Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avrunda moms?

Jag har en faktura med ett totalbelopp om 195kr, varav momsen är 11,02kr.

Ska jag kostnadsbokföra 183,98kr, eller 184kr? Den ingående momsen blir i sådana fall 11,02kr respektive 11kr.
Jag har även en faktura med ett totalbelopp om 155kr, varav momsen är 8,77kr. Samma problematik angående eventuell avrundning.

Stort tack på förhand!
(Enskild firma, använder eEkonomi Bokföring)
9 SVAR 9
sivlai
MEDLEM

Du får absolut inte ändra momsbeloppet. Använd konto 3740 för avrundning istället, så blir allt korrekt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur exakt skulle en sådan fullständig kontering se ut? Om vi utgår från totalbelopp 195kr, varav moms 11,02kr. Jag skulle uppskatta ett tydligt och grundläggande svar. Tack på förhand.
sivlai
MEDLEM

K Kontot du använder som betalning 195
D 2641 11,02
D Kostnadskontot t ex 4010 om det är ett varuinköp, 183,98
Där blir ju ingen avrundning, men om varuinköpet hade haft ett belopp på 183,55 kr så hade ju du fått boka 43 öre i debet på 3740. Och om inköpet är t ex 184,02 så hade du fått boka 4 öre i kredit på 3740.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur kan 183,98kr inte leda till någon 3740-kontering, medan 183,55kr och 184,02kr gör det? Känns konstigt.
Om nu varuinköpet skulle vara 183,55kr och momsen 11,02, så skulle den totala summan vara 194,57kr. Menar du att man i sådana fall skulle bokföra 0,43kr i debet på 3740? Var skulle 0,43kr konteras i kredit?
sivlai
MEDLEM

Ingenstans, totalbeloppet på debet och kredit ska ju bli 195, det är därför man använder ett avrundningskonto.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Någon moderator som kan svara på detta? Alltså mina frågor som jag har ställt längst upp i tråden. Tack på förhand.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan!

Jag hade bokfört som Laila här ovan, det vill säga 

1930 (eller annat konto för betalning Kredit 195
2641 Debet 11,02
40XX Debet 183,98

Du vet totalen och momsen och resterande blir på kostnadskontot. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, tack!
När bör man avrunda decimaler? Jag skulle uppskatta om du kunde ge mig konkreta, väldigt grundläggande exempel (jag har inte stor erfarenhet av bokföring).

De flesta inköpen som jag gör är från USA, därav kan de totala summorna som dras från mitt konto se ut på följande sätt: 11181,41 kronor, 16077,66 kronor och linkande. Krävs en avrundning i de fallen? Det blir ju lite knepigt att sedan dividera en summa som 11181,41 med 4, för att få fram 25% för momsredovisning.

Stort tack på förhand!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Du ska inte avrunda med egna siffror, utan du ska ta det som står på leverantörsfakturan. Du anger vad du har betalat, vad om är moms och vad som är kostnader. Din leverantör kan lägga in avrundning på sina fakturor för att du som kund ska betala ett jämnare belopp. 

Du skriver att du importerar från USA, och då kan du få en valutadifferens beroende på vilken valuta som gällde när fakturan skrevs och vilken valuta som gällde när du betalade. Denna positiva eller negativa förändring bokförs på ett valutadifferenskonto.