Att erbjuda förmånsbil via bruttolöneavdrag - Lön 300/600

• 1
  • Idé
  • Uppdaterades för 4 veckor sedan
  • (Redigerad)
Vi har för avsikt att erbjuda den anställdeförmånsbil mot bruttolöneavdrag. Systemet med bruttolöneavdrag innebär en möjlighet för deanställda att erhålla förmånsbil på ett smidigt och ekonomiskt effektivt sätt.Ur företagets synpunkt skall förmånsbilen vara kostnadsneutral i förhållandetill om den anställde tagit ut lön. Ett bruttolöneavdrag görs pålönen varje månad. Bilens förmånsvärde uppges på kontroll­uppgiften.

Ovan är text från vår bilpolicy. Hur löser jag detta praktiskt på i lönekörningen. Finns det någon dokumentation hos Visma om detta?

Foto på Anna-Karin

Anna-Karin

• 476 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 1
Foto på Laila

Laila

• 13,430 poäng 10k badge 2x thumb
I löneprogrammet finns tydliga anvisningar på hur du beräknar förmånsvärdet om du går in under bilförmån i anställningsregistret. Jag är så petig så jag brukar jämföra med beräkningen hos skatteverket, men det brukar alltid stämma. Sen lägger du in förmånen på den anställde med löneart 2101.
Foto på stabo

stabo

• 632 poäng 500 badge 2x thumb
För att säkerställa att det verkligen blir kostnadsneutralt skulle jag önska en nedbruten kalkyl. Förmånsvärdet förstår jag att det hämtas från Skatteverket och att man kompletterar med fordonsskatt så det jag frågar om är andra kostnader.

Ett par exempel (men svaret får gärna omfatta eventuella fler aspekter):
- Mitt företag kan dra av halva momskostnaden, kommer det den anställde till godo i beräkningen?
- Förutsätts det att kostnad för exempelvis försäkring, reparationer och däck betalas av den anställde?
Foto på Amanda Granath

Amanda Granath, Moderator

• 2,310 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Stabo,

Skulle du vilja specificera lite gällande de kostnader du angav ovan? Så ska vi se om vi med hjälp av skatteverket kan komma fram till ett korrekt svar. 

Ha en fin dag!

// Amanda
Foto på stabo

stabo

Hej,

I en tidigare anställning så hade jag förmånsbil med bruttolöneavdrag. Avtalet omfattade förutom leasingavgiften även bland annat fri försäkring, service, tvätt, däck, spolarvätska och reparationer.

Jag tror att Skatteverkets förmånsvärde bara avser täcka leasingavgiften (och skatt om man tar med den) men inte övriga eventuella förmåner som jag räknade upp. Om även jag vill erbjuda anställda i mitt företag de förmånerna ovan så antar jag att jag behöver göra en schablonkalkyl av värdet för dessa och räkna ut hur stort bruttolöneavdrag det motsvarar? I så fall vore det bra om Visma Lön gav möjlighet att mata in ett sådant schablonbelopp, motsvarande som man gör med fordonsskatten.

Förutom förmånerna så har jag som företagare rätt att dra av halva momsen för leasingavgiften. Är det medtaget i beräkningen av förmånsvärdet? Eftersom jag vill skapa en kostnadsneutral lösning så skall förstås detta komma den anställde till godo.

Hoppas min fråga blev tydligare!

Mvh,
Stabo
Foto på Amanda Granath

Hejsan,

Tack så mycket för svar.
I dagsläget finns det inget stöd för att ta med dessa uppgifter i beräkningen av förmånsvärdet. Men såklart är den en bra idè för våra utvecklare att kika på, då det verkar bli vanligare med denna typen av bilförmån. 

Ha en fin dag!

//Amanda
Foto på stabo

stabo

Tack för svar. Vore ett enkelt tillägg i beräkningen av bilförmånen som skulle spara användarna tid (och minimera risken för fel) med att räkna ut skatteffekterna.

Tillsvidare kan man kanske ta upp ett schablonbelopp för service, försäkring mm som ett separat bruttolöneavdrag i Visma lön?
Foto på Amanda Granath

Ja det hade funkat som en lösning tills vidare.

//Amanda
Foto på stabo

stabo

Jag gjorde ett enkelt excelhack med kostnader för bilen (leasingavgift, service, tvätt  etc) och arbetsgivaravgift för förmånsvärdet samt intäkter i form av bruttolöneavdrag, samt därtill kopplad sänkt arbetsgivaravgift, och halva momsen). Kalkylbladet itererar sedan fram ett bruttolönevdrag så att kostnad/intäkt balanseras.
Funktionen hade varit snygg att ha i löneprogrammet då jag tror många företag erbjuder, eller kommer att erbjuda, förmånsbil (kostnadsneutralt för företaget).