Avskrivning vid kontant bilköp? - Visma Administration

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej!

Företaget har köpt en lätt lastbil med separat förarhytt av en bilfirma. Köpet betalades kontant.
Kostnad 99 900, varav 19 980 är moms.
Är med på att detta bokas 1930K, 2640D och 1240D, men vad gäller med avskrivningar?
Gör man det när man har betalt kontant och hur gör man det isåfall i detta fallet?
Sen en dum fråga: varför gör man avskrivningar?

S G
Foto på S G

S G

  • 1,970 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på burbage

burbage

  • 7,222 poäng 5k badge 2x thumb
Hur länge beräknas bilen vara i drift och kommer det att finnas ett restvärde?
Avskrivning min 5 år, 20 %/år
Foto på DMD-Consulting

DMD-Consulting

  • 2,562 poäng 2k badge 2x thumb
Hej!

Jag är inte expert men tror inte du får dra någon moms alls på 2640. Moms får nog bara dras på Leasing och då endast 50% av momsen.
Avskrivning måste göras enligt lag på alla enskilda kostnader som överstiger ett basbelopp så inte bara bilar utan köper du ett larm eller pallsställ eller dyra verktyg måste dem också skrivas av på 5år vilket höjer ditt resultat och första året och minskar det kommande åren...
Foto på Ing-Mari

Ing-Mari

  • 620 poäng 500 badge 2x thumb
Moms får man dra om bilen ser ut som ovan beskrivet. Kostnaden drar man inte direkt utan man får göra avskrivning istället.
Foto på S G

S G

  • 1,918 poäng 1k badge 2x thumb
Hej!  

Bara för att vara övertydlig.
Men jag måste väl lägga upp den på 1930K / 2640D / 1240D och sen göra avskrivningar?

mvh
S G
Foto på Ing-Mari

Ing-Mari

  • 620 poäng 500 badge 2x thumb
Ja den måste bokas in som en tillgång. Avskrivning brukar man göra vid bokslut. Eller varje månad finns dom som gör.
Foto på S G

S G

  • 1,918 poäng 1k badge 2x thumb
Perfekt då är jag med, tack för hjälpen.

//S G