Autogiro utan underlag - Administration

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Har godkänt autogiro för våran försäkring. Har inget underlag idag, men det har dragits pengar från kontot. Hur lägger jag in den dragna summan i min visma/leverantörsfakturor?
Foto på beata

beata

• 910 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 93,066 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Om du registrerar detta som leverantörsfakturor i programmet kan du markera rutan Autogiro inne på din leverantör. Det betyder att fakturan inte kommer skickas med i bankfilen.

Det borde finnas något avtal eller besked om att beloppet kommer dras via autogiro. Annars kan du skriva ett eget underlag så länge som det innehåller information om belopp, datum och vem betalningen görs till.
Har du båda kan du häfta ihop dem.

/Anna
Foto på beata

beata

• 910 poäng 500 badge 2x thumb
tack. eftersom vi inte har nåt underlag hur gör man med fakturadatum och kontering?
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 93,066 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Om du vill bokföra beloppet per månad sätter du fakturadatumet då betalningen görs så kommer beloppet hamna på rätt månad.

Ett annat sätt är ju att lägga in en leverantörsfaktura på hela beloppet då avtalet skrivs och därefter göra periodisering om du vill ha kostnaden per period.
Är det moms i detta beloppet? Och isåfall ska momsen redovisas i en klump eller per månad?

Eller har du registrerat detta på något sätt innan?

/Anna
Foto på Daniel K

Daniel K

• 150 poäng 100 badge 2x thumb
Hej Anna,

jag har råkat ut för samma sak. Först fick jag en faktura från försäkringsbolaget som jag kunde matcha men i och med att jag anmält mig till autogiro så kom ingen faktura för nästkommande belopp. Min fråga rör hur bokför jag detta?

När du säger "Annars kan du skriva ett eget underlag så länge som det innehåller information om belopp, datum och vem betalningen görs till." menar du att jag ska skapa ett separat dokument med dessa uppgifter ex. worddokument?
Samt för att kunna bokföra detta, ska jag då gå till "Bokföring" och skapa en "Ny verifikation" och sedan välja konto "6300 - Företagsförsäkringar..." och sedan anger belopp under "Debet"? Uppskattar om du kan ge en detaljerad bekskrivning från början till slut.

Tack på förhand!

Mvh
Daniel
(Redigerad)
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

• 30,694 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Daniel!

Ja, Anna menar här att du ska skapa ett separat dokument, exempelvis i word.

Men det är bättre att du skapar en leverantörsfaktura på denna leverantör, men innan du skapar fakturan ska du markera Autogiro på leverantören, så att det inte går iväg till banken om det är så att du har bankkoppling till Handelsbanken eller Danske bank.

Då pengarna dras från ditt konto matcher du detta sedan mot leverantörsfakturan om du väljer att skapa den, eller väljer du att matcha mot Övrigt uttag - Egen kontering.
Foto på Daniel K

Daniel K

• 150 poäng 100 badge 2x thumb
Tack för förklaringen. Dock kräver Visma-programmet att jag anger ett fakturanr, vilket jag inte har då det är autogiro, så vad bör jag ange för nummer på leverantörsfakturan som jag skapar?

Tack,
Daniel
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

• 30,694 poäng 20k badge 2x thumb
Du skulle kunna ange betaldatum som fakturanummer om du inte har något annat.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.