Avdragen skatt påverkas inte av drivmedelsförmån

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag har noterat att förmånen som är underlag för arbetsgivaravgiften påverkas av drivmedelsförmånen (100% värdet) och även den beskattningsbara förmånen (120% av värdet), men avdragen källskatt ändras inte dvs nettolönen påverkas inte av att jag lägger in en drivmedelsförmån ville jag gissar skapar en "kvarskatt". Varför ändras inte konto 2710 och nettolönen? Måste dessa korrigeras/beräknas manuellt?
Foto på Pebeling

Pebeling

• 124 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 80,366 poäng 50k badge 2x thumb
Eftersom den beskattningsbara inkomsten ökar när förmån läggs till så har du någon felaktighet som stör programmet, skatten ska öka. Om programmet inte vill får du söka rätta manuellt så det blir rätt för din anställde.

Mikael Pettersson
Foto på Pebeling

Pebeling

Det är precis min tanke att den borde göra. Jag provade vidare och märker att skatten inte heller räknas om om man i lönebeskedet ändrar lönen eller bilförmånen, bara den lön och bilförmån som finns inlagd som återkommande poster för den anställde ingår i beräkningen av den avdragna skatten. Kan inte komma på hur man ska få programmet att göra ny beräkning som tar hänsyn till korrigeringar.
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 80,366 poäng 50k badge 2x thumb
Programfelet får Visma hjälpa dig med , men se till att skatten blir rätt om du måste göra lönen klar dessförinnan.
Du hittar alla skattetabeller på skatteverkets hemsida - men det vet du kanske redan

Mikael
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

• 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Pebeling!
Vad har du för belopp på dina lönebesked? Vilka lönearter har du använt och vilken skattetabell går den anställde på? 
Om du jämför lönebeskedet med skattetabellen på skatteverket, får du fel belopp på skatten då? 
Kan det vara så att du har så litet belopp på förmånen att det inte ökar så pass mycket att du kommer upp till nästa nivå på skattetabellen? 
Har den anställde något mer lönebesked samma månad? 

Jag kan inte återskapa det du beskriver så förklara gärna lite närmare hur du gör. Du kan också ta kontakt med supporten så kikar vi vidare på det den vägen.

/Sanna
Foto på Pebeling

Pebeling

Hej, Jag pratade med supporten i går vilket läste problemet. Skillnaderna i drivmedelsförsörjning månad för månad var helt enkelt för små för att ändra skatten. Vad det var som gjorde att skatten inte ändrades när jag ändrade lönen lyckades vi dock inte återskapa och nu fungerar det.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.