Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avdrag egen bil - eEkonomi

Har gjort avdrag i deklarationen för resor med egen bil i enskild firma. Frågan är hur beloppet i R16 påverkar min slutgiltiga skatt? Varför gör jag avdrag, om jag inte minskar min inkomst med beloppet? Undrar vad som påverkas?

4 SVAR 4
Göran A
UTFORSKARE

Om du fyller i ett belopp i R16 så sänker det ju inkomsten och därmed även skatten så jag förstår inte riktigt din fråga
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej. Det gör ju inte det. I min skatteuträkning händer ingenting i inkomsten. Jag kan fylla i vad som helst i R16 utan att min inkomst sänks. Eller ska jag själv ändra inkomsten i min deklaration när jag gör den på skatteverkets webbplats?
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Yvonne, 


Genom att fylla i ett avdrag i R16 så minskar du ditt resultat efter justeringar, vilket ligger till grund för att räkna ut ditt resultat av verksamheten. Det som sedan påverkar ditt resultat för verksamheten är vilket alternativ för resultatplaneringen som du väljer. Resultatet i sin tur avgör hur mycket du sätter av till fonder och liknande, vilket på så sätt påverkar resultatet för verksamheten och även den totala skatten. 

Man kan säga att allt som påverkar sista rutan R47 påverkar även skatten, och R16 påverkar den rutan. R16 ska göra att kostnaden ökar vilket ska medföra att resultatet blir lägre och därmed även skatten. Om R16 ökar utan att något annat påverkas så kan det inte bli samma resultat i R47. Det som dock kan ske om man väljer samma alternativ i resultatplaneringen är att programmet strävar efter att nå samma resultat vilket i så fall justeras genom avsättning eller återföring av periodiserings-, expansionsfond eller liknande. Om du skulle välja att göra egna skattemässiga justeringar och inte göra några avsättningar eller återföringar så ska beloppet i R47 påverkas av beloppet som du för in i R16. 


Hoppas svaret ovan förtydligade hur beloppet i ruta R16 påverkar den slutliga skatten. Hör av dig om det är något mer du undrar över. 


Ha en fin dag! 
/Theodor 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jamen perfekt! TAck för förklaring 🙂 R47 har jag egentligen inte reflekterat över i samband med R16. Då förstår jag. Ha en fin kväll! /Yvonne