Avskrivning - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej!

Jag håller på med årsavstämningen till mitt bolags första år 2013-08-24 till 2014-12-31. Jag köpte min firmabil 2013-09-15 för 69,000kr exkl moms. jag bokförde aldrig bilen i Ny Inventarier i mitt program Visma eEkonomi då jag trodde att den fanns med iallafall eftersom den fanns i balansräkningen då jag bokfört kostnaden i anläggningstillgångar.  Nu är jag inne på Ny inventarie och måste ange senaste avskrivning men jag har inte gjort någon än? Skriver man av inventariet precis när man införskaffat det eller gör man det i slutet av året? 
Foto på Flyttlogistik

Flyttlogistik

• 112 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 5 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

• 30,776 poäng 20k badge 2x thumb
Hejsan!

Om du under Bokföring - Inventarier inte anger något under Senaste avskrivning, kommer du får att då en kontrollfråga om du vill ange datum för senast gjorda avskrivning - och här svarar du Nej. Nu skriver programmet av bilen enligt av du angett vid Första avskrivning, alltså Anskaffningsmånad, Månad efter anskaffningsmånad eller Första månaden i anskaffningsåret. Det är nog vanligast att skriva av inventariet från anskaffningsmånaden.
Foto på Flyttlogistik

Flyttlogistik

• 112 poäng 100 badge 2x thumb
okej tack!

Nu ligger bilen i inventarier och det redovisade värdet är fortfarande 69000kr. När jag går in på Gör avskrivning så ska jag bokföra 575kr bara är det månad för månad så jag måste klicka in där på den 12 gånger?  har satt den på 10 år
(Redigerad)
Foto på mawa

mawa

• 360 poäng 250 badge 2x thumb
Jo men i mitt exempel har jag fyra inventarier. Listan som jag får när går in och ska göra avskrivningarna har åtta poster. Fyra poster har värdet för en månadsavskrivning och de andra fyra har värdet för resterande elva månader. Varför blir det inte bara fyra poster med hela årsavskrivningen?
Foto på mawa

mawa

Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

• 30,774 poäng 20k badge 2x thumb
För att kunna hjälpa dig här vill jag veta vad du har för värde på Första avskrivning respektive Senaste avskrivning under Bokföring - Inventarier, markera inventariet och klicka på Redigera.  
Foto på mawa

mawa

Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

• 30,774 poäng 20k badge 2x thumb
Hej igen!

Jag tror det är enklast att vi ringer upp dig för att lösa detta, så någon från vår supportavdelning kommer att ringa dig.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.