Autoinvoice - skicka debetfaktura som innehåller en kreditrad fungerar ej

• 1
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Inte planerade

Detta upplever jag som ett problem. När vi skickade fakturor direkt via InExchange så fungerade detta utmärkt, varför inte nu???? Det är ju ändå InExchange "i botten", eller?

T.ex. jag har fakturerat ett a conto på 50', detta belopp är lagt mot ett balanskonto som jag markerat som momspliktigt. När jag sedan gör den slutliga fakturan så gör jag den till fullo, samtidigt som jag drar av a contot på fakturan. Då går det inte att skicka fakturan "Dokumentet innehåller rader som har ett negativt antal i levererat antal, dokumentet exporterades inte"!

Varför gör jag på detta sätt? Jo för då blir all bokföring rätt direkt och man behöver inte hålla på med manuella bokföringsordrar.

Nu måste jag i stället göra 2 olika fakturor och jag glömmer hela tiden bort det och måste göra om hela tiden.

Foto på Lena

Lena

• 2,278 poäng 2k badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 1
Foto på Davor P

Davor P, Champion

• 23,732 poäng 20k badge 2x thumb
Det är tyvärr en inställning i deras system. Problemet är att det är ibland mottagande part som inte vill ha blandade debet och kredit poster.

Om du vill ha det på samma faktura får du skriva en förklaring som textrad och göra en extra beräkning, fast även detta kan vara lite opraktiskt.....

Davor P
Foto på Lena

Lena

I vem system? Vismas? Eller menar du kundens? Om du menar kunden, så har dom fått sådana fakturor från mig tidigare, när jag körde via Inexchange direkt. Det måste gå att lösa.
(Redigerad)
Foto på Davor P

Davor P, Champion

Det ligger i kopplingen mellan Visma och Inexchange när man kör via Autoinvoice. Detta kan vara ett önskemål från vissa kunder.

Har själv haft det problemet där vissa kunder (särskilt byggsektorn) uttryckligen sagt att de inte accepterar "blandade fakturor"

Davor P
Foto på Lena

Lena

Ok, då förstår jag. Då tycker jag att Visma ska ändra på det, eftersom det fungerar när man kör direkt via Inexchange......... Tack för ditt svar.
Foto på Davor P

Davor P, Champion

Då får man göra en specialare där mottagarens system "kastar tillbaka" fakturan om de inte vill ha blandade fakturor. Övriga fakturor visslar igenom utan problem....
Foto på Emanuel Turesson

Emanuel Turesson, Fd Produktansvarig - Visma AutoInvoice, AutoCollect

• 1,474 poäng 1k badge 2x thumb
Hej,

Jag undersöker nu anledningen till varför vi gjort denna begränsning.

Mvh
Emanuel.T
Foto på Lena

Lena

Å alldeles strålade..... Tack.
Foto på Emanuel Turesson

Emanuel Turesson, Fd Produktansvarig - Visma AutoInvoice, AutoCollect

• 1,474 poäng 1k badge 2x thumb
Hej,

Vi har nu gjort lite tester för att säkerställa format och validering av fakturor som innehåller negativa rader.

Resultatet har varit positivt så rent teoretiskt skulle vi kunna släppa på denna begränsning i programmet, dock med vetskapen om att vissa mottagare inte kommer tillåta minusbelopp på debetfakturor.

Jag har tagit vidare detta med projektet för att se när vi skulle ha möjlighet att göra denna ändring.

Mvh
Emanuel.T