Avrundning av levererat antal för paketartikel - Administration 2000

• 2
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Vi säljer ett antal produkter som vi dels säljer i tusental och dels i ental och vi har löst detta genom att ha lagerartikeln i st och sedan en paketartikel som plockar 1000 lagerartiklar.

Vi har under en längre tid stört oss på att Visma, enligt oss felaktigt, avrundar levererat antal till heltal. Ett exempel, jag matar i beställt antal av paketartikeln in 2,5, då får jag i beställt antal uträknat 2500 st av lagervaran vilket är helt korrekt. Problemet är att Visma i levereratkolumen avrundar 2,5 till 2 och sedan för lagerartikeln endast plockar 2000 st.

Jag chattade med er support som hävdade att det inte går att plocka ut annat än heltal ur en lagervara men detta är ju inte fallet här, jag ska ju plocka ut 2500 st. Dessutom testade jag att istället för 1000 i paketartikeln sätta 500,5 och då räknat bestältkolumnen ut det med decimaltal av lagervaran så det beskedet verkar inte heller stämma.

Går detta problem att komma runt på något sätt med inställning någonstans? Det här felet gör ju att vi löper stor risk att missa fakturera en stor mängd varor då man för alla dessa paketartiklar måste komma ihåg att manuellt ändra i levereratkolumnen för då räknas rätt antal av lagervaran ut.
Foto på Nordeko

Nordeko

• 1,030 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 2
Foto på Davor P

Davor P, Champion

• 25,862 poäng 20k badge 2x thumb
Det är tyvärr "omöjligt" att dela på paketartiklar. De ligger ju normalt som paket av en anledning.

Det är ju som att försöka sälja 2,5 bilar.

Antingen så får dina kunder köpa i hela tusental för ett pris och delar av ett paket för ett annat pris.
Eventuellt kan ni fundera på att sätta en paketartikel på 500 st utöver varianten med 1000 st i paketet.

Davor P
Foto på Linnea Norden

Linnea Norden, Moderator

• 5,766 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Nordeko!

Det går bara att ha hela antal på paketartiklar. Antingen om du ändrar levererat antal manuellt, eller om du som Davor P föreslår skapar ett paket med 500 stycken i, så att du säljer 2 paket med 1000st och 1 paket med 500 st i. 

//Linnea
Foto på Nordeko

Nordeko

• 1,030 poäng 1k badge 2x thumb
David P, din liknelse stämmer ju inte med hur Visma hanterar införandet, jag kan ju lägga en beställning på 2,5 av en paketartikel och programmet plockar då i mitt fall ut 2500 enheter av det som paketartikeln innehåller i beställt-kolumnen. För mig är det dessutom självklart att man skulle kunna sälja 2,5 av en paketartikel om den räknas i kilo. Givetvis är det inte rimligt att sälja 2,5 bilar fysiskt men jag kan tänka mig anledningar till det bokföringsmässigt.

Vad som är helt orimligt för mig är att en beställning på 2,5 funkar i beställningskolumnen men sedan blir avrundat till närmaste heltal i levererat. Detta känns som ett förbiseende eftersom det fungerar för beställt.

Slutligen, ert förslag att införa en extra paketartikel för 500st är ju olämpligt av flera skäl, det viktigaste att jag anser att programmet ska räkna rätt men också att det inte fungerar om jag säljer 2600. I så fall skulle det vara att införa artikel för 100st också, men tänk om jag säljer 2675? Ska jag införa extra paketartikel för 10-tal och 1-tal också bara för att täcka alla fall då Visma räknar fel?
Foto på Susanne Friman

Susanne Friman, Produktansvarig - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Webbfakturering, Visma Tid, Visma Compact

• 2,430 poäng 2k badge 2x thumb
Hej,

Håller med om att det är ett bra förslag. Inget vi har planerat just nu, men om det är fler med dig som har det här behovet gilla 
gärna förslaget med +1 knappen.

/Susanne

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.