Automatkontering - eEkonomi

• 4
  • Idé
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Genomförda
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Gör ett sista försök nu att få ett svar på om funktionen automatkontering är på gång i Visma eEkonomi? Vi har försökt både genom att skriva i gamla konversationer här på forumet och genom att ringa supporten, men ingen verkar kunna svara på detta.

Då vi har ett flertal kunder som vill kunna köra sin bokföring online, men är beroende av att det finns möjlighet att använda automatkontering för att inte göra arbetet mer tidskrävande än i dagsläget, så behöver vi ett svar omgående. Ska vi rekommendera kunderna ett annat onlineprogram där funktionen finns, eller är automatkontering på gång i eEkonomi inom en snar framtid eller inte?

Foto på Carita

Carita

• 316 poäng 250 badge 2x thumb
  • frustrerad

Publicerades för 4 år sedan

• 4
Foto på Jan Edlund

Jan Edlund

• 520 poäng 500 badge 2x thumb
Hej! Jag jobbar också med redovisning men också som lärare i programmet. Hur hade du tänkt dig att automatkonteringen ska fungera? Är det tänkt att dina kunder ska bokföra i systemet utan att använda reskontran?
Foto på Carita

Carita

• 316 poäng 250 badge 2x thumb
Nej reskontran har inte med detta att göra. Automatkonteringen ska användas till bl.a. moms på inköp av byggtjänster där omvänd moms används, kontering av moms vid försäljning med olika procentsatser samt fördelning av kostnader på olika kostnadsställen/resultatenheter.
Foto på Kristina Martinsson

Kristina Martinsson, Produktansvarig Marknad

• 1,104 poäng 1k badge 2x thumb
Hej, 

Jag håller med om att det är en funktion som är efterfrågad och detta är något som vi vill införa. Diskussioner pågår men jag kan inte lova när det kommer med i tjänsten. 

Med vänliga hälsningar
Kristina
Foto på rifum

rifum

• 378 poäng 250 badge 2x thumb
Vore himla bra om funktionen kom igång snarast då det är en viktig funktion. Särskilt med tanke på den omvända skattskyldigheten som finns i olika branscher.

Se mitt inlägg i Leverantörsfaktura med omvänd moms-tråden

Varför går det inte att lägga en automatkontering avseende omvänd moms så att man slipper denna manuella handpåläggning på varje faktura?
Det var bara ren tur att jag uppmärksammade detta nu innan jag gjorde klart momsrapporten för oktober....
Kommer detta i framtida uppdatering?

Med vänlig hälsning

Susanne Eklund
Rifum i Uppsala AB

Foto på Sara

Sara

• 94 poäng 75 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Automatkontering.

Hej, har precis bytt till eEkonomi från Administration 200 och jag saknar att jag inte kan slå på automatfördelning på förvalda konton. T.ex. gör automatfördelning på konto 3041 och 3051 med momsen. Är det någon funktion som beräknas komma inom kort? Underlättar enormt mkt att inte behöva räkna momsen manuellt varje gång.

Notera - Den här konversationen skapades från ett svar på: Supporten tipsar: Redigera kontoplanen - eEkonomi.
Foto på Gunilla Jaltsén

Gunilla Jaltsén, Produktansvarig Marknad Visma eEkonomi

• 3,418 poäng 3k badge 2x thumb
Hej
Jag tänkte komma med lite god nyheter.

Just nu jobbar med med att införa just automatkontering av momsen. Vi återkommer när det närmar sig och vi har lite mer information

//Gunilla
Foto på Gunilla Jaltsén

Gunilla Jaltsén, Produktansvarig Marknad Visma eEkonomi

• 3,418 poäng 3k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej
Idag landade en uppdatering av Visma eEkonomi där vi infört denna förbättring

Automatisk beräkning av moms när du skapar en manuell verifikation
En ny funktion hjälper dig att beräkna momsen när du skapar manuella verifikationer. 
Börja använda funktionen genom att markera Använd automatisk momsberäkning i företagsinställningarna. 
Du sparar tid och glömmer aldrig att ange momsen. 

Funktionen går också att använda när du skapar manuella verifikationer då du stämmer av ditt kontoutdrag och matchar bankhändelser.

//Gunilla

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.