Automatisk utloggning och säkerhetskopiering - Administration

• 49
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 månader sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
En funktion som skulle kunna möjliggöra så att servern tar en automatisk backup varje natt eller var 7:e dag (inställbart) hade förenklat hanteringen och säkerställt att backup alltid görs. Funktionen skulle även göra så att eventuella klienter som "glömt" att logga ut slängs ut och backupen genomförs. Idag går det inte att utföra backup utan att alla klienter är "utloggade"
Foto på Jocke_B

Jocke_B

• 986 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 7 år sedan

• 49
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,870 poäng 20k badge 2x thumb
Tack för ytterligare input i diskussionen. Vi håller på att utreda detta och jag hoppas kunna uppdatera med information om vad vi kommer fram till längre fram. Det jag vet med säkerhet är att vi inte kommer ha en lösning på problemet under 2015 men målet med utredningen är att få svar på om och i så fall när vi löser detta.

Vi kommer inte ge några garantier förrän vi vet med säkerhet att vi löser problemet, därför kan det också dröja innan jag ger ytterligare besked.  
Foto på Mia

Mia

• 578 poäng 500 badge 2x thumb
Kan inte annat än att hålla med om att detta med säkerhetskopiering, registervård, journaler och allt vad det är som bara kan göras när ingen annan är inloggad och att det inte finns något system för att se vilka som är inloggade är helt vansinnigt! Som det är nu så startar jag om servern flera gånger i veckan för att kasta ut alla som inte klarar av att avsluta utan bara stänger fönstret (och inte ens fattar att de inte avslutat...) och detta måste jag göra antingen tidigt på morgonen eller sent på kväller... Detta måste få en lösning och borde verkligen vara högprioriterat!
Foto på Anton

Anton

• 62 poäng
Precis som ovanstående talare så är detta verkligen en fråga som bör vara högt prioriterad! 
Allt för många timmar har lagts på det merarbete som medförts enbart för att kunna göra en korrekt backup..
Foto på Helene Struthers

Tack för kommentarerna. Jag hoppas att det framgår av mitt senaste inlägg i diskussionen att detta är en prioriterad fråga. 
Foto på Ola Persson

Ola Persson

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
Undrar om det hänt något?
Foto på Helene Struthers

Hej Ola, vi arbetar med de långsiktiga förändringar som krävs för att erbjuda bättre hantering av säkerhetskopiering i en fleranvändarmiljö. Kan dock inte ge någon information om resultatet i skrivande stund utan återkommer när jag har mer att berätta. 
Foto på Stefan

Stefan

• 1,754 poäng 1k badge 2x thumb
Hur går det med detta? Det var enligt Helene ovan en prioriterad fråga för ett år sedan. Finns det några nyheter i denna fråga? Vi och, som det verkar, många med oss, skulle verkligen uppskatta en möjlighet att göra backup med automatik.
Foto på ILB MIcke

ILB MIcke

• 82 poäng 75 badge 2x thumb
Hej som alla andra påtalat i denna tråden är detta som sagt en högt prioriterad önskan!

Är ni måna om era kunder så borde detta vara viktigt även för er, för så som läget är nu så är detta inte hållbart, det är nu 4 år sedan som denna frågan togs upp det är rent orimligt att ni inte lyssnar på oss användare.

Löser ni inte detta ack så viktiga problemet så får vi leta efter någon annan lösning för detta är inte okej!

Mvh
ILB Maskiner Development
Mikael Bengtsson
Foto på Anneth

Anneth

• 606 poäng 500 badge 2x thumb

Kan inte annat än hålla med alla andra som framfört önskemålet om automatisk utloggning o säkerhetskopiering. Vi har precis samma problem och ofta får man hoppa över backupen då man inte får tag på de som har programmet öppet, vilket givetvis inte är en bra lösning.

Man blir besviken och uppgiven när man ser att det är så många som lägger ned sin tid på att framföra sina synpunkter till Visma och att det sedan inte händer något.  

Foto på Linda Hagberg

Linda Hagberg

• 98 poäng 75 badge 2x thumb
Kan man inte tills vidare iaf lägga in att man automatiskt får en fråga om att ta en säkerhetskopia varje gång man stänger ner programmet, precis som det fungerar i Visma Admin? Det borde ju vara enkelt att lösa? Iaf för oss som ensamma arbetar i löneprogrammet. Jag förstår att atuomatiska back-uper är en klurigare fråga. Men som sagt en påminnelse när man stänger ner programmet skulle underlätta, och där man själv ställer in hur ofta man vill ta säkerhetskopior.
Foto på pform

pform

• 2,898 poäng 2k badge 2x thumb
Söker också funktionen för att slippa behöva köra backup manuellt.

Funktioner som skulle funnits:

tidsinställning : Möjlighet att kunna köra backup varje( dag / vecka / tid)
utloggning : Möjlighet att kunna logga ut alla aktiva användare innan backup
inloggning : Möjlighet att kunna logga in dom användare som blev utloggade vid backup, ( så att backupen inte märks av användaren (jag antar att man måste cachea var användaren var innan utloggningen och sen åter ansluta till samma session som tidigare)
Backup plats: så man kan välja var man vill ha backupen sparad ( kanske möjlighet att kunna lägga till flera backup platser om man har backuper på flera platser, NAS ́ar eller lokala mappar)
Backup typ : Möjlighet att kunna välja:
  • Vilka företag som ska säkerhetskopieras eller alla bolag
  • System säkerhetskopia

Automatiskbackup har väl nästan alla program nuförtiden, visma måste hänga med i utvecklingen innan dom blir omkörda.

Tycker det känns som en prio 1
(Redigerad)
Foto på pform

pform

Är det ingen annan än jag som tycker att det här skulle vara bra ?
Foto på Stefan

Stefan

• 1,754 poäng 1k badge 2x thumb
Jo det vore mycket önskvärt, enligt konversationen ovan så var det enligt VISMA en prioriterad fråga för 2 år sedan. Undrar vad som hänt?
Foto på Lina A

Lina A

• 372 poäng 250 badge 2x thumb
Jodå, vi är ett helt gäng som önskat detta länge...
Foto på pform

pform

skönt att höra, men med 47 gilla markeringar och den är markerad som inte planerad, känns mindre bra, nu när man inventerar så skulle det underlätta avsevärt i fall om det blir något fel och man vill gå tillbaka till en backup tagen tidigare under dagen, drygt att behöva gå in och döpa om varje säkerhetskopia om man tar flera samma dag
Foto på Thomas

Thomas

• 3,216 poäng 3k badge 2x thumb
Det kommer säkert förbättringar i kommande versioner...
Från v2017.1 (SQL Server) så behöver man inte vara utloggad för att genomföra registervård och säkerhetskopiering.
Men visst skulle man föredra att ingenting skrivs till databasen under säkerhetskopiering...

Enklast vore väl kanske att kunna köra spcsadm.exe med parametrar för backup. Då kan man ju använda schemaläggaren för att köra nattetid och även välja som vilken användare man vill köra backupen.
Parametrar bör då kanske vara bl.a. företag och/eller system. Eventuella sökvägar kanske man kan ställa in i programmet istället.
Foto på Larsh

Larsh

• 150 poäng 100 badge 2x thumb
Hur kan detta inte vara fixat ännu år 2019? Helt vansinnigt att det inte finns stöd för automatisk backup direkt från server.