Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Marielle Westberg CONTENT PRODUCER ‎2022-08-09 12:56 )
  • 2 Svar
  • 0 gilla
  • 4411 Visningar

Om du ska göra avskrivningar i Visma eEkonomi kan du med fördel lägga upp dina tillgångar under Bokföring - Anläggningstillgångar. Då hjälper programmet dig med att beräkna avskrivningarna och du får ett färdigt bokföringsförslag när det är dags att bokföra avskrivningarna.

Lägga upp anläggningstillgångar

  1. Välj Ny anläggningstillgång.
  2. Fyll i de uppgifter som efterfrågas. I fältet Anskaffningsvärde anger du inköpspriset exklusive moms. I drop down-listen vid Tillgångstyp väljer du vilken typ av tillgång du har köpt. Detta val styr vilka konton som används för avskrivningar senare. Om du inte hittar något förslag som passar kan du skapa egna under Inställningar - Tillgångstyp - kontering.
  3. Fyll i Nyttjandeperiod och välj när du vill att den första avskrivningen ska bokföras. Om du vill ha ett restvärde efter att avskrivningar gjorts fyller du i beloppet i Restvärde.
  4. Tryck Spara.
  5. Observera att du även ska bokföra själva köpet av inventariet. Det räcker alltså inte att registrera den enligt ovan, själva köpet ska också bokföras.

Bokföra avskrivningar

  1. Gå till Bokföring - Verifikationer.
  2. Klicka på den lilla pilen jämte Ny verifikation och välj Bokför avskrivningar.
  3. Ange till och med vilket datum du vill bokföra avskrivningarna.
  4. Programmet föreslår då avskrivningar för alla icke bokförda perioder, för samtliga registrerade inventarier.
  5. Tryck Bokför avskrivningar.

Skriv av årsvis eller månadsvis

Du kan välja om avskrivningar ska göras varje månad eller en gång per år. Denna inställning hittar du under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter - Avskrivningsinställningar.

Den här artikelns innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs.

Kommentarer
Showkat
NY MEDLEM

hej
jag har imponerat från gamla bokföringsprogram och nu siffror och väster sida hamnat fel.
spelar det stor roll?
t.ex. försäljningar är på ”F”

och nu ”A” 

 

tackar för svar. 

D3BE53DB-C4DE-499C-86C5-DF2C70BF41A5.jpeg

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej @Showkat!

Du behöver nödvändigtvis inte använda olika verifikationsserier, men det finns flera fördelar med att göra det. När du importerar en SIE-fil i programmet ska du kunna välja vilka verifikationsserier du vill använda, så jag vill rekommendera dig att nollställa bokföringen och importera filen på nytt för att justera. Eftersom du använt dig av olika verifikationsserier i ditt tidigare bokföringsprogram vill vi att det ska bli rätt och att de hamnar i ordning.

Kontakta oss gärna på telefon så hjälper någon av mina grymma kollegor dig med det! Se kontaktuppgifter här »

Mvh
Marielle