Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avskriva kundfaktura - eEkonomi

Hej! Jag har ett par kunder som ej betalt sina fakturor/påminnelser under året och som jag heller ej längre räknar med att få betalt av. Nu vill jag inför nya året 2017 ta bort dessa "obetalda" fakturor, avskriva dem. Hur går jag tillväga? 
8 SVAR 8
KjellP
CHAMPION

Du bokför dessa fakturor som en kostnad.

D 6350    Kundförluster
D 2641    Moms
K 1510    Kundfordringar

Momsen ska bokföras i debet på utgående moms. Tänk på att ha momskod på kontot för kundförluster, säljer man med olika momssatser behöver man ett kundförlustkonto för varje momssats.

Rätt ska vara rätt.
Jag tänkte för snabbt där.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Är det en konstaterad kundförlust? Första året skall man annars lägga det hela mot osäkra kundfordringar 1515 (tror jag det är).

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Om det är ett mindre belopp eller om kunden är i likvidation eller konkurs kan man skriva av som konstaterad förlust redan nu, men det är riktigt som LW säger att man annars ska ha det under befarad kundförlust (osäker fordran) ett år.

Man får inte dra av momsen förrän förlusten är konstaterad, så det är ex moms beloppet som gäller om man lägger det på befarad/osäker.

Och momskontot är mycket riktigt 2611 eller annat konto man normalt använder för utgående moms, som Thomas säger.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Du kan bokföra så som Kjell, Thomas och Tina skriver ovan, men eEkonomi gör jobbet åt dig om du använder funktionen kundförlust som du hittar under Försäljning - Kundfakturor - markera fakturan -
Åtgärder - Kundförlust - välja om det är en Befarad eller Konstaterad kundförlust.

Väljer du Befarad kundförlust skapar programmet en manuell verifikation och bokar upp den befarande kundförlusten på konto:
1519 Kredit
6352 Debet

Faktura finns kvar under obetalda fakturor och om/när kunden betala fakturan - går du in på den under Åtgärder - Inbetalning som vanligt.
Verifikationen kommer då att bokas upp på konto:
1510 Kredit
1519 Debet
6352 Kredit
1930 Debet

Väljer du istället Konstaterad kundförlust skapar programmet en manuell verifikation och bokar upp kundförlusten på konto:
1510 kredit
2611 debet 
6351 debet.

Ha en fin dag
/Susan
Fd medlem
Inte tillämpbar

Fråga på detta: Nästkommande år ligger kundförlusten på IB i kredit. Om den konstaterade kundförlusten ändå betalas nästa år. Hur bokför jag då det? Gäller en medlemsavgift som vid bokslut (kontantmetoden)  år 1 sattes till konstaterad kundförlust. År 2 betalade ändå medlemmen in avgiften för det året.
//Pillis

Hej Pillis, 

Om en betalning senare sker för den konstaterade kundförlusten så ska detta korrigeras och dvs på nytt redovisa utgående moms på belopp som betalats. Detta gör du genom en manuell verifikation, BokföringVerifikationerNy Verifikation
Om vi utgår från att din verifikation ser ut som min kollega Susan beskrev ovan för Konstaterad Kundförlust så gör du denna verifikation på konto: 
1930 Debet - Du byter ut konto 1510 mot 1930 för att matcha betalningen direkt
2611 Kredit
6351 Kredit - Kontrollera att denna rad har en momskod så det inte blir fel vid momsdeklarationen. Du kommer redovisa utgående moms på konto 2611 och då vill programmet att du även redovisas något i omsättning. 

Hoppas detta gav dig svar på din fråga. 
Ha en fin dag! 
/My