Avdrag föräldraledighet vid ändrad sysselsättningsgrad

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
En anställd som under september går ner i tjänst pga föräldraledighet och därmed får mindre i lön denna månaden. I augusti var hen helt föräldraledig och ska därmed ha avdrag för hel månads föräldraledighet. Då detta avdrag blir högre än månadslönen för september blir det ett minus. Vill bara kolla om detta kan stämma?
Foto på Jenny

Jenny

• 5,562 poäng 5k badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 1
Foto på annasarnehed

annasarnehed

• 2,810 poäng 2k badge 2x thumb
Jo, det har hänt i mitt företag också! Om lön gäller innevarande månad och frånvaron är från föregående månad så kan det absolut bli så. Det blir en skuld som ligger kvar till nästa månad och regleras då. 
Foto på Jenny

Jenny

• 5,522 poäng 5k badge 2x thumb
Då vet jag att jag inte är ensam i alla fall!
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Jenny!

Det stämmer att avdraget kan bli högre än lönen när man ändrat sysselsättningsgrad och avvikelserna kommer månaden efter. 
Som annasarnehed skriver regleras den på nästa månad, finns det inte tillräckligt med lön den månaden heller följer skulden med till nästa månad också vidare tills det finns en lön som täcker avdraget.

Om man vill ha med avvikelser på samma månad (t e x vid föräldraledighet) kan man direkt på lönebeskedet plocka upp snabbvalet Övrig frånvaro och registrera föräldraledigheten på den aktuella månaden, även om den ligger utanför er ordinarie frånvaroperiod. 

/Susan
Foto på Jenny

Jenny

• 5,562 poäng 5k badge 2x thumb

Kändes som att det var rätt, även om det ser lite konstigt ut...

Det är alltid klurigt vad som är bäst att göra med föräldraledigheten tycker jag, eftersom vi har Stämpla är det ju enklast att fortsätta med föregående månad, för att inte missa att lägga in det manuellt.