Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avskrivning av webbplats

Vi har skapat en ny webbplats av en webbutvecklare och har nu fått fakturan från honom på 35000 kr exkl moms 2016-01-29. 
Undrar hur jag ska bokföra detta?
Immateriell tillgång? Är ju över ett halvt pbb. och isf då hur en avskrivning ska göras vid bokslutet 2016-04-30?
Konto 105X ? (1050 = Varumärken)
Hur gör sen i Visma? Upplägg av inventarie + avskrivningar?
19 SVAR 19
Roffakab
CHAMPION

Hej

1012 Balanserade utgifter för programvaror kan vara ett bra alternativ.

I bokslutet gör ni normala räkenskapsenliga avskrivningar med konto 7811 och motkonto 1019.

Lägg upp tillgången i Vismas "Inventarier" och använd modulens avskrivningsfunktion om ni känner behov av detta.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Rolf!

Så att lägga det på ett 105X konto, varumärken är fel när det är utveckling av hemsida?

Annan fråga ang. inventarie inställningar i Visma Eekonomi. 
I inventarieregistret är anskaffningdatum = fakturadatum eller när webplatsen lanserades?
Ska även ange inventariekonto (ej speca konto m siffror) i Visma har jag att välja på bla: Inventarier, Goodwill, Patent, eller maskiner och andra tekniska anläggningar. 

MVH Malin 
Roffakab
CHAMPION

Hej

Om du tittar på konto 1011 och 1012 ser du att de omfattar balanserade utgifter för forskning, utveckling och programvaror. Utgifter som normalt ska kostnadsföras men som i ert fall består av en specialutvecklad hemsida och därför kan balanseras.

Jag kan inte riktigt se att detta är en varumärkestillgång. Om er hemsida inkluderar ett varumärke som är så starkt att det ger er ekonomiska fördelar framöver kan det möjligtvis läggas i gruppen 105X. Jag skulle personligen inte göra så.

Anskaffningsdatum blir fakturadatum. 

Inventariekonto går att lämna blankt om det inte finns något som passar.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Rolf!

Såg i min kontoplan att konto 1011 och 1012 ej avser K2 , stämmer det? Eller kan jag använda dessa ändå i ett mindre AB?

MVH 
Malin 
Roffakab
CHAMPION

Hej

I K2 får du inte balansera/aktivera utgifter för egentillverkade immateriella tillgångar och därför finns denna notering på konto 1011 och 1012. Nu är ju er webbsida köpt från extern leverantör och då blir t ex konto 1012 passande. Så jag vill nog svara ja på den frågan men vill du ändå ta bort eventuell risk för kritik kan du ju kopiera konto 1050 och lägga upp 1051 Hemsida och där aktivera din kostnad. I så fall döper du också om 1059 till Ack avskrivningar på Varumärken Hemsida och liknande.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej
Om jag vill behålla kontona 1050, 1059 och 7815 ( inventarier, avskrivningar och kostnad) ifall jag kommer använda dessa i framtiden. 
Vad kan jag förslagsvis använda då 1051 (som du föreslog) + ack avskr. 1057 (ledigt enl. kontoplan)+ 7819 (övr.imm. anläggn.tillg.)  ? 

MVH
Malin
Roffakab
CHAMPION

Hej

Det går bra.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Toppen, tack för snabba svar. 

MVH Malin
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen, 

Lagt upp "Hemsida" i mitt inventarieregister nu. Ska jag skriva av varje månad eller räcker det att man gör det årsvis vid bokslutet?
Hur lägger jag upp det? fyllt i så här. 
Fyllt i nyttjandetid : 5 år
Första avskr. : Anskaffningsmånad (går det att ändra till år här?)
Senaste avskr.: Skrev inget
Redovisat värde: 35000kr
Skriv av till restv.: 0 kr

Hur gör jag sen avskrivning i Visma Eekonomi?
Sker någon automatiska kontering eller måste jag godkänna på något sätt?

Hälsningar
Malin 
Roffakab
CHAMPION

Hej

Nyttjandetid 5 år = helt ok.

Första avskr: Du kan sätta "Första månaden i anskaffningsåret" = Årsvis.

Avskrivningarna görs i Bokföring/Ny verifikation/Bokföringsförslag = Bokföra avskrivningar

Du kan välja att göra avskrivningarna i samband med bokslut.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej
Gjorde en inställning i företagsinställningar- årsvis avskrivning. Behövs det eller räcker det med det du beskrev?
När jag tryckte på bokföra avskrivningar blev summan 6416kr. Hur räknar den ut detta? 35000/5år=7000kr

MVH Malin
Roffakab
CHAMPION

Hej
Roffakab
CHAMPION

Hej

Vilket räkenskapsår bokför du avskrivningen i och hur långt är det?

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

 Räkenskapsår 150501-160430. 
Anskaffn.datum "hemsida" 160129
Roffakab
CHAMPION

Hej

Då måste jag också fråga vilket datum du satte på verifikationen "Bokföra avskrivningar".

Beloppet 6 416 representerar 11 månaders avskrivningar och om du angett "Första månaden anskaffningsåret" bör avskrivningen påbörjats 2015-05-01.

Det går liksom inte ihop sig.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Mitt räkenskapsår: 150501-160430

Anskaffningsdatum inventarie: 160129
Bokföringsdatum har jag satt till 160430.

Gjort företagsinställning: Avskrivning: Årsvis 
Första avskrivning: 1:a månaden i anskaffn.året = 6416kr per 160430
Bokföringsdatum: 160430
(Har ännu inte bokfört något utan sitter o testar mig fram)

Testat och gjort följande också.
 Företagsinställning: Månadsvis
Första avskr. 1:a månaden i anskaffn.året =4666kr 160131 samt  583kr 160229+160331+160430 

Företagsinställning: Månadsvis
Första avskr.Anskaffn.månad  = 583kr  160131+160229+160331+160430 (7000/12=583kr)

Företagsinställning: Årsvis
Första avskr. Anskaffn.månad = 1750kr 160430 (1750/3=583kr)

Så fort jag väljer årsvis avskrivning får jag inte heller ihop det. 
Vad ska jag välja, och vilka inställningar ska jag göra?

Klurigt det här. 

MVH Malin 
Roffakab
CHAMPION

Hej 

Kan man gott säga men en variant som jag tycker stämmer är:

Företagsinställning: Månadsvis
Första avskr.Anskaffn.månad  = 583kr  160131+160229+160331+160430 (7000/12=583kr)

Då får du 583 kr per månad vilket är rätt avskrivningsbelopp.

När du sätter 1:a månaden i anskaffn.året ser det ut som att beräkningen tappar 1 månad oavsett om du sätter Årsvis eller Månadsvis. 6416 = 11 månader (borde vara 12) och 4666 = 8 månader (borde vara 9).

Så mitt förslag är nog att du sätter Månadsvis och bokför Första avskrivning Anskaffningsmånaden och sedan gör en justering i samband med bokslut 2016-04-30 om du vill lägga in en avskrivning på helår.

Vill du prova kan du ju också lägga in 2015-04-30 som senaste avskrivning och se om detta rättar felet med den tappade månaden.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Ok då gör jag så som ditt förslag. Månadsvis och anskaffn. månad.

Om jag vill bokföra hela årsavskrivningen vid bokslutet 160430. Bokar jag bara upp rest belopp 7000- (4x583kr) = 4668kr ?

MVH Malin
Roffakab
CHAMPION

Hej

Ja, du får stämma av beloppet så att du får 7 000 på helår i ackumulerad avskrivning.

MVH
Rolf