Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avstämning skattekonto - eEkonomi

Hej!
Vi har haft problem med betalningar och har därför haft en del skatter som gått över till KFM.
Nu försöker jag få ordning på skattekontot i Eekonomi och har lite problem med dessa:

Återredovisad nedsättning från KFM +840 SEK

Sedan ett beslut från skatteverket om ändring av arbetsgivar avg.:
Beslut arbetsgivaravgift +296
Avräknad mot skattekontoskuld hos KFM -296

Hur gör jag med dessa?
7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag brukar låta både saldokolumnen för skatteverket och kronofogden ligga på samma konto 1630 när jag bokför åt kunder.

Återredovisad nedsättning från KFM brukar då synas som en negativ post i kolumnen kronofogden och en positiv post i kolumnen skatteverket - du kan bokföra Debet 1630 och Kredit 1630 belopp 840 kr.

Ändrad arbetsgivaravgift skatteverket:
Debet 1630   296
Kredit  2731  296

Avräkning hos KFM

Debet 1630   296
Kredit  1630  296

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Går det att göra debet och kredit på samma konto? Jag får upp "Konteringen kan bara innehålla en rad med det likvidkonto som är kopplat till det bank- eller kassakonto som stäms av."
Eller har jag inte förstått din kommentar fel?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det borde gå, manuellt om inte annat
Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

så jag tar bort händelsen i skattekontot i Visma och gör en manuell verifikation istället?
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej,


Om du från Kassa- och bankhändelser registrerar en händelse på ditt Skattekonto och i konteringen anger 1630 igen så får du precis som du säger, ett felmeddelande som säger att konteringen enbart kan innehålla en rad med det likvidkonto som är kopplat till det bank-eller kassakonto som stäms av. 


Om du istället skulle gå till Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation, så är det där möjligt att ange en verifikation där konteringen innehåller samma bokföringskonto med belopp i debet och kredit. 


/Theodor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det finns alltså ingen möjlighet att göra det så att jag får en komplett översikt av skattekontot under kassa- och bankhändelser utan jag måste göra manuella verifikationer. Förstår jag rätt?
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej igen,


Du förstår det rätt att det inte går att registrera under kassa- och bankhändelser utan att om man ska göra en kontering som innehåller samma bokföringskonto i debet/kredit så behöver man göra det med en manuell verifikation. Om du sedan skulle kolla under Bokföring - Kontoanalys - söka på bokföringskontot kopplat till ditt skattekonto så finns det registrerat som en minuspost och en pluspost som påverkar kontosaldot.


Ha en fin dag!
/Theodor