Avvikande Belopp vid Momsredovisning - eEkonomi

• 1
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej!

Jag har läste igenom forumet efter liknande problem och har inte riktigt hittat svaret på just det jag behöver.

Jag har vid momsredovisning fått avvikande belopp på tre verifikationer. Jag vet att det inte behöver vara något fel, men tänkte ändå om det var momskoden som är fel?

Jag använder eEkonomi, AB och kontantmetoden.
Foto på mar0der

mar0der

• 122 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 1
  • 1
Foto på KjellP

KjellP, Champion

• 13,262 poäng 10k badge 2x thumb
Det är momskoden som blivit fel.
Kontot ska ha momskod 48 för ingående moms.

Momskod 23 används vid inköp med omvänd skattskyldighet.
Foto på mar0der

mar0der

Aha, tack!

En liten fundering bara. Varför är momskod 23 standardval för mig när jag slår in inköp av olika slag?
Foto på KjellP

KjellP, Champion

• 13,262 poäng 10k badge 2x thumb
Nu är jag ingen expert på eEkonomi, men jag håller fullständigt med dig i frågan du har!
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej,

Konto 2641, Debiterad ingående moms har Momskod 48 (0%) som standard i eEkonomi.

Har du en annan momskod har någon varit inne i kontoplanen och ändrat Momskoden.
Detta ser du isåfall under Bokföring - Utskrifter - Behandlingshistorik - Ny utskrift - här ser du när händelsen är utförd och av vem.

För att ändra tillbaka till Momskod 48, går du in under Inställningar - Kontoplan - leta upp konto 2641 - Redigera - ändra Momskod till 48 - Ingående moms att dra av - Spara.

Ha en fin dag
/Susan
Foto på mar0der

mar0der

Tack!
Foto på Anna

Anna

• 2,028 poäng 2k badge 2x thumb
Tack, detta hjälpte även mig! :)

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.