Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avskrivning leasing - hur bokföra

Hej,

Den 2 september betalade vi in den första förhöjda leasingavgiften på 125.000:- inkl. moms som jag bokförde såhär: Kredit 1930: 125.000:-, Debet 2641: 25.000:- och Debet 1720: 100000:- Bilen får vi nästa vecka.

Vad är reglerna gällande avskrivning? Är första avskrivningen redan i september eller först i oktober? Kontraktet gäller i 36 månader. Skall jag helt enkelt dela 100000 på 36 månader? Vi har ett aktiebolag och jag arbetar i Visma Adm. 500.

Tack på förhand!

 

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tänk på att bara hälften av momsen är avdragsgill om ni inte har den för själva verksamheten, t ex taxirörelse.

Vet inte om Visma Adm 500 har samma utförande som Adm 2000 avseende periodiseringarna.

Annars ska du iaf notera vilken första månad leasingen på bilen börjar och sedan fylla i 36 månader. Tänk på att OM det är en manuell verifikation ska du fylla i 5615 som konto vid periodiseringen, är det en leverantörsfaktura ska du fylla i 5615 på konteringen av fakturan och 1720 vid periodiseringen.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fast jag kanske borde använda konto 1386 istället för 1720 då leasingperioden sträcker sig över 3 år?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Själv lägger jag det alltid på samma konto som övriga. 1790.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej på er!

Det finns en annan forumtråd där Tina H har skrivit ett väldigt bra och utförligt svar: Köp av bil till företaget - eEkonomi

Periodiseringsrutinen i Visma Administration 500 är i stort sett samma som i Visma Administraion 2000. Den enda skillnaden är att du inte har projektredovisning i 500.

Hoppas detta hjälper er! 

/Johan