Avdrag för resa till och från jobbet med kollektivtrafik?

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 11 månader sedan
  • Besvarad

Hej!

Jag kommer använda SL:s app för att göra enstaka resor till och från arbetet. Med appen kan jag knyta mitt företagskort och dessutom få kvittot digitalt.

- Är ovanstående okej att göra?

- Hur bokför jag detta?

Tack för svar!

Med vänlig hälsning

Paul

Foto på Paul

Paul

• 656 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 11 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 69,896 poäng 50k badge 2x thumb
Ja det går bra att göra så.
OBS att det är ett karensbelopp inom vilket du inte har avdragsrätt för resor mellan hemmet och arbetsplatsen, bara den del av kostnaden som överstiger karensbeloppet.

Mikael
Foto på Jonathan Söder

Jonathan Söder

• 1,346 poäng 1k badge 2x thumb
Om företaget betalar dina resor till och från jobbet så tror jag att det ska förmånsbeskattas.
Karensbeloppet som Mikael nämner är alltid högre än ett SL-årskort så troligen kommer du inte få något avdrag för resor till jobbet.
/Jonathan
Foto på MattiasT

MattiasT

• 586 poäng 500 badge 2x thumb
Om du däremot arbetar som tex konsult åker mellan ditt företags adress (tjänsteställe) och en kund så torde du kunna bokföra dina SL resor som tjänsteresor.  Se skatteverkets rättsliga vägledning
(Redigerad)
Foto på Paul

Paul

• 656 poäng 500 badge 2x thumb
Jag är konsult och har uppdrag hos kund. Således borde jag kunna göra avdrag på SL-resorna rakt av utan att behöva tänka på något karensbelopp?
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

• 13,560 poäng 10k badge 2x thumb
Nja, det beror på var du/din arbetsgivare har företagets kontor någonstans. Det är för extra reseutgifter från det kontoret till kunden du kan göra (yrka/söka) avdrag för.

Om du är egenföretagare och har ett officiellt kontor hemma och kan visa att det verkligen är en stadigvarande arbetsplats i hemmet så kan det kanske gå att dra av därifrån (i teorin) men rent praktisk så kan Skatteverket ha åsikter.

Men detta är inget jag vet, jag bara tror. :-) Jag tror också att många gör fel i detta men drabbas inte av negativa konsekvenser för att myndigheterna helt enkelt inte hinner kolla allt och alla hela tiden.   

Och så kanske man (jag) skall läsa den utmärkta länken MattiasT angett innan jag uttalar mig om något jag inte vet.... :-) :-)
(Redigerad)
Foto på MattiasT

MattiasT

• 586 poäng 500 badge 2x thumb
Anser du att dina SL resor är en förutsättning för att du ska kunna driva din verksamhet och att resorna sker enligt skatteverkets regler så är det givet att företaget kan stå för kostnaden, precis som vilken annan kostnad som helst som är en förutsättning för att företaget ska kunna bedriva sin verksamhet.

Använder du däremot företagets SL-kort även privat är det dock fråga om en förmån och då ska det beskattas därefter, då blir det nog enklare att köpa kortet för din redan skattade lön.

Du kan alltid ställa frågan till skatteverket, man brukar faktiskt få hjälpsamma och bra svar därifrån vid kontakt är min uppfattning.