Det gick ej att ansluta till databasen - Administration

  • 4
  • 6
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 veckor sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Har ganska nyligen uppdaterat till 2018.2. Samtliga företag är konverterade till SQL. Jobbade i systemet i förrgår. Nu får jag meddelandet "Det gick ej att ansluta till databasen". Det ser likadant ut för samtliga företag. Testade nu att konvertera det sista jag inte fört över till det nya formatet och fick då det här felmeddelandet: "Det gick inte att ansluta till databasserver (local)\\VISMA".

Hur agera?
Foto på LarsV

LarsV

  • 170 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 4
  • 6
Foto på Christer Ekman

Christer Ekman

  • 2,340 poäng 2k badge 2x thumb
Se om SQL tjänsten för Visma är igång, har hänt att den har stoppat ibland (eller starta om datorn så startas den på nytt)
Foto på LarsV

LarsV

  • 170 poäng 100 badge 2x thumb
Tack! Vet dock inte var jag ser om tjänsten är igång. Har testat att starta om ett par gånger, men det fungerar ff inte.
Foto på Christer Ekman

Christer Ekman

  • 2,340 poäng 2k badge 2x thumb
Har du inloggning påslagen i Visma så att du måste logga in, går det i så fall med användare "sysop"?
För att se om SQL tjänsten är igång så tryck Windows-tangent + R (för RUN) och skriv services.msc och titta efter tjänsten SQL Server Visma.
Foto på LarsV

LarsV

  • 170 poäng 100 badge 2x thumb
Tack (igen)! Tror felet är ett annat. Kör stand-alone, ej inlogg. Av bilagan framgår hur menyn Arkiv ser ut just nu. Känns inte riktigt igen.... :)
Foto på LarsV

LarsV

  • 170 poäng 100 badge 2x thumb
Har kört en del uppdateringar på min dator av div windowsfiler, det hjälpte mig.
Foto på LarsV

LarsV

  • 170 poäng 100 badge 2x thumb
Och nu är jag igång igen :). Upplever åtkomsten som skakig. Behöver emellanåt starta om datorn, uppdatera windows-filer etc och se till att "allt" är uppdaterat. Nu kommer jag inte vidare, jag får meddelandet : "Det gick inte att ansluta till databasen", trots omstart. Har testat med flera företag, får samma resultat. Vad göra?
(Redigerad)
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,928 poäng 5k badge 2x thumb
Hej LarsV.
Kolla så att tjänsten SQL Server (VISMA) finns och är startad. Tjänsten hittar du under Kontrollpanelen -> Administrationsverktyg -> Tjänster.
Är programmet installerat på en server och klient/klienter så finns denna tjänsten på serverdatorn.
Kommer felet på klienten så kan du kolla detta:
1. Skapa upp en eller flera ny användare under Arkiv – Användare och bocka i Behörighetskontroll på serverdatorn.
2. Dessa inloggningar ska sedan användas av alla användare på klienterna.

Anledningen till att du kommer åt databasen med behörighetskontroll aktiverat är för då byter vi inloggningssätt mot SQL-databasen.

I vanliga fall används Windows-användaren för att logga in mot databasen. I vissa nätverk fungerar inte detta direkt. Med behörighetskontroll aktiverat används istället en SQL-användare för att logga in mot databasen.
När du skapar en användare i Visma Administration så läggs även den användaren upp i sql-databasen och inloggning görs efter det mot den användaren/sql-användaren.
Foto på mila

mila

  • 60 poäng
Hej Helena,
Vi har installerat våran server i Azure och våra användare sitter med remote desktop mot den servern och arbetar. Vi har gjort en integration för något år sedan som hämtar data till PowerBI och det har fungerat.

Efter en uppgradering vi gjorde nyligen till 2018.3 och då byte till SQL DB så har vi en klient dator som integrationen ligger på som efter uppgraderingen inte kommer åt databaserna på servern utav någon anledning. Vi kan öppna fil biblioteket från klient mot servern så det fungerar fint.

Däremot när vi försöker starta klienten och vilket som företagen får vi "Kan ej ansluta mot databasen". Du skriver "I vanliga fall används Windows-användaren för att logga in mot databasen. I vissa nätverk fungerar inte detta direkt." Vilka sorters nätverk menar du där? Kan vi lösa problemet utan att byta från Windows till SQL login?

Utdrag från klient log:
[2018-09-21 13:01:52 (92948,39696)]: SQLState 08001, Native error -1: [Microsoft][ODBC Driver 11 for SQL Server]A network-related or instance-specific error has occurred while establishing a connection to SQL Server. Server is not found or not accessible. Check if instance name is correct and if SQL Server is configured to allow remote connections. For more information see SQL Server Books Online.

Ska jag tillåta "remote connections" på SQL servern? har ni instruktioner för det i sånt fall?
(Redigerad)
Foto på Emma Parai-Arnesson

Emma Parai-Arnesson , Moderator

  • 1,054 poäng 1k badge 2x thumb
Hejsan Mila!
Har du testat att lägga upp användare som Helena skriver ovan?
Under Arkiv - Användare - Användare & slå på behörighetskontrollen på serverdatorn. Detta är något du behöver göra för varje företag, då ska du komma åt företagen från klientdatorn. 

Vi kan inte säga i vilka nätverk det fungerar. Det kan vara många olika anledningar i nätverket som orsakar detta felmeddelandet "Det gick inte att ansluta till databasen". 
Lösningen på detta är att man lägger upp användare på serverdatorn. 
Jag rekommenderar att du testar detta. 

Ha en bra dag! 

/ Emma 
Foto på aspe58

aspe58

  • 80 poäng 75 badge 2x thumb
Jag har fått samma fel snudd på varje gång jag går in i Visma Administration. Tidigare var det sällsynt och då kunde jag växla konto, gå in och starta databasen. Nu (efter någon uppgradering från Visma?) händer det nästan varje gång och har blivit ett irritationsmoment. Jag kan åtgärda det, men det tar tid gång på gång på gång. Finns ingen mer långsiktig lösning än att behöva FIXA det varje gång?
Foto på Kristina Gunnarsson

Kristina Gunnarsson, Moderator

  • 4,084 poäng 4k badge 2x thumb
Hej aspe58,

Om du har provat lösningarna ovan så råder jag dig att ta kontakt med oss så får vi titta på vad det är som gör att du tappar kontakten med databasen så ofta. 

/Kristina
Foto på Anna-Maria Persson

Anna-Maria Persson

  • 112 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Det gick inte att ansluta till databasserver (local)\VISMA.

Har laddat ner den nya versionen av administration 500, 2019.1 till vår server idag.
När jag skulle öppna programmet så fick följande felmeddelande "Det gick inte att ansluta till databasserver (local)\VISMA " 
Har försök att lösa det på alla sätt som finns beskrivna men inget fungerar, nu känns det ganska desperat när man inte har tillgång till sitt program.
Foto på Kristina Gunnarsson

Kristina Gunnarsson, Moderator

  • 4,084 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Anna-Maria Persson,

Jag tror du hittar svaret på din fråga i Helenas inlägg i tråden Det gick inte att ansluta till databasserver ovan. Om du efter att ha provat Helenas lösning inte får det att fungera vill jag be dig ta kontakt med oss på supporten så hjälper vi dig gärna.  /Kristina
(Redigerad)
Foto på dornis

dornis

  • 390 poäng 250 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Klient kan ej ansluta till databas - Administration.

Har installerat allt nytt på en ny dator och det rullar på och vid installation sa den att den gjorde inställningar för fler datorer. Från annan dator hittat in till klientsetup och installerat och allt ser bra ut tills man klicka för öppna ett företag. Då kommer det upp en ruta som säger "Det gick inte att ansluta till databasen" Någon som haft problemet och sitter på en lösning?
Foto på Rolf Dahlberg

Rolf Dahlberg

  • 1,950 poäng 1k badge 2x thumb
Det är för många som råkat ut för det, så troligen en bugg som Visma får titta närmare på. Vi har fått samma fel flera gånger och det drabbar Visma Lön SQL också.
Foto på Jessica

Jessica

  • 1,868 poäng 1k badge 2x thumb
Får i princip dagligen detta meddelande när jag ska starta Administration 500. Löser det (oftast) genom den något enerverande omvägen att starta om datorn. Ibland måste jag starta om datorn flera gånger innan jag kan komma in i programmet...

Har aldrig märkt problemet i Lön 300.

Någon som fått hjälp av Visma, och som har lust att delagelösningen? Eller kanske Visma kan lägga upp något (annat än det ovan) i den här tråden? Lyckas missa öppettiderna... Synd att det inte finns möjlighet till support via e-post.
Foto på Anna Hedberg

Anna Hedberg

  • 82 poäng 75 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Anslutning till databas - Administration 200/500/1000/2000.

Det går inte att ansluta till databas. Har någon tips vad man kan göra?