytas ut mot en gammal kopia?
BFRAPGEN.DBF
FONTER.DBF
Det är säkert fler filer också.

Kan det vara så att installationsbackupen inte fungerar?
Det finns en mapp, "InstallationsBackup", med en undermapp "Gemensamma" som innehåller filer daterad 2006.
Kan vara så att det är dessa som används istället?
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

  • 3,302 poäng 3k badge 2x thumb
Hej igen!

Jag skulle vilja be dig att köra programmet Visma Assist och skapa en supportfil.

Gå in under Start - Alla program - Visma Spcs - Visma Assist - Visma Assist Administration. Här kan du sedan välja alternativet "Skapa supportfil för Visma Administration". Därefter får du peka ut vart du vill spara supportfilen.

Den här filen skulle jag vilja att du mejlar in till vår supportavdelning till adressen support@visma.se. Du kan hänvisa till den här tråden i forumet bara. Ange gärna dina kontaktuppgifter också om det är så att vi behöver ringa till dig sen.

Vi hör av oss sen så fort vi kikat på filen!
Foto på d3heljo

d3heljo

  • 164 poäng 100 badge 2x thumb
Ok, nu har jag också blivit av med mina ledtexter på finska och norska. Jag undrar varför inte Visma kan ha standardöversättningar till en rad olika språk (till salu, om nödvändigt) istället för att varje företag själv ska behöva bekosta översättning.
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

  • 3,302 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!

Tråkigt att höra!

Är det nu i samband med en uppdatering du förlorat dina ledtexter? Eller har något annat inträffat?

Om du har en systemsäkerhetskopia skulle du kunna återställa denna. Det räcker tyvärr inte med i en vanliga säkerhetskopia utan det är om du tagit en systemsäkerhetskopia.

Jag ska även göra vår utvecklingsavdelning uppmärksam på ditt önskemål om fler språk.

/Annie
Foto på d3heljo

d3heljo

  • 164 poäng 100 badge 2x thumb
Jag hoppade från 5.21 direkt till 2013.01 och i den uppgraderingen försvann texterna. Jag har nog en gammal systemsäkerhetskopia någonstans som jag kan gräva fram om det kan lösa problemet. Men vi har redan påbörjat en manuell översättning och dom timmarna slår nog återställningen (eftersom jag måste ha en dialog med support och lära mig en del nya saker).

Men, det jag länge har förundrat mig är att det inte finns en språkfil som kan importeras och exporteras. Då hade ju ni (eller någon annan) kunnat tillhandahålla riktigt bra översättningar som en service eller som en produkt.
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

  • 47,020 poäng 20k badge 2x thumb
Hej, bra förslag att tillhandahålla språkfiler. Det är inget vi har med i planen just nu men jag tar med mig önskemålet.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.