Hur hantera autogiro i Visma eEkonomi?

• 0
  • 6
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Har försäkring som betalas på autogiro. Måste jag göra en Leverantörsfaktura varje månad? Eller finns det något smidigt sätt för Fakturor med samma belopp och samma datum varje månad.
Foto på Hjsmont

Hjsmont

• 182 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 5 år sedan

• 0
  • 6
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,402 poäng 20k badge 2x thumb
Hej!

Det finns två sätt att hantera detta; antingen genom att lägga upp fakturor varje månad, eller endast stämma av betalningen mot inköp mot kvitto under kassa- och bankhändelser. Tvärr går det inte att göra på något annat sätt när det gäller åtekommande leverantörsfakturor. Går gärna in och tryck +1 i denna tråd, där önskemål finns om att kunna kopiera leverantörsfakturor:
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/4exx2acf376re
Foto på Amrit

Amrit

• 3,838 poäng 3k badge 2x thumb
Finns även ett annat smidigt sätt för vissa typer av fakturor som dras på autogiro:

Exempelvis har jag gjort så här för företagsförsäkringar:

Skapa ett nytt Bokföringsförslag och döp det till något lämpligt. (Företagsförsäkringar - Autogiro)
Välj Övriga uttag
1930 - Debet
 6300 - Kredit

Under Kassa -bankhändelser så kan jag nu matcha mot Övriga uttag och välja Kostnadstyp.

Alla uppgifter blir förifyllda och jag kan göra färdigt konteringen.

Går definitivt fortare än att återskapa originalfakturan varje gång. 
Foto på Lars R

Lars R

• 9,740 poäng 5k badge 2x thumb
Tyvärr finns ett fel i systemet när det gäller autogiro. Jag kan inte lägga upp en leverantör som drar med autogiro utan att ange leverantörens bankgiro eller plusgiro. Den uppgiften är ju inte relevant när man betalar via autogiro .
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,402 poäng 20k badge 2x thumb
Detta diskuteras i en annan tråd, så jag kommer flytta ditt inlägg till den tråden.

Du hittar det nya samtalet här: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/3yb34t7n31g9a
(Redigerad)
Foto på A

A

• 680 poäng 500 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra autogiro vid faktureringsmetoden - eEkonomi.

Hej!

Från mitt förbund får jag gå in och skriva ut underlagen för månadsavgiften som dras varje månad. Men hur gör jag vid faktureringsmetoden? Det står inga datum bara att det dras 27 varje månad. Ska man lägga in alla i december då jag fick mail om att nu finns det underlag för det som kommer dras 2018?