Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avsluta enskild firma

Hej!
Jag har funderingar om att pensionera mig om ca två år.
Jag driver en enskild firma i fönsterbranschen och lämnar två års garanti på mina jobb.
Jag antar att garantin ligger kvar på mig personligen om firman är avslutad inom två år?
Om det är så så kan jag alltså inte utföra några nya jobb, med vidhängande garanti, de sista två åren? Jag behöver förmodligen både verkstad och maskiner om jag ska kunna genomföra garantijobb. Det känns som man sitter i en rävsax, jag kan inte ta in nya jobb men måste ändå betala för verkstaden?
Är jag orolig i onödan eller hur löser jag situationen?
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är rätt att garantin gäller och ansvaret ligger på dig personligen.
Graden av oro ska  vägas mot hur många garantiärenden du hittills hanterat och de risker du lärt dig att värdera i samband med dem
Det handlar väl om att minimera kostnaderna under garantitiden (avvecklingstiden)? 
Ett sätt att förbereda dig är att sätta av för avvecklingskostnader i dina räkenskaper och våga ta steget.
Gör en enkel ekonomisk plan för avvecklingen - i tid och i siffror - så ser du hur du ska gå till väga.

Tiden fram till att avvecklingen är klar innebär ju också att du skapar resurser genom nya intäkter

Glöm inte att din erfarenhet och kunskap är en viktig resurs 

Mikael

Idag så rekommenderar jag ingen att driva någon form av verksamhet som innebär garantiansvar som enskild firma. Tar man byggtjänster som ett exempel så har konsumenter en 10-årig reklamationsrätt som då även den ligger personligt. Ett aktiebolag kan man likvidera och då allt lugnt. 
Om ditt företag går bra och du inte har så tokstor pension så bör du även fundera på att sätta av maximalt till p-fond som sista åren. Om du sedan behåller företaget, vilket du mycket väl kan göra fast du är pensionär, så betalar du mycket mindre avgifter på de inkomster som du då skjutit upp och löser upp som pensionär. Det är absolut också något som du bör räkna på. Lycka till!