Avsluta enskild firma - Enskild firma

• 1
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej.

Jag ska nu lägga ner min verksamhet.
Hoppas jag kan få starta en ny tråd i ämnet, fick 3190 förslag på andra trådar i ämnet och jag blir fysiskt yr i huvudet bara på tanken att försöka plöja igenom alla dom.

Ska försöka ge så mycket, bra och kortfattad information som möjligt om mitt företag och frågorna jag har;

Jag har sedan 2014 en enskild firma som jag bokfört med hjälp av ert program 'Enskild firma'.

Jag har inte och har aldrig haft anställda.
Jag har en maskin och lite inventarier som är köpta på företaget.
Jag har ett litet lager kvar med saker som jag sålt i min verksamhet.

Hur räknas värdet på inventarier och lager?

Köper jag dessa från företaget?

Hur och var anmäler jag att jag lagt ner verksamheten?

Ska jag fylla i att jag lagt ner verksamheten i programmet och var gör jag det i så fall?

Vilka datum ska jag fylla i?

Ska detta göras i någon speciell ordning? Tänker på om jag ska köpa lager och inventarier och själva nedläggningen.

Nedläggningen ska väl registreras hos skatteverket, hur gör jag det?

Vad har jag missat i mina ovanstående frågor?

Jag är inte särskilt bevandrad i de olika termer som man använder i dessa sammanhang så om jag kan få ett svar på svenska vore jag oändligt glad och tacksam :-D

Stort tack på förhand!
/Micke
Foto på M-L

M-L

• 594 poäng 500 badge 2x thumb
  • Ångestfull

Publicerades för 1 år sedan

• 1
  • 1
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Micke,

Tror du hittar svaret på dina frågor på skatteverkets hemsida och Avsluta enskild näringsverksamhet .
Verksamt.se är en gemensam myndighetssajt där det finns information som är användbar då du ska avveckla ditt företag verksamt.se - att avveckla företag och på Bolagsverket Avveckla enskild näringsverksamhet

De inventarier som inte är sålda blir eget uttag när du avslutar firman.

Du kommer att göra ett sista bokslut och deklaration som vanligt (förutom att dina tillgångar och skulder är noll). Verksamheten anses avslutad när alla transaktioner upphört och när du avregistrerat firman. 

Det är viktigt att bokföra även de allra sista affärshändelserna och sedan spara all räkenskapsinformation under sju år.

Ha en fin dag och återkom gärna om du har fler frågor eller funderingar
/Susan
Foto på M-L

M-L

Hej,

Tack för svar, behöver lite tid att gå igenom det du länkade till men hur värdesätts inventarierna;

Jag har en maskin som är över fem år gammal, ska jag t.ex titta på blocket och se vad andra begär?
Jag har även kläder, är värdet inköpspriset?

/Micke
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

• 9,722 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Jag kikade här och det står följande; 

"Om du tar över dina verksamhetstillgångar privat istället för att sälja dem, kallas det för egna uttag. De egna uttagen ska tas upp till beskattning och det påverkar din inkomstdeklaration och din momsredovisning. Exempel på egna uttag som ska uttagsbeskattas är inventarier och lager.

Vid uttagsbeskattning ska du ta upp tillgångens marknadsvärde som inkomst av näringsverksamhet. Marknadsvärdet är det du kan få betalt för tillgången om du skulle sälja den till någon utomstående. Du ska även ta upp avskrivna inventarier till beskattning."

Det kan vara en god idé att kontrollera med Skatteverket samt en redovisningskonsult för att säkerställa att det blir korrekt.

Ha det fint!

Moa
(Redigerad)
Foto på M-L

M-L

Tack till er båda, mycket uppskattat!

Vänligen
Michael
Foto på heylan

heylan

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
Hej!

Jag hakar på den här tråden istället för att starta en ny! Jag håller på att avsluta min enskilda firma (använder Visma Enskild firma - det "gamla"). Jag har avregistrerat f-skatt och moms i november och har tagit ut resterande varulager + inventarier till mig själv. Har även bokfört alla "respengar" som eget uttag. Men, hur gör jag med lånen? Jag har två lån som jag har tagit privat, men som jag har bokfört i firman. Hur "får jag tillbaka dem" till mig själv, så att de försvinner ur beräkningarna i programmet?

Mvh Hanna
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

• 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej heylan!
Är lånen dina privata helt och hållet eller har de använts för att investera i firman? 
Har inte lånen någonting att göra med firman så tycker jag inte de borde bokförts alls. Är posterna inlagda på det aktuella året så har jag makulerat dessa. 

Har du lagt in dom på tidigare år och använt inbetalningstypen "Lån som tagits till firman" så kan du använda "Amortering på firmans lån" som en utbetalning för att boka bort dom. Båda in- och ubetalningstypen påverkar ruta B13 på deklarationen. Ska du ta över dom från firman så tänker jag att du också borde göra såhär. 

I vår lathund så hittar du all info om hur posterna i ditt program påverkar deklarationen. Du hittar den här.

Hoppas att detta hjälper dig! Ha det gott!
/Sanna
Foto på heylan

heylan

Hej och tack för svar!

Självklart är de tagna för firman (inköp av varulager)! Men hur menar du att jag ska bokföra det som utbetalning? Kan man alltså betala ut en amortering? Jag vill ju inte att det ska påverka mig "negativt", dvs att något resultat påverkas så att jag får skatta eller liknande på det (då jag ju tyvärr alltså måste fortsätta betala lånen trots att varulagret inte finns längre...) Kanske korkad fråga, men frågar man inget får man inget veta ;)

Ännu en nybörjarfråga; vad innebär att summan hamnar i B13? (Dvs att utgifterna blir en låneskuld.)

/H
Foto på heylan

heylan

Alltså, de är tagna av mig som privatperson (eftersom jag har haft enskild firma), men bokförda som lån tagna till firman för inköp av varulager. Om jag bokför dem som utbetalning -> amortering - vilket konto ska jag "ta" dem ifrån? (+ se ovanstående frågor!)
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

• 9,722 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Som min kollega Sanna nämner så kan man använda utbetalningstypen "Amortering på firmans lån" under Kassabok - Ny utbetalning. På så sätt bokar man bort saldot som man la in när man använde inbetalningstypen "Lån som tagits till firman". 

Både inbetalningstypen "Lån som tagits till firman" och "Amortering på firmans lån" påverkar ruta B13 på NE-blanketten. Säg att du tar ett lån på ex. 10 000kr, detta bokför man som en inbetalning med hjälp av "Lån som tagits till firman". Då kan man säga att saldot i B13 är 10 000kr. Amorteringar görs sedan, och bokförs som en utbetalning med hjälp av "Amortering på firmans lån". Har man amorterat 10 000kr och registrerat detta i programmet är saldot i B13 till slut 0kr. Man har alltså 0kr. i låneskulder i firman. Är det så det ska vara i ditt fall så kan du göra enligt ovan.

Kontot du "tar" dom ifrån bör vara samma konto som du använder när du använder inbetalningstypen "Lån som tagits till firman".

För att din bokföring samt deklaration ska bli korrekt skulle jag ändå rekommendera att du kontaktar en redovisningskonsult som kan säkerställa detta, då det är relativt komplexa frågor.

Ha det fint!

Moa