Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avskrivning automatisk funktion Visma eEkonomi

Hej!

Jag köpte en dyr dator för 44228kr ex moms 2017, och efter samtal med Skatteverket fick jag veta att man kan välja mellan 5-årig avskrivning 20% per år eller 3-årig avskrivning 30% per år.

Jag valde 3-årig.

Så jag skrev av hela momsen, och sedan 30% av nettovärdet => 13268,4 (konto 7832)

Nu när jag ska bokföra avskrivningen för 2018, alltså År 2, då ska ju min avskrivning vara baserad på värdet efter förra avskrivningen 44228-13268,4=30959,6

30% av detta är 9287,88 kr.

När jag väljer automatiska funktionen Avskrivning så skriver den automatiskt av 4549kr, VARFÖR??
Var är den siffran framtrollad ifrån? Det är 10,278556... osv % av ursprungsvärdet, och 14,69334... etc % av avskrivna värdet efter första avskrivningen ... alltså, denna siffra har 0 att göra med min inventarie!

Jag kan ju ta bort den och korrigera manuellt, men är rädd att det bara medför fler felaktigheter.

UPDATE: JAG KAN TYDLIGEN INTE SKAPA EN KORRIGERINSVERIFIKATION ENS!!! Nu är den fast där.
Tack!
Vad gör jag nu???


10 SVAR 10
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Jag har försökt återskapa ditt scenario hos mig men lyckas inte riktigt. Vi skulle behöva ytterligare information för att luska vidare i detta. Antingen kontaktar du vår support (här hittar du kontaktuppgifter) eller så skulle jag väldigt gärna vilja att du återkommer här med en skärmdump på hur det ser ut på inventariet under Bokföring - Inventarier, klicka på inventariet och välj Redigera. Ta även en skärmdump på hur det ser ut under Bokföring - Inventarier, om du klickar på inventariet så att det fälls ut - så att man ser tidigare avskrivningar under Senaste händelse

Moa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej och tack för svar! Fattar inte hur jag missat att återkoppla tills nu... Hoppas du är snabbare än mig på nästa svar iaf 😃

Gjorde lite överkurs och tog fler skärmdumpar för tydlighet. Den sista är hur jag bokförde inventarien första gången vid inköpet.

Den kostade 44228kr ex moms och efter instruktioner från Skatteverket valde jag 3-årig avskrivning à 30% per år, vilket enl miniräknaren skulle vara 13268,40 kr första året, så det är vad jag bokförde (plus momsen)... år två borde ju (enl  instruktionerna som jag fick från Skatteverket) då bli 30959,6*0,3=9287,88 kr

Siffran 30959,6 står ju faktiskt med i en ruta om man väljer Redigera, vid "Skriv av till restvärde"... vad detta nu innebär?





Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej SebastianBvW,


Jag har kikat på bilderna du skickade med men har lite svårt att få till samma resultat. 


Tanken med inventarie-funktionen i eEkonomi är att man lägger upp en inventarie i listan för att få en bra överblick men att man även ser till att bokföra själva inköpet genom en manuell verifikation eller genom att matcha en kassa- och bankhändelse. Själva bokföringen av inköpet är inget som görs när man lägger upp det i inventarielistan. Inventariedelen i programmet är sedan till för att du ska kunna få hjälp med avskrivningar, försäljning och utrangering av dina inventarier. 


eEkonomi hanterar linjära avskrivningar som man kan välja att göra månadsvis eller årsvis. Alltså avskrivningar som skriver av tillgången med samma belopp varje år.


Skriv av till restvärde är en ruta som är till för att ange ett restvärde som programmet ska ta hänsyn till vid avskrivningarna. Restvärdet är det värde som inventariet ska ha när alla avskrivningar är gjorda. Alltså genom att skriva in 30 959,60:- i rutan tolkar programmet det som att avskrivningar ska göras på mellanskillnaden mellan anskaffningsvärdet (44 228:-) och restvärdet (30 959,60:-).


Enda sättet som jag kan återskapa sättet som du har visat genom dina bilder är om jag lägger upp det:
1. Lägger in uppgifterna enligt din första bild 
2. Ändra första avskrivning till Månad efter anskaffningsmånad.
3. Lägga in ett restvärde på 30 581:-
4. Sedan genomför jag en avskrivning - programmet föreslår 2018-12-31 (årsavskrivning i månaden efter anskaffningsmånad) och beloppet 4 549:- ((44 228-30 581)/3)
5. Efter det går jag tillbaka och ändrar första avskrivning till Anskaffningsmånad och restvärdet till 30 959,60:-
Då ser det ut så som du visar med dina bilder. 


Anledningen till att den föreslår 4 549:- är för att det var det var beloppet som den senaste avskrivningen gjordes på (som man ser på bild 3) och eftersom att programmet enbart har stöd för linjära avskrivningar.


Är det så att du vet med dig att du kan ha varit inne och ändrat inställningarna på inventarien någon gång efter att du la upp det eller efter att du genomförde din första avskrivning på 4 549:-? Annars har jag svårt att se hur det har kunnat bli så som dina bilder visar. 


Om det är så att din avskrivningsplan inte är tänkt att vara linjär skulle jag rekommendera dig att göra det enligt manuella verifikationer hela vägen eftersom att programmets automatiska funktion stödjer linjära avskrivningar. Jag ser även att du gjort en avskrivning med en manuell verifikation, det blir lite dubbelt om du gör det via programmets funktion för avskrivningar och sedan även gör det med manuella verifikationer.


För att få ordning på det som har skett och rätta till det skulle nog det bästa vara att gå in på Statistik - klicka på din avskrivning - Ångra. Då skapas en korrigeringsverifikation på den avskrivning som har skett på inventarien. Efter det kan du välja om du vill redigera uppgifterna på inventarien så att de ser korrekt ut. Sen om det är så att du ska skriva av hela värdet på inventarien ska du inte ha något värde i rutan för restvärde. Alternativt kan du välja att Redigera och sedan ta bort din inventarie om du istället vill göra det helt med manuella verifikationer.


Det blev ett väldigt långt svar nu men hoppas att det kan vara till hjälp för dig.


Ha en fin helg!
/Theodor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för utförligt svar!

Verkar som du missförstod en siffra... eller jag som missförstod ditt svar...

Jag har aldrig angivit summan 4549kr i relation till denna inventarie - det är programmet som själv trollat fram den siffran, och jag förstår inte heller varifrån.

Jag bokförde denna inventarie första året då jag köpte den med en avskrivning på 13268,40 kr + momsen (bild 4, år 2017)

Värdet som återstår efter den avdragningen ska vara 30959,60 kr och det är ju denna summa som sedan nästa 30% avskrivning ska göras (år 2018).
Vilket ju är = 9287,88 kr.
Men när jag använda automatiska avskrivningsfunktionen då hittade programmet på 4549 kr, tillsynes som en kanin ur en trollkarlshatt.

Kan detta bero på att jag lade in den första avskrivningen som manuell verifikation? Jag kanske missade något i hur man ska koppla bokningen till det automatiska systemet...(??)

"Redovisat värde" på 39679 kr är också något som programmet hittat på. Ingen aning var denna siffra kommer ifrån heller, hur den passar in, eller ens vad den innebär(??). 

"Nästa avskrivning 2019-01-31" fattar jag inte heller varför programmet säger?
Det är ju årsvis som inventarien ska avskrivas...

Men enl. dig så kan jag alltså korrigera den automatiska avskrivningen (genom att gå in och Ångra) och sedan lägga in en manuell avskrivning som jag gjorde första året? Känns enklast!
Men om jag ska försöka verka inom auto-funktionen i programmet... Jag kan ju inte skriva av HELA värdet på inventarien, eftersom jag bara får skriva av 30%/år. Så vad ska jag då skriva i rutan för restvärde isåfall?

mvh
Sebastian



Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej igen,


Summan 4 549:- fick jag enbart fram genom att lägga in Skriv av till restvärde: 30 581:-. Då tänker programmet att det är mellanskillnaden (13 647) som ska skrivas av på 3 år (13647/3=4549). Om det är så att du har ändrat den rutan kan det vara därför programmet får fram den summan, eftersom det även har genomförts en avskrivning på det beloppet genom programmets funktion. 


Redovisat värde går utifrån anskaffningsvärdet minus de avskrivningar som har gjorts genom programmet funktion. I detta fallet 44 228-4 549=39 679:-.


Eftersom du vill göra avskrivningen enligt 30% på det återstående beloppet varje år och programmets funktion enbart hanterar linjära avskrivningar där beloppet som skrivs av är samma varje år, skulle jag rekommendera dig att bokföra avskrivningarna manuellt istället för att manuellt kunna lägga in beloppet som ska skrivas av varje år. Den första avskrivningen som du genomförde är redan gjord med en manuell verifikation A295 verkar det som. Det finns ingen koppling mellan de manuella verifikationerna på avskrivningar och programmets funktion för avskrivningar utan man får använda antingen eller där. 


Se till att du även har bokfört själva inköpet av datorn och sedan finns som sagt redan den första avskrivningen på 13 268.40:- bokförd via en manuell verifikation. Du kan sedan fortsätta att göra avskrivningen som ska in på år 2 likadant som den första avskrivningen, alltså genom en manuell verifikation och att du själv beräknar 30% på det beloppet som återstår. 


Om du går in på inventarien i listan och klickar Statistik kan du sedan klicka på avskrivningen som skett och välja Ångra, då kommer den avskrivningen (ver. A215) att vändas i bokföringen och du har enbart inventarien i listan men inget som påverkar bokföring. Det går då även att ta bort inventarien och göra avskrivningarna manuellt istället. 


Om du skulle skriva av 30% av värdet varje år skulle i så fall restvärdet bli 44228*0.7^3=15170.204 men som sagt hanterar inte programmets funktion för avskrivningar den typen av avskrivningar utan enbart linjära avskrivningar. 


Om man kollar under Inställningar - Inventariekontering - Datorer ser man där att avskrivningskontot är 7835 medan jag ser att du använt konto 7832 i din manuella verifikation, kanske är det så att du ska byta kontot för avskrivningen där?


Ha en fin dag!
/Theodor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Återigen tack!

Jag ser visserligen konto 7835 bland inställningar-inventariekontering etc ... Men när jag gör en manuell verifikation och slår in dom siffrorna kommer det inte upp som ett alternativ, verkar inte finnas tillgängligt helt enkelt. 
Dessutom vad spelar det eg för roll? 7835, 7832, dator, maskin, verktyg - det relevanta är att det är en inventarie som min firma har köpt och ska skriva av värdet på.
Jag går helst inte in och ändrar i tidigare års bokföring och riskerar att skapa nya problem för mig själv.
Speciellt inte när det inte ens går att skriva in konto-numret.

Jag har iaf gått in och Ångrat avskrivningen nu, tack för hjälpen med det.

Och för enkelhetens skull håller jag mig till att göra avskrivningen manuellt och räkna ut summan själv istället i fortsättningen.

Men menar du att jag då borde TA BORT hela inventarien från inventarielistan också? Och alltså bara redovisa denna produkt med avskrivningar via manuella verifikationer?
Eller kan jag lika gärna lämna den i inventarie-listan och fortsätta skriva av med manuella verifikationer - eller kan det resultera i att programmet "tror" att det är något annat som blir avskrivet och inte denna specifika inventarie?

Inköpet av datorn är bokfört under 2017 med verifikationen A295, där jag har skrivit att det rör sig om en dator och om en första avskrivning, jag har redovisat avskrivningssumman på konto 7832 för inventarier, och äv momsen för varan som man ju drar av till fullo anskaffningsåret.
Du menar väl inte att jag ska göra en ytterligare verifikation för datorn? - det låter ju bara ologiskt och onödigt. Då skulle jag typ, vadå, redovisa ett köp av en vara (datorn) men inte ta upp någon siffra för vad den kostat mig (eftersom det regleras med avskrivning, som tas upp i en helt annan verifikation)? En helt onödig och värdelös verifikation m.a.o.
Det fysiska kvittot i min bokföringspärm (som jag döpt till A295 eftersom det är den verifikationen som redovisar detta köp) är ju just precis kvittot för inköpet av datorn. Skulle detta kvitto plötsligt få 2 separata verifikationsnummer?
Och den yttersta, mest relevanta frågan: varför?
Det låter bara så ologiskt, jag måste ha missförstått dig?

mvh
Sebastian






Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej igen,


Precis, båda hamnar under samma typ av konton eftersom de är 78xx-konton så kanske inte spelar så stor roll. Tänkte mer att det just i detta fallet handlade om en dator men då vet jag varför du hade bokfört det på 7832 istället.


Du kan ha kvar inventarien i listan om du vill, det är inget som påverkar bokföringen och det kan vara bra att ha där för att ha koll själv på hur inventarielistan i företaget ser ut. Men att du då framöver sköter avskrivningarna med manuella verifikationer.


När du gör avskrivningarna med manuella verifikationer finns det inget koppling till det som är upplagt som inventarier i programmet så det är mer för din egna skull att kunna ha en överblick. Det som skapar verifikationer är om du väljer att göra något under Åtgärder på inventarien, men om du sköter avskrivningarna manuellt och sedan tar bort inventarien från listan är det ok.


Verifikation A295 visar att du gjort en avskrivning på 13 268,40:-, att du har dragit av ingående moms på 11 057:- och att det är betalt genom egna pengar. Men jag tänker att själva inköpet på din dator på 44 228:- verkar inte finnas med någonstans i bokföringen? Eller finns det någon verifikation som visar att det är bokfört som en tillgång i ditt företag?


Om du kollar på sidan Bokföra inventarier och verktyg (bokföring med exempel) kan du se hur det är tänkt att bokföras. Det finns även en tråd sedan tidigare som heter Lägga upp dator som inventarie och bokföra denna - eEkonomi. Det kanske skulle vara bra att kika med en redovisningskonsult också för att se över så att det är korrekt bokfört hos dig och så att du får med allt gällande inventarien. På vår sida Hitta redovisningsbyrå på vår hemsida kan man få hjälp med att hitta en redovisningskonsult i närheten som arbetar i eEkonomi. 


Ha det fint!
/Theodor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket för tydliga och pedagogiska svar!

Ok, svaret är NEJ: jag har inte bokfört själva datorn (eftersom den inte går att skriva av i sin helhet) utan jag har bokfört avskrivningen av datorn. Trodde det räckte. Jag menar jag får ju inte ta upp saker i bokföringen som jag inte får skriva av -alltså kvitta mot min vinst- så för mig var de facto avskrivning-verifikationen = bokföringen av datorn.
Så detta har jag nu då fått veta också är fel.

Jag är redan i samtal med en bokföringsbyrå, och talade bland annat om denna situation med avskrivningen, och de pekade mycket riktigt på att det verkar saknas en verifikation på själva datorn, att datorn inte syntes som tillgång i min balansrapport.

Tack för länkarna men de skapade ärligt talat tyvärr bara mer frågor än svar åt mig.
Antar att denna mening innehåller den info jag behöver: "En avskrivning av inventarier och verktyg bokförs genom att ett konto i kontogrupp 12 krediteras samtidigt som ett konto i kontogrupp 78 debeteras." Kanske?
Men jag förstår inte vad det betyder. Och jag tror inte heller det hjälper i min situation. M tanke på att jag sköter avskrivningen själv med manuella verifikationer.

Skulle du vänligen kunna beskriva för mig på enklaste konkretaste sätt hur jag kan få in en verifikation (eller på annat sätt registrera ägandet av datorn) som visar att mitt företag har denna dator som tillgång, utan att det blir som ytterligare en utgift för mitt företag (för det skulle ju i princip innebära skattefusk) utan få den att bara stå där, bokförd, som en tillgång i firman, med ett värde, men utan att man registrerar att den har inneburit en kostnad (vilket den ju förstås i verkligheten visserligen har, men den kostnaden får jag ju inte ta upp i min bokföring, så istället har jag bokfört avskrivningen av värdet, men ändå måste då alltså datorn stå som en egen verifikation, och värdet måste registreras som tillgång i min balansrapport, men får inte registreras som en utgift mot min vinst, osv ja du förstår)...

Hur gör jag detta rent praktiskt?
Observera att jag gör alla verifikationer som manuella.

(Om du förstår: det som gör mig nervös här är hur jag ska kunna ta upp den i bokföringen och skriva in värdet på 44tusen antingen i debet/kredit -för det är väl de enda två alternativen som finns?- för då kommer bokföringen antingen tolka det som en vinst jag gjort typ som om jag sålt en dator - vilket jag ju inte gjort, eller som en utgift - som jag ju inte har rätt att ta upp... kan inte föreställa mig hur detta skulle gå till, så upplys mig!) 😃

Tack!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hallå?

Hur bokför jag ett köp av en dyr vara som ska skrivas av på 3 år, där enbart avskrivningen är det som faktiskt ska "bokföras" som utgift, alltså kvittas mot min vinst, men så att varan och dess värde ändå står registrerat i företaget bland tillgångar?

Hej!
Inser att mitt svar är lite sent i den här tråden och att du förhoppningsvis redan fått svar på dina funderingar från redovisningsbyrån som du nämnde ovan.
Logiskt sätt stämmer det som du skriver ovan.
Det man gör vid ett inventarieköp är att man visar att man faktiskt har inventariet i sina tillgångar - du skulle förmodligen kunna sälja datorn och få pengar för den. Samtidigt får man inte dra av allt som en kostnad direkt utan behöver fördela kostnaden på flera år. Kostnaden påverkar företagets resultat.

Köpet bokförs normalt sett.
Konto för betalning (ex 1930) kredit Totalbeloppet
Konto för inventariet (ex 1220) debet Totalbeloppet.
Här har man alltså inte lagt någon kostnad i företaget utan endast visat att pengar har gått ut och att du har en tillgång iom inventariet. Här har alltså inte företagets resultat påverkats alls.

Sen ska du göra avskrivning på det. Det är först då det blir en kostnad och eftersom du valt 3 år fördelas kostnaden på 3 år. Detta påverkar resultatet och visar att dina tillgångar minskar.
Konto för avskrivning kredit (ex 1229) avskrivningsbeloppet - visar att dina tillgångar minskar
Konto för avskrivning debet (ex 7832) avskrivningsbeloppet - visar att du har en kostnad i företaget.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~