Avskrivning verktygsskåp för inköpsvärde 18 000?

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 7 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Om jag köper in ett verktygsskåp för 18 000 inkl moms till min enskilda firma för att kunna utföra ett jobb under ett halvår, ska jag göra någon avskrivning inför nästa år eller blir det en förbrukningsinventarie då värdet är under 22 150kr? svårt att säga om verktygen håller sig fullt fungerande i 3 år, så osäker på om det blir en förbrukningsinventarie eller en inventarie då dom kanske håller längre än 3 år.
Foto på Wilgot

Wilgot

• 90 poäng 75 badge 2x thumb

Publicerades för 7 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på Markus Anderberg

Markus Anderberg

• 2,924 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Wilgot!
Helt klart en "förbrukningsinventarie" som Du "skriver av direkt". Bokför mot konto 5410!

Hälsningar Markus
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 67,670 poäng 50k badge 2x thumb
Du kan välja.
Antingen direktavskrivning genom att kostnadsföra hela beloppet på konto 5410 - eller skriva av beloppet under flera år.
'Det kommer troligtvis att vara användbart längre än ett år men oavsett vilket du väljer blir det rätt.
Tanken med valfriheten är att kunna fördela kostnaden över flera år för det fall uppstart av en verksamhet behöver det av t ex lönsamhetsskäl. Går verksamheten ekonomiskt bra är intresset/behovet mindre av att använda sig av avskrivning under fler år och det känns bra att "ta hela kostnaden" första året., 

Mikael