Avdrag för ledighet - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 veckor sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej,

jag använder Visma eEkonomi Smart. Låt säga att jag har en månadslön på 40000 och jobbar heltid.


Hur skall jag göra om jag har varit ledig 3 dagar en månad. Eller om jag har varit sjuk 3 dagar, eller kanske har vabbat 3 dagar. Hur skall jag lägga till detta i mitt lönebesked på ett bra sätt? 
Foto på Prefect

Prefect

  • 1,648 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 3 veckor sedan

  • 0
  • 1
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 9,950 poäng 5k badge 2x thumb
Antar att du syftar på Lön-modulen i eEkonomi?


Själv använder jag lönearten ”Avdrag före skatt”.


Specifikt gällande avdrag för sjukdom (dag 15 och framåt) så använder vi formeln månadslönen (för den period avdraget avser) * 12 / 365 , detta för att få fram dagslönen. Därefter modifiera med omfattning på ledighet/sjukdom, tex 50% och sedan ta det gånger antal dagar.


Ledighet torde väl alltid vara 100% men kan vara att man är deltidssjukskriven eller arbetar deltid.


Exempel: Anställd med 40 00 kr bruttolön har varit ledig tre dagar i september. På oktoberlönen lägger jag då upp en rad:

Avdrag före skatt: 3 st á 1315,06 kr


(40 000 * 12 / 365 = 1315,06)


Eller om samma anställde varit sjukskriven 50% hela september: Avdrag före skatt: 30 st á 657,53 kr

(30 = antalet dagar i september)


Förklaring;

1. Varför månadslön * 12 /365 är för att då räknar man som Försäkringskassan gör. Underlättar alltid. :-)

2. Decimalerna vet jag inte hur noga man måste vara med men det handlar om lön så jag föredrar vara väldigt noga.

3. Hos oss justerar vi respektive månad månaden efter. Det vill säga: extra tid och frånvaro för januari tas upp på lönen i februari och så vidare.
(Redigerad)
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 9,950 poäng 5k badge 2x thumb
I Löneappen kommer detta då visas enligt bifogade bilder (beskurna)

Observera nyttan av att alltid lägga till en förklarande textrad på varje extra löneartsrad i lönebeskedet. Som tex vad avdraget avser. Eller kanske tom hur det ät uträknat.
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 9,950 poäng 5k badge 2x thumb
Antar att FK egentligen använder beräknad (uppgiven) årsinkomst/365. ?? Någon annan får reda ut just den detaljen . :-)
Foto på Prefect

Prefect

  • 1,648 poäng 1k badge 2x thumb
Tack för alla dina kommentarer och utförliga beskrivningar!

Hur gör man för VAB då? Antar att även det klassas som "avdrag före skatt".  Är det samma formel som anses gångbar eller är det en annan beräkning?
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 9,950 poäng 5k badge 2x thumb
Min spontana gissning: ja och ja. :-)

Jag resonerar såhär: alla dessa olika former av löneavdrag avser ju just dagar/timmar (= del av dag) som den anställde inte har arbetat. När det gäller tex sjukdom (från och med dag 15) och VAB så är det dessutom något den anställde fått ”lön” (ersättning) för från annat håll - Försäkringskassan. Så det man som arbetsgivare antagligen vill göra är att matcha avdraget tidsmässigt i timmar/dagar räknat mot denna ersättning. (Förutsatt att man får ersättning för alla sina timmar från FK, men det är en annan historia.)

Jag har inte koll på VAB-reglerna men skulle tro att ovanstående gäller. Den anställde (även om det är du själv) har ju varit borta från arbetet.

Sedan TROR jag att en arbetsgivare kan ju välja att betala ut ersättning även vid sjukdom/VAB etc men det har jag dålig koll på , tex om det skulle påverka ersättningen från FK?

För att ytterligare skruva till det hela så när det gäller just ersättning från FK så kan den dels komma långt i efterhand om de inte hinner med att ta beslut (inte hänt mig dock) och framförallt så är deras perioder (i alla fall avseende sjukdom) från 21a ena månaden till 20e nästa månad så du kommer aldrig ha en 100% överensstämmelse med respektive månads löneutbetalning och utbetalningarna från FK. Om du inte lägger upp era löneberäkningar på samma sätt men... jag tror personligen på att hålla det enkelt och använda hela kalendermånader. :-)

Obs! Jag är bara en glad amatör vad gäller bokföring och ännu gladare och ännu mer amatör när det gäller löneadministration. Vårt företag är bara två konsulter och vi sköter lönerna själva via just eEkonomis Lön-modul. Jag har försökt att kolla av så att de lönearter vi använder ger förväntat resultat i arbetsgivaredeklarationen OCH i den framtida kontrolluppgiften (rätt klassning = siffror hamnar i rätt rutor i formulären).

Med ursäkt om jag varit övertydlig, det är mest för att resonera och klargöra för mig själv när jag skrivit ovanstående.